تاریخ : 10 آوریل 2018 - 12:38 - شناسه خبر : 26123 اخبار شهرستان، اسلایدشو

فرماندار در جلسه ستاد بحران شهرستان:

وضعیت آب در استان فاجعه‌بار است/ هیاهو برای هیچ

اتفاقاتی که در فضای مجازی درباره فاضلاب شهرستان روی می‌دهد را هیاهو برای هیچ می‌نامم.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، در ابتدای جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان میبد در سال جدید فرماندارمیبد وضعیت آب را در استان یزد فاجعه‌بار خواند.

فلاح با تأکید بر اینکه وضعیت شهرستان میبد نسبت به سایر شهرستان استان به خاطر برخی اقدامات پیشگیرانه‌ای که در سال‌های گذشته صورت گرفته است کمی بهتر است اضافه نمود: در منطقه ندوشن وضعیت کمبود آب در سال جدی و بحرانی است. از همین‌الان مسئولین شهرستان تدابیر لازم را در این زمینه به کار ببندند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان به شهرداران، بخشداران و مسئولین دستگاه اجرایی توصیه کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی به هر شیوه‌ای که بتوانند هر مقدار آب را مدیریت کند تا از این حالت خارج شویم باید در این راه دریغ نورزند.

وی اضافه نمود: جداسازی آب شرب و فضای سبز از سال‌های گذشته در شهرستان انجام‌شده است و ۸۰ درصد فضای سبز شهرستان توسط آب غیر شرب آبیاری می‌شود که امیدواریم با آبی که از فاضلاب به دست می‌آید تمامی فضای سبز شهرستان از این طریق آبیاری شود.

فرماندارمیبد در ادامه به مبحث فاضلاب اشاره کرد و گفت: در بحث فاضلاب برخی از دوستان دغدغه‌های بجایی دارند که برای ما نیز اهمیت دارد. باید ارزیابی از آینده شهرستان داشته باشیم. در شرایط کنونی اگر واحد صنعتی ۵ مترمکعب آب در شبانه‌روز نیاز داشته باشد نمی‌توانیم به آن اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی دغدغه‌هایی را در فضای مجازی مطرح می‌کنند که هیچ نگاه کارشناسی به آن نشده و متأسفانه فقط بوی هیاهو می‌دهد خاطرنشان ساخت: اگر فاضلاب میبد مشکل فنی داشته باشد قطعاً اولین کسانی که حساس می‌شوند خود بنده، امام‌جمعه، شهردار و دیگر مسئولین شهرستان هستند که باید پاسخگو باشند. اتفاقاتی که در فضای مجازی درباره فاضلاب شهرستان روی می‌دهد را هیاهو برای هیچ می‌نامم. حرف‌های بی‌منطقی که در این زمینه بیان می‌شود، مانع توسعه و رشد شهرستان در آینده خواهد شد.

فرماندارمیبد با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته شورای شهر، نماینده محترم و بنده ۲۰ تا ۳۰ ساعت با برخی از دوستانی که نگرانی در مورد مسئله فاضلاب داشتند جلسه برگزار کردیم گفت: این دوستان از محل‌هایی که سیستم مشابه فاضلاب میبد را انجام داده‌اند بازدید کرده و تصدیق نمودند که در فاصله ۶۰ تا ۵۰ متری مخزن‌ها هم بویی را استشمام نمی‌کردند.

وی بابیان اینکه سیستم فاضلاب میبد یکی از بروزترین سیستم های فاضلاب شهری حال حاضر اروپاست گفت: برخی سیستم فاضلاب یزد را مثال می‌زنند. سیستم فاضلاب یزد، به شیوه برکه‌ای بوده که این شیوه منسوخ‌شده است. در مرکز استان با هزینه‌ای ۵۰ تا ۶۰ میلیاردی که صورت گرفته این مشکل را برطرف کرده‌اند.

رئیس ستاد مدیریت بحران تأکید کرد: در شهرستان روزانه ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه آب در بخش‌های مختلف مصرف می‌شود که با اجرای پروژه فاضلاب قرار است ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از این آب مدیریت شود که مقداری از آن نیز به منابع زیرزمینی دوباره برمی‌گردد.

فرماندارمیبد گفت: آمادگی داریم تمام کسانی که دغدغه مند هستند و حرف کارشناسی دارند صحبت‌هایشان را بشنویم.

رئیس ستاد بحران در ادامه این جلسه به مبحث حریم رودخانه‌ها پرداخت و گفت: شهرداران باید حریم رودخانه‌های فصلی شهرستان را خط قرمز خود بدانند و به‌صورت ویژه و حساس آن را دنبال کنند. اگر زمینی در این محدوده‌ها تصرف‌شده و تخلفی صورت گرفته بسیار جدی با شخص متخلف برخورد شود.

وی بابیان اینکه کشور در یک دوره خشک‌سالی است وان شاء الله در آینده روندتری سالی را شاهد باشیم اضافه نمود: درصورتی‌که مسیرهای رودخانه‌ها تخریب و از بین رفته باشند، حتماً این مسئله با بارش‌های فصلی و سیلاب‌های فصلی که درگذشته در شهرستان شاهد آن بودیم می‌تواند برای شهرستان و آیندگان ایجاد بحران نماید.

در ادامه جلسه دکتر کریمی رئیس دامپزشکی شهرستان نیز از شهرداری، شرکت تعاونی دهیاری‌ها، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی به علت همکاری که در نوروز با این اداره در مهار آنفولانزای پردگان داشتند تشکر کرد.

وی بابیان اینکه دو واحد صنعتی که درگیر آنفولانزای مرغی بودند در نوروز پاک‌سازی شدند گفت: دراین‌بین نزدیک به ۶۰ هزار قطعه مرغ و چندین تن دان مرغ و تخم‌مرغ معدوم شد تا از شیوع این بیماری در شهرستان جلوگیری شود که خسارت یک‌میلیاردی را به بار آورد.

وی پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه کل منطقه ضدعفونی شده است این روند ادامه‌دار باشد.

دکتر کریمی از مردم خواست درصورتی‌که مرغ خانگی‌شان تلف شد حتماً آن را دفن نمایند و به دامپزشکی شهرستان نیز اطلاع دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر