تاریخ : 18 مارس 2018 - 12:54 - شناسه خبر : 25873 اخبار شهرستان، اسلایدشو

توصیه های مهم دادستان میبد درباره فضای مجازی:

تعقیب قضایی بر علیه کسانی که تصاویر مبتذل در گروه ها مجازی قرار می دهند/ مردم در زمینه کلاهبرداری های اینترنتی بسیار ساده فریب می خورند

نگاه دادگستری به فضای مجازی به هیچ وجه نگاه مقابله ای نیست. فضای مجازی همانند یک چاقو است که می توان از آن استفاده خوب و بد داشت. آنچه از نظر ما حائز اهمیت است آثار سوء فضای مجازی است که باید برای پیشگیری از آن برنامه ریزی کرد.

به گزارش صدای میبد: در جلسه‌ای با حضور فرماندارمیبد، رئیس دادگستری، دادستان و جمعی از رؤسای ادارات، ابعاد فعالیت در فضای مجازی و جرائم سایبری بررسی شد.

جعفری دادستان شهرستان میبد در مورد فضای مجازی و جرائم فضای مجازی که معروف به جرائم سایبری هستند گفت: در شهرستان میبد برای پیشگیری از این جرائم برنامه ریزی نشده است. در حالی که این جرائم بسیار اهمیت دارد. جرائم سایبری در واقع همان جرائم سنتی است که از طریق اینترنت و به وسیله دستگاه های مخابراتی همچون موبایل، تبلیت و … صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این جرائم سه ویژگی خیلی مهم دارند تاکید کرد: یکی از ویژگی های این جرائم کم هزینه بودن آن است. این جرم هیچ خرجی برای مجرم ندارد. مثلاً با یک پیامک ممکن است کلاهبرداری های متعددی انجام شود.

دادستان میبد ویژگی دوم این جرائم را سرعت بالای آنها دانست و خاطرنشان ساخت: جرائم اگر به شکل سنتی باشد مدت زمان متعارف و معقولی را برای تهیه و تدارک مقدمات جرم نیاز دارد. اما جرائم سایبری بسیار سریعتر صورت می گیرد.

جعفری سومین ویژگی جرائم سایبری را دامنه قربانیان این نوع جرائم دانست و اضافه نمود: مجرم با یک پیامک چندین نفر را فریب می دهد و مبالغی را می برد.

دادستان میبد عمده جرائم فضای مجازی در شهرستان میبد را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: بحث جرائم مالی، که بیشتر شامل کلاهبرداری اینترنتی، تحصیل مال از راه نامشروع و… می باشد. دوم؛ بحث منافی عفت بر ضد اخلاق و عفت عمومی که از طریق فضای مجازی خیلی زیاد انجام شده و معضلی در شهرستان می باشد. و سوم؛ نشر اکاذیب در فضای مجازی که همگی شاهد و ناظر آن هستیم.

دادستان میبد با اظهار به اینکه باید وقت بگذاریم، نهادها و سازمان های مرتب برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم این جرائم را کاهش دهیم.

وی مهمترین دستگاه هایی که در این زمینه دخیل هستند را شامل اداره آموزش و پرورش، پلیس ناجا، سازمان تبلیغات و شهرداری برشمرد و افزود: آموزش و پرورش به علت اینکه اکثر کسانی که درگیر فضای مجازی هستند و بیشتر در معرض آسیب های ضد اخلاقی قرار می گیرند قشر دانش آموزان هستند که زیرمجموعه آن به حساب می آیند. پیشنهاد می کنیم مربیان پرورشی ضمن آشنایی با این مسائل به کرار آنها را برای دانش آموزان گوشزد کنند. طبعات منفی و سوء استفاده هایی که در این فضا انجام می شود توسط آنها آگاهی سازی و فرهنگ سازی شود.

دادستان میبد آمادگی دادگستری جهت آموزش معلمان پرورشی برای برگزاری کلاس های توجیهی – آموزشی جهت آشنایی با مصادیق جرائم سایبری را اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد: باتوجه به اینکه در هر شهرستانی گروه هایی وجود دارد که در زمینه انتشار عکس ها و فیلم های منافی عفت فعالیت دارند و زمینه ترویج فساد و فحشا را فراهم می کنند، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی باید با استفاده از روش های گوناگون افراد فعال در این گروه ها را شناسایی کرده و جهت تعقیب قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب معرفی کنند.

جعفری نقش سازمان تبلیغات را که با مداحان و روحانیون در ارتباط است را در این زمینه خیلی موثر دانست و گفت: متاسفانه ما کمتر در منبرها شاهد آن هستیم که درباره آثار سوء فضای مجازی صحبت کنند، البته علت آن عدم آشنایی برخی از سخنرانان با مصادیق مجرمانه و مسائل مربوط به این فضا است که ما آمادگی داریم آنها را آموزش دهیم. اشکالی ندارد اگر ده دقیقه از منبرها به موضوع فضای مجازی اختصاص داده شود.

وی همچنین اضافه نمود: شهرداری هم می تواند با استفاده از فضا و امکاناتی که در دست دارد اطلاع رسانی و آگاه سازی در زمینه فضای مجازی انجام دهد که افزایش اطلاعات عمومی جامعه را در این زمینه در پی داشته باشد.

دادستان میبد با بیان اینکه متاسفانه مردم در زمینه کلاهبرداری های اینترنتی بسیار ساده فریب می خورند گفت: یکی زنگ می زند و می گوید از رادیو قرآن تماس می گیرم شما سفر کربلا برنده شده اید می خواهیم هزینه را برایتان واریز کنیم، پای دستگاه چهار شماره رمز می دهد و بعد حساب فرد خالی می شود. پیشگیری از این جرم کار پیچیده ای نیست. یک اطلاع رسانی و آگاه رسانی ساده است که اگر مردم در جریان امور قرار گیرند بسیاری از این جرم ها روی نمی دهد.

جعفری با تاکید بر اینکه کافی نت ها هم موظف هستند هویت و نشانی کاربری که به آنها مراجعه می کنند را دریافت کنند تا در صورت بروز جرم دسترسی به فرد مجرم به راحتی صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای میبد درباره فضای مجازی گفت: نگاه دادگستری به فضای مجازی به هیچ وجه نگاه مقابله ای نیست. فضای مجازی همانند یک چاقو است که می توان از آن استفاده خوب و بد داشت. آنچه از نظر ما حائز اهمیت است آثار سوء فضای مجازی است که باید برای پیشگیری از آن برنامه ریزی کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار صدای میبد که عده ای از تریبون های عمومی و رسمی برای ابراز مواضع و برداشت های شخصی و حزبی خود از مسائل فرهنگی، اجتماعی و دینی استفاده می کنند و از دادستان انتظار دارند طبق نظر و برداشت آنها عمل کند و افراد و مسئولین را احضار و با آنها برخورد کند گفت: مردم در ابراز مطالبات خود آزاد هستند. اگر مطالب و مطالبات برخلاف اخلاق حسنه و عفت عمومی نباشد و منجر به اخلال در نظم عمومی نشود بیان آنها اشکالی ندارد. منتهی مسئله ای که هست بعضی از افراد در فضای مجازی و کانال های تلگرامی یکسری تقاضاهایی دارند که نشان می دهد از قوانین کشور آگاه نیستند. به فرض مثال می گویند چرا آقای فرماندار احضار نشده است؟ اصلا احضار فرماندار خارج از صلاحیت مقامات قضایی شهرستان است و در صلاحیت قضایی مراکز استان است. ماده ۳۰۸ قانون دادرسی کیفری صراحت دارد. متاسفانه افرادی مطرح می کنند که تحصیلات حقوقی مدارج بالا دارند. اینها نشان می دهد که اطلاعات کافی نسبت به قوانین ندارند و از این طریق مطالباتی را مطرح می کنند که اشکالی ندارد مطرح کنند. لکن ما براساس قانون عمل می کنیم. فصل الخطاب همه این اختلافات قوانین موضوعه کشور است. اگر ما احراز کنیم جرمی واقع شده، قطعا براساس قانون اقدام می کنیم. مبنا و ملاک عملکرد ما قانون است.

 

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. سلام آقای دادستان به نکته خوبی اشاره کردند
    چرا برادران میبد ما که هنوز به قوانین آشنا نیستند اظهار نظر های بیهوده و بی اساس می کنند؟
    دادستان هم جوابشون رو داد: اصلا احضار فرماندار خارج از صلاحیت مقامات قضایی شهرستان است و در صلاحیت قضایی مراکز استان است.
    جشنواره هم این قدر نا هنجار نبوده که آقایان همینجور بیانیه می دهند و بزرگش می کنند.
    صدای میبد نظر من رو ثبت کن لطفا مرسی

ارسال نظر