تاریخ : 4 دسامبر 2017 - 20:17 - شناسه خبر : 25272 اخبار شهرستان

تحویل یک قطعه پرنده کم رمق به محیط زیست میبد

بازرس و مامور ابلاغ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان میبد که در شهرک صنعتی جهان آباد جهت بازدید از شرکت آلومینيوم آزادگان به سر می برند با یک قطعه پرنده کم رمق به نام «بوتیمار» روبرو شدند.

به گزارش صدای میبد: بازرس و مامور ابلاغ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان میبد که در شهرک صنعتی جهان آباد در ماموریت کاری به سر می برند با یک قطعه پرنده کم رمق و زخمی به نام «بوتیمار» که در محوطه یکی از شرکت ها افتاده بود روبرو شدند.

این پرنده که قادر به پرواز کردن نبود توسط کارمندان اداره فوق به مسئولین محیط زیست شهرستان تحویل داده شد.

لازم به ذکر است بوتیمار پرنده‌ای است که زمستان ها از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است. در سال‌های پر باران به تعداد فراوان در سیستان زادوولد می کند. امکان دارد در سواحل دریای خزر ، فارس و خوزستان نیز زاد و ولد نماید.

افسانه بوتیمار در ادبیات ایران

بوتیمار از جمله مرغان افسانه‌ای ادبیات پارسی است که به خسیسی و خست شهره‌است .مشهور است که بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برده اما آن هنگام که به رودخانه و دریا می‌رسیده، چه غم بسیار می‌خورده که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، زین جهت آب نمی‌خورده . از بوتیمار به نامهایی دیگر چون کیلان -غم خورک-مرغ غصه – نیز یاد می‌کنند . گرچه از بوتیمار به عنوان مرغی افسانه‌ای یاد شده اما به حقیقت بوتیمار گونه‌ای از بلند پایان است و زیر گونه خانواده حواصیل‌ها شمرده می‌شود که بیش از پانزده گونه از انان تا به امروز شناخته شده و دو زیر گونه از انان نیز در ایران به همین نام شهره‌اند که در سیستان و سواحل خزر به میان نیزارها و باتلاقها به فصول پر باران می‌زیند که بوتیمار و بوتیمار کوچک نامیده می‌شوند . بوتیمار آهسته و به دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می‌کند و گردن خود را در هنگام پرواز جمع می‌کند و به هنگامه خطر بی حرکت می‌ایستد و منقار خویش را به شکلی خاص عمودی نگاه می‌دارد و به شکلی گوژ پشتانه حرکت می‌کند . وی رابطه نا مانوسی با انسان دارد و غالبا از انسان دوری می‌جوید و بیشتر به صبح زود یا به هنگام غروب از مخفی گاه خود بیرون می‌آید.

DSC03980 DSC03987

ارسال نظر