تاریخ : 6 ژانویه 2018 - 9:27 - شناسه خبر : 25479 اسلایدشو، ایران و جهان

ما هم می‌گوییم مرگ بر گرانی

اين روزها اصولگراها عجيب‌وغريب شده‌اند. از يك سو مي‌خواهند هم بر حق اعتراض مردم صحه بگذارند و هم براي اين حق حدود‌و‌ثغور تعيين كنند و هم درعين‌حال غيرمستقيم دولت را مقصر وضع موجود جلوه دهند.

اين روزها اصولگراها عجيب‌وغريب شده‌اند. از يك سو مي‌خواهند هم بر حق اعتراض مردم صحه بگذارند و هم براي اين حق حدود‌و‌ثغور تعيين كنند و هم درعين‌حال غيرمستقيم دولت را مقصر وضع موجود جلوه دهند. براي همين در يك جمله گزاره‌هاي متناقض مي‌آورند. جملاتي كه با گذشته گفتماني‌شان هم به‌شدت متفاوت هستند.
سخنان احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران هم ديروز در نوع خود جالب بود. او ديروز گفت: «خواهش می‌کنم اینجا دیگر بازی جناحی درنیاورید، ‌مردم آزادی می‌خواهند، صدای آنها شنیده نمی‌شود». او نگفته است كه كدام جناح هميشه با مسئله آزادي مشكل داشته است.
او همچنين گفته است: «مردم می‌گویند مرگ بر گرانی، ما هم می‌گویيم مرگ بر گرانی» اين گفته‌ها درحالي است كه دادستان كل كشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، با اشاره به نقش خارجي‌ها در ناآرامي‌هاي اخير، از يك «اتاق فكر» نام برده و گفته بود: «بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، این اتاق فکر با مطالعات فراوانی که در سال‌های گذشته انجام دادند، پویش‌های اعتراضی مطالبه‌گر را تحت عنوان «نه به گرانی»؛ «نه به پرداخت قبوض» و «پویش مالباختگان و بازنشستگان» در کشور به راه انداختند». منتظري گفته بود: «مایکل اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکا بوده که در اتاق عملیاتی متشکل از سه ضلع آمریکا، صهیونیست و آل‌سعود فعالیت می‌کرده است».
خاتمي همچنين در ادامه گفته است: «کیست که از گرانی خوشش بیاید. کارگر می‌گوید ما چند ماه است حقوق نگرفتیم. کسی نمی‌گوید ناحق است ولی این مسائل باید قانونی باشد. اصل ۲۷ قانون اساسی می‌گوید راهپیمایی به شرط عدم حمل سلاح آزاد است ولی باید مجوز بگیرند».
خاتمي گفته است: «نگوییم موقتا قطع کردیم و دوباره برمی‌گردیم، دوباره این شیاطین برگردند، همان آش است و همان کاسه. ما می‌گویم فضای مجازی داشته باشیم ولی سرورش در داخل باشد و خودمان مدیریت کنیم. چین و روسیه خودشان فضای مجازی را آوردند و خودشان مدیریتش را گرفتند». اين درحالي است كه آمارها نشان مي‌دهد فيلتركردن تلگرام نه‌تنها مراجعه به كانال‌هاي مسئله‌دار را كاهش نداده بلكه بيش از همه به كانال‌هايي كه از داخل كشور مديريت مي‌شوند، ضرر زده است؛ به‌ويژه به كسب‌وكارهايي كه متكي به فضاي مجازي و اينترنت هستند.
از زمان هخامنشيان پرچم آتش نزده بودند
حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی هم در نماز جمعه این هفته مشهد در اقدامي عجيب سه پيشنهاد اقتصادي به دولت ارائه كرده است. او گفته است: «مجلس و دولت معیار برنامه‌ریزی‌های خود را قشر آسیب‌پذیر و زندگی آنها قرار دهند. بودجه ۹۷ در حال بررسی است. فقرا را در نظر بگیرید. در هزینه‌سازی برای نظام بعد از تأمین معیشت و اشتغال بیایید برخی هزینه‌ها را مطرح کنید و مردم فقیر را در نظر بگیرید، طبقه بالا را در نظر نگیرید». او همچنين گفته است: «از زمان هخامنشيان سابقه ندارد در داخل کشور به دست یک ایرانی پرچم ایران به آتش کشیده شود. حتی زمان جنگ با رژیم ستمشاهی که عزیزان ما را می‌کشتند، پرچم شیر‌و‌خورشید شاه را به‌عنوان انقلابی‌گری آتش نزدند. ناپاکانی که به حریم کشور جسارت کردند، ایرانی نبودند بلکه خارجی بودند؛ ولو شناسنامه ایرانی داشتند، مزدور خارجی بودند».
ماجراي برخورد اصولگرايان قابل‌توجه است. آنها براي نخستين‌بار است كه حق تجمع خياباني را براي مردم به رسميت مي‌شناسند اما صرفا در چارچوب خواسته‌هاي اقتصادي، آن هم در يك زمان مشخص كه مي‌تواند مقارن با دولتي باشد كه مورد حمايت اصلاح‌طلبان است. مشخص نيست كه اگر دولتي همسو با آنها هم سر كار بود، همچنان اين خواسته مردم محق بود؟ بارها و بارها در سال‌هاي گذشته، معلمان، كارگران، اتحاديه‌هاي صنفي يا تشكل‌هاي مدني و حرفه‌اي به دلايل مختلف تجمعاتي با مجوز يا بدون مجوز برگزار كرده‌اند. اصولگرايان تا‌به‌حال نه‌تنها از هيچ‌كدام از اين تجمعات دفاع نكرده‌اند بلكه اصولا با نگاهي بدبينانه با آن روبه‌رو شده‌اند. حق اعتراض خياباني خودجوش براي مردم در اعتراض به خواسته‌هاي اقتصادي، نخستين‌بار است كه از سوي اصولگرايان به رسميت شناخته مي‌شود.
بازهم گلايه از صداوسيما
نوع نگاه و عملكرد صداوسيما هم در مواجهه با رخدادهاي اخير بسياري را عصباني كرده است. صداوسيمايي كه بودجه‌‌اش در لايحه پيشنهادي دولت، امسال ٣٠٠ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده اما نگاهش به ماجراها همچنان يك‌سويه و با هدف مقصر ‌جلوه‌‌دادن دولت است؛ تاجايي كه صداي محمدرضا باهنر اصولگرا را هم در‌آورده است. او گفته بود: «رسانه‌هايي مانند صداوسيما، ائمه جمعه و خبرگزاري‌ها نبايد امروز به هر طريق دنبال مخالف‌خواني عليه دولت يا قوه قضائيه باشند و از اين مسئله استقبال کنند. از سويي اگر اعتراضات به خشونت تبديل بشود، اولين کسي‌ كه متضرر مي‌شود مردم هستند». طيبه سياوشي هم در انتقاد از عملكرد جناحي رسانه ملي در توييتر نوشت: «این روزها صداو‌سیما زیاد سراغ ما نماینده‌ها را می‌گیرد، صداوسیما همیشه خانه تعداد مشخصی نماینده است؛ آن هم با رویکردهای مشخص و معین، گاهی در مواردی استثنائی سراغ ما می‌آیند، مانند تجمع‌های اخیر در ایران». محمود صادقي هم از اينكه خبرنگار تسنيم از سخنانش به صورت گزينشي و سوگيرانه استفاده كرده، شاكي است. او هم در توييترش با بازنشر آنچه تسنيم از سخنانش منتشر كرده، نوشت: «این خانم خبرنگار پس از سخنرانی من در دانشگاه شهید بهشتی يكباره با دوربین روشن جلوی من سبز شد و به‌عنوان خبرگزاری تسنیم از من مصاحبه گرفت. حالا دیدم به‌عنوان نود اقتصادی با کلی تقطیع و سانسور یک مصاحبه ضد دو‌لتی از آن درآورده! من به او گفتم اگر کمي از بودجه‌های میلیارد دلاری شما که حتی منِ نماینده که می‌خواهم به آن رأی بدهم، از جزئیاتش خبر ندارم، کم بشود تخم مرغ ٧٠٠ تومان نمي‌شود!».
عبدالله ناصري هم معتقد است كه عملکرد صداوسيما در اين روزها بسيار غيرحرفه‌اي بوده. او گفته است: «الان هم این سازمان با موضع‌گيري‌هايش حتي فضاي اجتماعي را تندتر مي‌كند. صداوسيما مي‌توانست از روز اول فضاي بازي ايجاد كند، خصوصا تلويزيون می‌توانست سوار بر موج تبليغاتي و موج اطلاع‌رساني شود و ابتکار عمل را از دست رسانه‌های خارجي بگيرد؛ ولي صدا و سيما چيزي كه بلد نيست، كار حرفه‌اي خودش است». او گفته است: «در همان دوراني كه آقاي احمدي‌نژاد مدعي امروز، مسبب بسياري از بحران‌هاي كشور بوده، در نقش يك همگام و هم‌جهت با دولت وقت حركت مي‌كرد؛ ولی از سال ١٣٩٢ به اين طرف كاملا برخلاف گذشته در نقش اپوزیسیون دولت آقاي روحاني عمل مي‌كند. درصورتي‌كه رسانه ملي و متعلق به همه افكار و افراد جامعه است».

نظرات ارسال شده

  1. شما بگوئید چرا تمام کانالها و گروهايي که از روحانی حمایت میکردن حالا دارن از این اغتشاشها حمایت میکنند و بزرگ نمایی میکنند??لطفا جواب قانع کننده ای بدهید

ارسال نظر