تاریخ : 9 جولای 2015 - 7:57 - شناسه خبر : 2704 اخبار استان

در آستانه هفته بهزيستي؛

سفر رييس سازمان بهزيستي به يزد/اجراي طرح بررسي اختلالات و معلوليت‌ها در روستاها

مدير كل بهزيستي استان يزد ضمن ارائه گزارش عملكرد بهزيستي استان و تشريح برخي برنامه‌هاي هفته بهزيستي، از سفر دكتر محسني بندپي رييس اين سازمان به يزد در اين هفته خبر داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، دكتر “جليل عفتي” امروز در آستانه هفته بهزيستي(۲۰ تا ۲۶ تيرماه) در جمع اهالي […]

مدير كل بهزيستي استان يزد ضمن ارائه گزارش عملكرد بهزيستي استان و تشريح برخي برنامه‌هاي هفته بهزيستي، از سفر دكتر محسني بندپي رييس اين سازمان به يزد در اين هفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، دكتر “جليل عفتي” امروز در آستانه هفته بهزيستي(۲۰ تا ۲۶ تيرماه) در جمع اهالي رسانه از برگزاري ۷۷ ويژه‌برنامه در استان شامل ۱۴ مورد افتتاح و ۶۴ برنامه در قالب همايش‌ها، گردهمايي‌ها، نمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي و مسابقات ورزشي خبر داد.

وي از مهمترين اين برنامه‌هاي اين هفته را سفر رييس سازمان بهزيستي كشور به يزد ذكر كرد و گفت: دكتر “انوشیروان محسنی بندپی” در سفر به يزد ضمن ديدار با نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد و همچنين استاندار يزد، ستاد بهزيستي شهرستان يزد در دو مركز تامين و توسعه و نيز دو مركز توانبخشي استان را افتتاح خواهند كرد.

عفتي ادامه داد: بازديد از مراكز مختلف تحت پوشش بهزيستي از جمله مركز تحقيقات ژنتيك در ميبد، يك مركز شبانه روزي توانبخشي و يك مركز شبه خانواده و نهايتاً شركت در ضيافت افطاري با حضور ۵۰۰ نفر از مديران مسئول و اعضاي هيات مديره مراكز و تشكل‌هاي هم سو با سازمان بهزيستي از ديگر برنامه‌هاي سفر معاون وزير و رييس سازمان بهزيستي به يزد خواهد بود.

وي با اشاره به شعار امسال هفته بهزيستي مبني بر “تنها، همه با هم مي‌توانيم” و ارائه ۹۰ درصد از خدمات بهزيستي در قالب يكهزار موسسه و تشكل غير دولتي همكار با بهزيستي استان، يكي ديگر از برنامه‌هاي اين هفته را برگزاري ضيافت افطار تا سحر با برپايي نمايشگاه توانمندي‌هاي تشكل‌هاي مردمي اين سازمان در پارك‌هاي استان بيان كرد.

بهزيستي تنها دستگاه تخصصي حوزه اجتماعي

مدير كل بهزيستي استان در ادامه با تاكيد بر اين كه بهزيستي تنها دستگاه تخصصي در حوزه اجتماعي است،‌ يكي از مهمترين اولويت‌هاي بهزيستي را توجه به امر پيشگيري از معلويت‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي برشمرد و در اين باره تصريح كرد: در سال گذشته بالغ بر ۲۳ هزار نفر از نوزادان متولد شده در بيمارستان‌هاي استان تحت پوشش غربالگري شنوايي قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد ۳۰ نوزاد داراي مشكل شناسايي و تحت اقدامات درماني قرار گرفته‌اند.

وي در اين باره همچنين به اقدامات درماني اشاره كرد و گفت: در سال گذشته ۱۴ مورد حمايت براي كاشت حلزون گوشت و ۴۹ مورد حمايت براي تعمير حلزون كاشت شده براي افراد صورت گرفته است.

عفتي همچنين به اقدام پيشگيرانه غربالگري و پايش بينايي كودكان سه تا شش اشاره و تصريح كرد: در سال گذشته ۵۰ هزار كودك در استان تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد ۲۴۰ نفر دچار تنبلي چشم شناسايي و اقدامات درماني براي انها انجام گرفته است.

وي يكي ديگر از اقدامات پيشگيرانه را مربوط به مشاوره‌هاي ژنتيكي دانست و گفت: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر تحت مشاوره‌هاي ژنتيكي در استان قرار گرفته‌اند و كليه ازدواج‌هاي شهرستان ميبد نيز با انجام اين مشاوره‌ها انجام گرفته است ولي اين آمادگي وجود دارد كه كل استان تحت پوشش كامل اين اقدام پيشگيرانه قرار گيرد.

نظارت آنلاين بر كمپ‌هاي ترك اعتياد استان

عفتي با اشاره به تدوين سند جامع اعتياد در استان طي سال گذشته و در دستور كار قرار گرفتن آن در سال جاري، ابراز اميدواري كرد: در سال جاري با بهره‌گيري از اين سند خدمات خوبي را در اين حوزه داشته باشيم.

وي در حوزه درماني اعتياد نيز به فعاليت ۶۰ مركز سرپايي و اقامتي فعال در استان اشاره كرد و از نظارت آنلاين بر ۱۶ كمپ ترك اعتياد استان براي اولين بار در كشور خبر داد.

اين مسئول از تامين وسايل كمك توانبخشي براي يكهزار و ۳۹ نفر از مددجويان در سال گذشته و ۳۱۲ نفر در سه ماهه اول امسال در حوزه درمان خبر داد و ادامه داد: همچنين بهزيستي استان در سال گذشته دو هزار كمك هزينه تحصيلي و ۲۲۱ كمك هزينه به دانشجويان تحت پوشش اعطا كرده است.

وي با اشاره به فعاليت ۲۳ مركز در استان در رابطه با مراقبت و ويزيت در منزل براي معلولين تحت پوشش بهزيستي استان، گفت: در سال گذشته مراكز توانبخشي مبتني بر خانواده در استان راه‌اندازي شده و در حال حاضر ۴۶۰ نفر با كمك ۹۰ نفر از پرسنل مراكز غيردولتي خدمات دريافت مي‌كنند.

شناسايي قريب ۵۹۰۰ معلول در روستاهاي استان

عفتي از طرح بررسي اختلالات و معلوليت‌ها در روستاهاي استان خبر داد و افزود: در همين رابطه در سال گذشته ۱۸۴ نفر تحت پوشش اين برنامه توانبخشي و پيشگيري از معلوليت‌ها قرار گرفتند كه از اين تعداد پنج هزار و ۸۹۳ نفر دچار اختلال شناسايي شدند كه از اين تعداد ۷۸۸ مورد داراي اختلال بينايي، ۷۵۵ شنوايي، ۳۲۰ نفر گفتاري، يكهزار و ۹۶۲ نفر جسمي حركتي، يكهزار و ۲۰۰ نفر معلول ذهني و ۹۳۳ نفر نيز داراي اختلالات رواني بودند.

وي گفت: توانمندي اين افراد با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي مناطق خودشان و حمايت‌هاي سازمان در دستور كار است.

واگذاري تمامي مسكن‌هاي مهر بهزيستي در سالجاري

عفتي در حوزه مشاركت‌هاي مردمي، اشتغال و توسعه به واگذاري تاكنون بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ واحد مسكوني مهر به مددجويان اشاره كرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۳۰۷ واحد مسكوني و در سه ماهه اول امسال نيز ۸۱ واحد مسكوني تكميل و به مددجويان واگذار شده است.

وي با پيش‌بيني تكميل تمام طرح‌هاي مسكن مهر بهزيستي استان تا پايان سال جاري، اظهار كرد: سياست دولت يازدهم، ايجاد مسكن‌هاي اجتماعي است كه تاكنون دستور العمل اجرايي آن ابلاغ نشده است.

وي از فعاليت حدود يك‌هزار موسسه و تشكل غير دولتي تحت پوشش اين سازمان با مجموع سرمايه‌‌گذاري منقول و غيرمنقولي بالغ بر يك‌هزار ميليارد تومان، ابراز اميدواري كرد كه در سال جاري تعداد ۲۲۰ مركز جديد به اين آمار اضافه شود.

اين مسئول همچنين با اشاره به فراهم شدن يكهزار و ۵۰۰ فرصت شغلي براي مددجويان با ارائه مجموعاً بالغ بر هشت ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه بانكي به متقاضيان، از پرداخت ۴۸۰ مورد سهم بيمه كارفرمايي و خويش فرمايي در استان از سوي اين سازمان خبر داد و گفت: علاوه بر اين نيز ۱۵۰ مورد كمك مالي به بحث اشتغال مددجويان شده است.

وي ميزان مشاركت‌هاي نقدي و غير نقدي خيران استان در سال گذشته را بالغ بر ۱۵ ميليارد تومان ذكر و در ادامه به اقدامات حوزه پيشگيري اشاره كرد.

مدير كل بهزيستي استان با اشاره به فعاليت ۳۰۰ مهد كودك در استان با ۷۰۰ مربي و ۱۰ هزار كودك تحت پوشش اين مهدها، ادامه داد: در حوزه اجتماعي ۵۰۰ كودك نيز تحت پوشش مراكز شبه خانواده هستند كه از اين تعداد حدود ۳۰۰ كودك امداد بگير هستند.

وي با اشاره به ۳۱ هزار و ۲۰۰ مورد تماس تلفني با اورژانس اجتماعي استان، گفت: تنها ۸۵۲ مورد از اين تماس‌ها مربوط به موضوعات اين مركز كه عمدتاً بدسرپرستي، اختلافات حاد خانوادگي، خشونت‌هاي خانوادگي و غيره است بوده ولي در ساير موارد نيز مشاوره‌ها و راهنمايي‌هاي مورد نياز انجام گرفته است.

بازتواني ۱۵ درصدي زنان سرپرست خانوار استان

عفتي از وجود دو هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته بيش از تعهد ۱۰ درصدي بهزيستي يعني ۱۵ درصد از اين زنان به مرحله بازتواني رسيده‌اند و در همين رابطه نيز ۲۵ گروه هميارزنان سرپرست خانوار در حال فعاليت هستند.

به گفته وي، ۳۵۵ نفر از زنان سرپرست خانوار استان تحت پوشش صندوق بيمه اجتماعي و ۷۱۷ نفر نيز تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.

اين مسئول همچنين با اشاره به وجود ۳۴۸ خانواده داراي چندقلو در استان، از پرداخت سرانه‌اي در حدود ۵۰۰ هزار تومان براي حمايت آنان از سوي بهزيستي استان خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه سطح اين حمايت‌ها با تدبير دولتمردان افزايش يابد.

وي در اين باره از وجود يك خانواده داراي پنج قلو، چهار خانواده داراي چهار قلو و ۶۰ خانواده داراي سه قلو خبر داد.

صلح و سازش ۴۵ درصد زوجين مراجع به مركز كاهش طلاق

عفتي با اشاره به فعاليت مركز كاهش طلاق بهزيستي استان، گفت: در سال گذشته شش هزار و ۵۱۲ مورد و در سه ماهه اول امسال نيز يكهزار و ۸۵۰ مورد مراجعه به اين مركز داشته‌اند كه معمولاً ۴۰ تا ۴۵ درصد از اين مراجعات براي مشاوره قبل از طلاق منجر به صلح و سازش زوجين شده است.

وي در بخش پاياني سخنانش از اقدامات خاص در دستور كار اين سازمان را الكترونيكي كردن خدمات مختلف بهزيستي اعلام كرد و گفت: اميدواريم تا پايان شهرويورماه كليه مجوزهاي صادره از سازمان بهزيستي به صورت الكترونيكي و از طريق دفاتر پيشخوان دولت پيگيري و انجام شود.

مدير كل بهزيستي استان يكي ديگر از اقدامات خاص بهزيستي را تشكيل اتحاديه و انجمن براي كليه مراكز غير دولتي ذكر كرد و گفت: از اين طريق هم سطح مشاركت اين مراكز افزايش مي‌يابد و هم مي‌توان با تفويض اختيارات به اين اتحاديه‌ها كارهايي همچون نظارت بر اين مراكز را برعهده انها گذاشت.

عفتي در پايان نيز با اشاره به معرفي اردكان به عنوان شهر بدون مانع براي معلولان در استان در سال جاري، از تلاش براي راه‌اندازي مراكز تحقيقاتي سالمندان، اعتبياد و آسيب‌هاي اجتماعي در استان خبر داد.

ارسال نظر