تاریخ : 21 دسامبر 2017 - 19:43 - شناسه خبر : 25339 ایران و جهان

دو حزب از دولت ائتلافي كردستان عراق خارج شدند

اقليم كردستان در آتش اعتراض

ميثم سليماني

منطقه كردستان عراق طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات‌هاي گسترده مردمي در اين منطقه بود كه هرچه از آن مي‌گذرد موج خشونت‌ها در شهرهاي مختلف اقليم نيز بيشتر و گسترده‌تر مي‌شود.

منطقه كردستان عراق طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات‌هاي گسترده مردمي در اين منطقه بود كه هرچه از آن مي‌گذرد موج خشونت‌ها در شهرهاي مختلف اقليم نيز بيشتر و گسترده‌تر مي‌شود. به گزارش خبرگزاري الجزيره حداقل تاكنون ٦ معترض كه خواستار كناره‌گيري دولت منطقه خودمختار بودند توسط نيروهاي امنيتي كشته شدند. ده‌ها نفر ديگر نيز در تظاهرات‌هاي روزهاي اخير زخمي شدند. اين خشم در ميان مردم در حالي به وجود آمده كه دولت اقليم يك رفراندوم خودسرانه ناموفق را براي جدايي اقليم از عراق برگزار كردند و كردستان عراق را در شرايط سخت قرار داد. تظاهرات‌ها از روز دوشنبه آغاز شد و در روز اول اين اعتراض‌ها به دفاتر احزاب مختلف در سليمانيه حمله كردند و تعدادي از آنها را نيز به آتش كشيدند.
معترضان در حال حاضر از تنش ميان روابط بغداد و اقليم كردستان پس از رفراندوم خشمگين و به‌شدت از فساد موجود در ساختار دولت ناراحت هستند. از طرفي به تاخير افتادن پرداخت حقوق كارمندان اقليم و عدم توانايي مقامات براي ارايه خدمات اساسي به مردم، كاسه صبر معترضان را لبريز كرده است.
در روز سه‌شنبه نيز معترضان به دفتر دو حزب سياسي در سليمانيه حمله كردند و آنجا را به آتش كشيدند. منابع پزشكي اعلام كردند كه نيروهاي امنيتي حداقل ١٠٠ نفر را زخمي كردند. نچيروان بارزاني، نخست‌وزير ٥١ ساله اقليم كردستان تظاهرات‌كنندگان را به تظاهرات مسالمت‌آميز دعوت كرد. وي افزود: اين اتفاقات براي منطقه ما چالش‌برانگيز است. نااميدي‌هاي شما قابل درك است و من آنها را مي‌شنوم. اما خشونت هرگز قابل قبول نيست. من از همه شما مي‌خواهم تا تظاهرات خود را به صورت مسالمت‌آميز انجام دهيد. بارزاني همچنين خواستار اتحاد و همبستگي ميان مردم شد و براي آينده‌اي بهتر ابراز اميدواري كرد. وي در ادامه تاكيد كرد، ما زماني قوي‌تر هستيم كه متحد باشيم. من از صبر و شكيبايي شما در اين دوران دشوار قدرداني مي‌كنم. ما در گذشته شرايط بسيار سخت‌تري را گذرانده‌ايم و هنوز هم براين باور هستيم كه ما باهم آينده‌اي بهتر را خواهيم ساخت.
با اين وجود به رغم دعوت به آرامش از سوي نچيروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم، از شهر رانيه خبر مي‌رسد تظاهرات‌هاي ضد دولتي به دفتر حزب گوران كشيده است و به سمت دفاتر اين حزب حمله كردند. همچنين معترضان به سمت دفتر گروه اسلامي كمال سرازير شدند و به آن نيز حمله كردند.
گفتني است نيروهاي امنيتي اقليم سه‌شنبه‌شب پس از درگيري‌هاي گسترده با مخالفان در خيابان‌ها ماندند، اما طبق گفته خبرنگار شبكه روداوو، نيروهاي امنيتي روز چهارشنبه مخالفت چنداني با معترضان انجام ندادند.
دفتر نمايندگي سازمان ملل نيز در واكنش به تظاهرات‌هاي روز اخير هرگونه اقدام خشونت آميز را محكوم كرد. نماينده سازمان ملل متحد در عراق طي بيانيه‌اي عنوان كرد كه در مورد خشونت‌هاي به وجود آمده عميقا نگران است. در ادامه اين بيانيه آمده است مردم حق دارند در تظاهرات صلح‌آميز شركت كنند و مقامات اقليم مسووليت حفاظت از شهروندان خود را دارد از جمله معترضاني كه به صورت صلح‌آميز قصد تظاهرات دارند. حيدرعبادي، نخست وزير عراق نيز در واكنش به تظاهرات عمومي در كردستان عراق عنوان كرد، به دليل فسادي كه در اين منطقه وجود دارد، امكان پرداخت حقوق كارمندان وجود ندارد. وي هشدار داد در صورت حمله و تعرض به شهروندان در منطقه كردستان، دولت عراق نظاره‌گر نخواهد بود و ورود خواهد كرد.
با اين حال ويديوهايي كه از تظاهرات‌ها منتشر شده نشان مي‌دهد كه معترضان پس از درگيري با نيروهاي امنيتي در خيابان‌هاي مختلف بيشتر به سمت دفترهاي اتحاديه ميهني كردستان و حزب دموكرات كردستان در شهرهاي مختلف و به خصوص سليمانيه حمله كردند و آنها را به آتش كشيدند. همچنين در خيابان‌ها نيز با روشن كردن تاير خودروها سعي كردند گاز اشك‌آور نيروهاي امنيتي را خنثي كنند. بعضي از فيلم‌ها نيز نشان مي‌دهد كه مردم يكديگر را تشويق مي‌كنند تا عكس‌هاي مسعود بارزاني، رييس پيشين اقليم را به آتش بكشند. با اين حال به صورت قطعي نمي‌توان ويديوهايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود را تاييد كرد. منابع ارشد حزب اپوزيسيون گوران روز چهارشنبه به خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه وزيران خود را از دولت خود‌مختار كردستان عراق خارج خواهند كرد و يوسف محمد، رييس مجلس كردستان عراق نيز از سمت خود استعفا داد. همچنين به همراه حزب گوران، گروه اسلامي كمال نيز روز گذشته تصميم گرفت تا از دولت ائتلافي منطقه كردستان خارج شود. هر دو حزب نيز پشت سر تظاهركنندگان قرار گرفتند و خواستار پرداخت حقوق معوق از سوي دولت شدند. با اين حال رهبران دو گروه خواستار آرامش از سوي مردم شدند. حزب گوران نيز از ديگر احزاب حاضر در دولت موقت كردستان خواست تا از دولت خارج شوند كه هر دو حزب دموكراتيك كردستان و اتحاديه ميهني كه دو حزب اصلي اقليم محسوب مي‌شوند اين درخواست را رد كردند. گوران در پارلمان كردستان عراق ٢٣ كرسي و حزب كمال شش كرسي در اختيار دارند.  حالا عملا ٣حزب در پارلمان باقي مي‌مانند. گفتني است دولت هفته گذشته از مجلس خواست تا تاريخ انتخابات را تا روز سه‌شنبه مشخص كند ولي هنوز هيچ خبري از اين اتفاق نيست.

 

ارسال نظر