تاریخ : 16 آوریل 2018 - 0:14 - شناسه خبر : 26225 اخبار شهرستان، اسلایدشو

حجت الاسلام طالبی مدیرکل سازمان بازرسی استان در نشست با مسئولین میبدی:

مشکلات اداری در استان یزد این است که برخی از کارمندان فشل اداری هستند/ بین احساس فساد و فساد واقعی در کشور فاصله است/ در زمینه فساد اداری جایگاه خوبی نداریم

مردم باور کرده اند که آدم حسابی در جامعه نیست. در حالی که واقعا این طور نیست. متاسفانه به دلیل اینکه رانت خواری و دست درازی به بیت المال در سال های گذشته وجود داشته احساس فساد در کشورمان تقویت شده است.

به گزارش صدای میبد، حجت الاسلام طالبی مدیر کل سازمان بازرسی استان یزد به همراه تیمی از کارشناسان خود در جلسه ای که با حضور فلاح فرماندار میبد، اسد زاده شهردار و اعضای شورای شهر میبد در سالن کنفرانس شهرداری میبد برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به تاریخ نظارت و بازرسی و دغدغه حکومت ها در طول تاریخ پرداخت و گفت: در حکومتی که حضرت علی (ع) تشکیل شد شاهد نامه های متعدد حضرت به کارگزاران حکومتی خود هستیم. یکی از نکاتی که حضرت در نامه های خود به آن می پرداخت بحث نظارت، بازرسی و پاک دستی کارگزاران حکومت خود بوده است.

وی با بیان اینکه رتبه کشورمان در زمینه فساد اداری در جهان ۱۳۲ اعلام می شود افزود:  در کشوری که ادعای اسلامی بودن، شیعی بودن و تحت نظر ولایت فقیه اداره می شود این رتبه جایگاه خوبی برای کشورمان نیست.

وی ادامه داد: این رتبه براساس احساس فساد و ادراک فساد در جهان درجه بندی می شود. در کشور ما بین احساس فساد و فساد واقعی فاصله است.با این وجود رتبه ما در این تقسیم بندی بین ۱۰۰ تا ۹۰ قرار می گیرد که این هم به نوع خود جالب نیست.

مدیرکل سازمان بازرسی استان با اشاره به اینکه احساس فساد در جامعه ما فراگیر شده است تاکید کرد: مردم باور کرده اند که آدم حسابی در جامعه نیست. در حالی که واقعا این طور نیست. متاسفانه به دلیل اینکه رانت خواری و دست درازی به بیت المال در سال های گذشته وجود داشته احساس فساد در کشورمان تقویت شده است.

وی با هشدار به این که جامعه دارای احساس بدی است و این می تواند خطرناک باشد افزود: در این نظام بیشترین چیزی که رهبرمان به آن افتخار می کند اعتماد مردم به نظام است. ماباید جلوی به وجود آمدن احساس فساد و فساد واقعی را بگیریم.

حجت الاسلام طالبی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال شهید دادن، آن همه ایثار و در راس همه اینها رهبری مقام معظم رهبری که دشمنان کشور نتوانسته اند خدشه ای به رهبری ما وارد کند تصریح کرد: با این وجود متاسفانه در زمینه فساد اداری جایگاه خوبی نداریم.

وی تاکید کرد: در جامعه هر کسی به نوبه خود باید تلاش کند بحث فساد را ریشه کن کند. کارگزاران حکومتی باید اعتقادی کار کنند و دغدغه داشته باشند.

وی با بیان این موضوع که باید برای ریشه کنی فساد در همه سیستم های دولتی تلاش خود را انجام دهیم، تصریح کرد: باید قانون را ملاک و معیار فعالیت های خود قرار دهیم و به بهانه نارسا بودن قانون در برخی از زمینه ها و یا راه انداختن کار مردم، از چارچوب قانون بیرون نرویم.

مدیرکل بازرسی استان خاطرنشان ساخت: اگر در برخی موارد قوانین دچار نقص هستند و مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورند، باز هم باید بر رعایت دقیق کار قانونی اصرار کنیم. شاید در وهله نخست برخی از مردم ناراضی شوند. اما برخی از نماندگان طنبل و فرصت طلب باید قوانین را بررسی و آن را اصلاح کنند نه اینکه برخی دم در مجلس دستور کار جلسه را بر می دارند و وارد مجلس می شوند و نگاهشان به دست برخی از نمایندگان مطرح است که آنها چه می کند او هم دستش را براساس آنها بالا و پایین می برد.

حجت الاسلام طالبی با اشاره به اینکه قوانین بسیار خوبی داریم که اجرایی نشده است افزود: باید با رعایت دقیق قوانین عیب قانون را رفع کنیم. قانون را عمل کنیم و ثابت کنیم این قانون اشکال دارد.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: در چند سال گذشته تلاش کرده ایم که سازمان بازرسی را برای مسئولین استان معرفی کنیم. خیلی از مدیران کل در سال های گذشته سازمان بازرسی را با بازرسی استانداری اشتباه می گرفتند و آن را نمی شناختند.

مدیرکل بازرسی استان ادامه داد: سازمان بازرسی در استان تلاشش بحث پیشگیری است. آموزش، تذکر، نامه و هشدار است. ما در سازمان نیاز به کمک، تذکرات و اطلاع رسانی مردم و کارگزاران نظام در دستگاه های دولتی داریم.

وی با اشاره به اینکه برخی به علت نقص قوانین، عدم آموزش، عدم اشراف به مسائل مرتکب جرائمی می شوند افزود: در استان یزد تخلفات عمده ای که به صورت عمد انجام شده باشد به اندازه انگشتان دست هم نداریم.

وی گفت: نظر سازمان بازرسی این است که باید بیت المال حفظ شود. مهمترین آن هم مدیران ما هستند. یک مدیر۲۰ سال در نظام زحمت کشیده است، دارای شخصیت ارزشمندی می شود و برای نظام کارآمد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان بازرسی سه اصطلاح را در دستگاه های اجرایی دارد از قبیل فساد اداری، سلامت اداری و فشل اداری گفت: فشل اداری کارمندی است که قانون را بلد نیست. در نتیجه کاملا با احتیاط کار می کند هیچگونه اقدامی انجام نمی دهد که مثلا به بازرسی نرود. آثار فشل اداری به اندازه فساد اداری است. کارمند باید قانون را بلد باشد و آن را دقیق و مو به مو اجرا کند و اگر نقص داشت با مدیران بالادستی خود خواهان رفع آن شوند. مشکلات اداری در استان یزد این است که برخی از کارمندان فشل اداری هستند.

وی همچنین با اعلام اینکه پرسنل این سازمان ۳۰ تا ۳۵ روز در شهرداری میبد مستقر هستند از مردم خواست اگر راجع به شهرداری، شورای شهر و … مطلبی دارند به سالن اجتماعات شهرداری میبد مراجعه نمایند.

 

 

نظرات ارسال شده

  1. سلام.از حرکت بازرسی استان تقدیر و تشکر می کنم.امیدوارم برنامه ریزی کنید مستمر ۶ ماه یکبار یا سالی یک بار اقدام شود.اطلاع رسانی هم به صورت گسترده انجام گیرد. در ادارات میبد جرم نیست اما تخلف گاهی دیده می شود در اداراتی که مردم بیشتر سروکار دارند نظارت بیشتری لازم است.اگر مسئولین میبد غیر بومی باشد و نظارت بر کارکنان مستمر باشد تخلف هم به حد اقل خواهد رسید. ثبت اسناد، شهرداری، دارایی نظارت بیشتری به نظرم نیاز دارد تا سو استفاده یا جرمی صورت نگیرد.اگر مردم میبد قوانین می دانستند خیلی از جرایم و تخلفات به صفر میرسید.موفق باشید….

ارسال نظر