تاریخ : 31 دسامبر 2017 - 19:17 - شناسه خبر : 25424 اخبار استان

معاون بهـبود تـوليـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد مطرح کرد

شرایط اقلیمی یزد آزاد راهی برای پرورش شتر/محدودیتی برای پرورش شتر در یزد نیست

معاون بهـبود تـوليـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: پرورش شتر از زمان‌های قدیم در یزد رایج بوده است و در حال حاضر ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر شتر در استان وجود دارد.

شتر، به دلیل شرایط خاص فیزیکی برای زندگی در شرایط سخت بسیار مناسب است.

مناطق بیابانی و نیمه بیابانی که نیمی از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد بستر طبیعی و ارزان قیمتی برای توسعه صنعت شتر است.

محصولات شتر شامل شیر، گوشت، پشم، فروش بچه شتر و …است و در کل این صنعت فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در راستای اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، پویایی تولید و… است.

پرورش شتر با توجه با خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بارش باران، از بین رفتن مراتع و مواردی از این دست امروز بیش از گذشته در کشور احساس می‌شود.

از گلایه‌های شتر داران نبود برنامه مدون در تولید این حیوان و همچنین واردات بی‌رویه شتر علی رغم وجود بهترین شترها در ایران است.

۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر شتر در استان یزد وجود دارد

معاون بهـبود تـوليـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص صنعت شتر داری در استان با بیان اینکه پرورش شتر در یزد غالبا به صورت مرتعی است گفت: در راستای پرورش صنعتی و پرواری تاکنون بیش از ۲۰ مجوز صادر شده است و هیچ محدودیتی برای صدور مجوز و پرورش شتر وجود ندارد.

نادر سلیم اظهار کرد: پرورش شتر از زمان‌های قدیم در یزد رایج بوده است و در حال حاضر ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر شتر در استان وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اقلیم آب و هوایی استان یزد، درتمامی شهرستان‌ها استعداد پرورش شتر وجود دارد اما اردکان، بافق و بهاباد رتبه های اول تا سوم را در این حرفه دارند.

سلیم اذعان کرد: سالانه بیش از۴۵۰تن گوشت شتر در استان تولید و توزیع می‌شود و با توجه به ذائقه و طبیعت گرم مردم، گوشت شتر بازار خوبی دارد.

معاون بهـبود تـوليـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: با توجه به درآمد و هزینه‌ها، پرورش شتر در استان توجیه، اقتصادی دارد و می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری را فراهم کند.

سلیم گفت: یکی از برنامه‌های بلندمدت بخش توسعه کشاورزی و اقتصادمقاومتی توسعه همه جانبه پرورش شتر دراستان چه به صورت مرتعی و چه به صورت صنعتی است.

ارسال نظر