تاریخ : 14 می 2018 - 19:53 - شناسه خبر : 26626 اسلایدشو، گفت و گو

نعمت احمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «انتخاب»:

هر روز تیتر می‌زدند آمریکا سر ما کلاه گذاشته؛ حالا موافق برجام شده‌اند / کاش اندکی اخلاق داشتند و از تیم مذاکره کننده عذرخواهی می‌کردند / تاثیر خروج آمریکا از برجام بر انتخابات ۱۴۰۰؟ اگر روحانی جلوی حرکات ایذایی کارشکنان را بگیرد، مشکلی ایجاد نمی‌شود

نعمت احمدی، حقوقدان و تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: اگر به تیترهای چند روزنامه مشخص دقت کنید، از فردای امضای برجام تا امروز می گفتند آمریکا و طرف مقابل سر ما کلاه گذاشته؛ حالا که موضع آمریکا هم مشخص شده، کاش اندکی اخلاق داشتند و از تیم مذاکره کننده عذرخواهی می کردند.

No Pic

نعمت احمدی، حقوقدان و تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: اگر به تیترهای چند روزنامه مشخص دقت کنید، از فردای امضای برجام تا امروز می گفتند آمریکا و طرف مقابل سر ما کلاه گذاشته؛ حالا که موضع آمریکا هم مشخص شده، کاش اندکی اخلاق داشتند و از تیم مذاکره کننده عذرخواهی می کردند.

احمدی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام، چه تاثیری بر انتخابات آتی ایران از جمله انتخابات ۹۸ مجلس و ۱۴۰۰ ریاست جمهوری خواهد گذاشت گفت: خروج آمریکا از برجام فعلا یک اتفاق و اتحادی به نفع ایران در سطح جهان به وجود آورده از طرفی در داخل نیز باعث ایجاد همبستگی به سود نظام شده است.

او ادامه داد: این موضوع حتی باعث شده، کسانی که تا کنون مخالفان برجام بودند موافق برجام شوند.

قبل از برجام به سمت تحریم «نفت در برابر غذا» می رفتیم

احمدی افزود: قبل از برجام ایران در دنیا تنها بود. ۶ قطعنامه علیه ما تصویب و یک اجماع جهانی ضد ایران شکل گرفته بود. اگر قطعنامه ۱۹۲۲ به صورت کامل اجرا می شد، ما به سمت سخت ترین تحریم ها یعنی «نفت در برابر غذا» می رفتیم. اما در حال حاضر تغییر حاصل شده؛ آمریکا تنها شده و اجماعی بین شورای امنیت، آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی به نفع ایران شکل گرفته است.

روحانی خوب مدیریت کند، مشکلی برای انتخابات آتی ایجاد نمی شود

این استاد دانشگاه افزود: اگر آقای روحانی بتواند خوب مدیریت کند و در مقابل نیروهایی که از ابتدای برجام کارشکنی می کردند، بایستد و جلوی حرکت ایذایی مثل حرکتی که در مجلس انجام شد و تعدادی از نمایندگانی که سابقه آنها روشن است، پرچم یک کشوری را آتش زدند، را بگیرد، فکر نمی کنم خروج آمریکا از مشکلی ایجاد کند.

انتخابات امروز تکرار شود، روحانی در مقابل یک فرد معتدل رای نمی‌آورد

او در پاسخ به اینکه با توجه به عملکرد دولت دوازدهم در سایر حوزه ها، اگر امروز انتخابات تکرار شود، آیا رای مردم تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: بستگی به این دارد که طرف مقابل چه کسی باشد. اگر مجددا همان افراد مقابل روحانی قرار بگیرند، او پیروز خواهد شد اما اگر در مقابل روحانی فرد معتدلی باشد، رای نمی آورد.

لایحه بودجه فعلی، متعلق به روحانی نیست

او ادامه داد: دولت در حوزه اقتصادی، نه در مسائل بانکی، نه مالیاتی و نه موسسات مالی مسیر روشنی که در انتهای آن، یک چراغ روشنی باشد ندارد. البته باید به این مهم هم توجه کنیم که اجازه ندادند لایحه بودجه خود آقای روحانی در مجلس پیش برود و تصویب شود.

برجام یک تصمیم جمعی با مدیریت ظریف بود

احمدی در پاسخ به این سوال که چرا عده ای از اصولگرایان که تا همین چند روز پیش، مخالف برجام بودند اکنون به روحانی حمله می کنند که او باعث خروج آمریکا از توافق شده؛ گفت: به عنوان یک حقوقدان می گویم برجام یکی از مهمترین، متقن ترین اسناد بالادستی بین المللی است که تیم مذاکره کننده توانست منافع ایران را حفظ کنند. و آنها موفق شدند با مدیریت آقای ظریف سندی را امضا کنند که اکنون آمریکا آن را بدترین سند قرن می نامند. از طرفی، جریان مذاکرات لحظه لحظه به مسئولین منعکس می شد. یعنی خود تیم مذاکره کننده هم به تنهایی تصمیم گیر نبود و برجام یک تصمیم جمعی با مدیریت آقای ظریف بود.

کاش اندکی اخلاق داشتند و از تیم مذاکره کننده عذرخواهی می کردند

او افزود: آقایان دلواپس در تمام مدت بر طبلی کوبیدند که بگویند برجام منافع ما را از بین برده. مشخص است که اینها تصمیمات جناحی می گیرند نه تصمیمات واقعی.

احمدی اضافه کرد: اگر به تیترهای چند روزنامه مشخص دقت کنید، از فردای امضای برجام تا امروز می گفتند آمریکا و طرف مقابل سر ما کلاه گذاشته؛ حالا که موضع آمریکا هم مشخص شده، کاش اندکی اخلاق داشتند و از تیم مذاکره کننده عذرخواهی می کردند.

نظرات ارسال شده

  1. شماصداي دولت هستی یاصدای مردم!!?????:
    فکر کنم مزدور هستی شماها

  2. آقای هوشیار آمریکا که بهایی نپرداخته در فرجام وضرر نکرده ایرانه که هسته ای وخیلی چیزهای دیگه داده وچيزم گیرش نیومده.بفهم

  3. آ مريکا سر ما کلاه گذاشت پسرک نفهم.چهار پنج سال همه کشور را مشغول مذاکرات کردی و همه انرژی دولت صرف چیز پوچ هیچ شد.امتیازهای جلو جلو به آمریکا دادی در حالی طرف مقابل دارد به ریش روحانی مخنده و هیچ کدام از وعده هاش عملی نکرده واز برجام بیرون رفته و هیچ کاری هم نمیتونی بکني

  4. مردک ! نمی دانم چرا شماها با نتانیاهو در یک طرز فکر سیر می کنید. خوشحالی شما، سران عربستان، نتانیاهو و امارات از خروج آمریکا از برجام یکسان است. منافع ملی مهم است یا سهیم شدن با خوشحالی از بین رفتن کشور با اسرائیل! واقعا شما ها خوارج زمان هستید. پوک مغز و تهی از اندیشه.

ارسال نظر