تاریخ : 16 آوریل 2018 - 9:53 - شناسه خبر : 26229 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

روستای مرور نگینی در منطقه مرکزی ایران / بوم گردی عمه رباب، اقامتی دلچسب در فضایی بکر و بیادماندنی

الیاس دهقانی

روستای مرور فرصتی عالیست برای آنانکه به دنبال آسمانی صاف برای رصد ستارگان هستند، در عین کویری بودن روستا امکان کوهنوردی در کوه های اطراف مرور محیاست و این ویژگی در کنار سایر مزیت های فوق العاده دیگر، این روستای کوچک را نگینی در منطقه مرکزی ایران درخشان کرده است.

مرور، روستایی از توابع بخش بفروئیه شهرستان میبد در استان یزد ایران است و قدمتی نزدیک به دویست سال دارد. قرار گرفتن این روستا در ۲۱ کیلومتری میبد (۵۹۰ کیلومتری تهران) که یکی از بی نظیرترین مناطق محیط زیست کشور و از مناطق شکار ممنوع می باشد منجر شده تا گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از تهران و سایر کشور از این روستای کوچک با جمعیت ۲۰ نفر، دیدن کنند.

نمای-کلی-روستای-مروربرای دیدن شدن تصویر در اندازه واقعی بر روی عکس کلیک کنید.

این روستا بافت قدیمی آنچنانی ندارد و تعدادی از اتاق ها از سنگ و گل با سقف خشتی مربوط به بیش از دویست سال قبل و اکثر خانه ها با آجر و سقف ضربی ساخته شده است،۲۵ باب خانه و جمعیت ساکن تقریبا ۲۰ نفر می باشد.

خانه-های-مرور

وجود چندین (بوکن) در کنار مزرعه نشان از سابقه دیرینه دامدارى در این منطقه می باشد. «بوکن به حفره هاى بزرگ زیر زمینى گفته میشود که با دست حفارى و از آن براى نگه دارى دام و گاهاً اسکان خود انسان استفاده می شده است.»

بوکن مرور

اقامتگاه بوم گردی عمه رباب میبد در این روستا قرار دارد. عمه رباب یک نمونه از هزاران زن روستایی و پر از احساس ایرانی است. ساده، بی آلایش و صمیمی. او که تمام سالهای کودکی، نوجوانی و جوانیش را فقط به چوپانی گذرانده و نیز از روی حس مسئولیت بجای ازدواج و تشکیل خانواده مستقل برای خود ، پرستاری از مادر پیر و بیمارش را انتخاب نموده است و به قول یزدیها (پای مادر نشسته) از وقتی یادش می‌آید «عمه» صدایش کرده‌اند؛ به همین خاطر اقامتگاهش را «عمه رباب» نامیده‌اند. اکنون در آستانه ٨٠ سالگی دیگر توان به چراگاه بردن گوسفندانش را ندارد اما هنوز ساعتها در کنار آنان به نوازش و تیمارشان می پردازد.

عمه رباب

شما مهمان سادگی این خانه خواهید بود به طوری که برای استراحت و خوابیدن روی زمین از تشک ، لحاف و کرسی استفاده میشود و سفره روی زمین گسترده و غذا سرو می شود.

سادگی روستایی، غذای کله‌جوش و اشکنه یا حتی آبگوشت محلی و قرمه، از ویژگی‌های اقامتگاه بوم‌گردی عمه رباب است. گردشگران او را از تنهایی درآورده‌اند و اقامتگاهش را برادرزاده هایش اداره می‌کنند.

اقامتگاه بوم گردی عمه رباب

روستای مرور فرصتی عالیست برای آنانکه به دنبال آسمانی صاف برای رصد ستارگان هستند، در عین کویری بودن روستا امکان کوهنوردی در کوه های اطراف مرور محیاست و این ویژگی در کنار سایر مزیت های فوق العاده دیگر، این روستای کوچک را نگینی در منطقه مرکزی ایران درخشان کرده است.

مسیر دسترسی به روستای مرور:

میبد- جاده ندوشن-بعد ازکارخانه قند، ابتدای جاده پادگان، کمتر از ۵٠٠ متر، سمت چپ جنب ایستگاه گاز، شروع جاده خاکی به طول ۱۳ کیلومتر-جمعا ۲۱ کیلومترطول مسیر از میبد می باشد.

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه عمه

اقامتگاه

بوم گردی

روستای مرور

عمه-رباب  مسجد مرور

مغازه شب های مرور

نان مرور

عمه رباب اقامتگاه

خانه مرور

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر