تاریخ : 11 دسامبر 2017 - 20:31 - شناسه خبر : 25289 اخبار شهرستان

عضو هیئت‌مدیره عمران و بهسازی شهری کشور:

۱۴۵ هزار هکتار از بافت‌های تاریخی کشور دچار فرسودگی هستند

سومین جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان میبد با حضور دکتر مجید روستا عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور، فرماندارمیبد و جمعی از مدیران ادارات این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، فرماندارمیبد در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان گفت: شهرستان میبد با هزار هکتار بافت تاریخی، که در درون آن قلعه، یخچال، آب انباز، آسیاب‌های آبی و ابنیه‌های با معماری اسلامی خودنمایی می‌کند نیازمند بازآفرینی و بهره‌گیری در صنعت گردشگری است.

حسین فلاح تصریح کرد: اگر ستاد بازآفرینی یک میلیارد در بازآفرینی ابنیه‌های تاریخی میبد هزینه کند مسئولین و خیرین این شهرستان ۴ برابر آن در این زمینه هزینه خواهد کرد.

دکتر روستا در این جلسه گفت: شهرستان میبد به‌عنوان فرهنگ و تمدن ایران مرکزی است که ۷ هزار سال قدمت دارد افزود:۱۴۵ هزار هکتار از بافت‌های تاریخی کشور دچار فرسودگی است درحالی‌که ۱۹ میلیون نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور از قرار گرفتن سه محله شهرستان میبد به‌عنوان پایلوت بازآفرینی خبرداد و گفت: قرار شد طرح‌ها و برنامه‌های الویت دار در این محلات مشخص شوند و اقدامات اجرایی و عملیاتی در این محلات شروع شود.

آقای روستا افزود: در محلات میبد میانی، شهیدیه و بفروئیه پروژه‌هایی در حوزه بهسازی شبکه معابر، احداث مراکز بهداشتی، احداث مدرسه، مرمت خانه‌های تاریخی و بهره‌وری مجدد از این بناها مصوب کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مقر رشد برنامه جامع اقدامات بازآفرینی شهری شهرستان میبد به همت مدیران تدوین و به ستاد ملی بازآفرینی کشور ارائه شود.

دکتر روستا گفت: امیدواریم با همکاری و همدلی مدیران ستادی در شهرستان میبد اقدامات مؤثر و مفیدی را در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محدوده هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری شاهد باشیم.

وی در خصوص میزان تخصیص اعتبارات بر بازآفرینی محلات میبد اشاره‌ای نکرد اما افزود: متناسب با برنامه جامع مشترک بازآفرینی که در شهرستان تعریف می‌شود؛ منابع سطح ملی هم با منابعی که مدیریت محلی برای تحقق برنامه‌های بازآفرینی پیش‌بینی می‌کند هم‌افزا خواهد شد.

دکتر روستا در ادامه از بافت‌های تاریخی شهرستان میبد ازجمله نارین قلعه، مجموعه کاروانسرای شاه‌عباسی، تک بناهای محلات، آسیاب آبی و حمام سنتی یخدان بازدید کرد.

ارسال نظر