تاریخ : 28 ژوئن 2018 - 8:31 - شناسه خبر : 27242 اخبار استان

احتمال جیره‎‎‏‏بندی آب در یزد قوت گرفت؛ مدیریت مصرف تنها راهبرد ۵ سال آینده تامین آب یزد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان این که یزد به لحاظ منابع آبی در فقر مطلق قرار دارد، از خطر قطعی گسترده و حتی جیره‎‎بندی آب در استان علی‏‏رغم عدم تمایل مسئولان می‌گوید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان این که یزد به لحاظ منابع آبی در فقر مطلق قرار دارد، از خطر قطعی گسترده و حتی جیره‎‎بندی آب در استان علی‏‏رغم عدم تمایل مسئولان می‌گوید.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، به دنبال کاهش بارندگی‏‏‎های کشور در سال‏‏های اخیر موضوع تامین آب به یکی از مهمترین چالش‎‎های کشورمان تبدیل شده است و این موضوع در یزد که به دلیل شرایط اقلیمی کم‏‏ترین بارش‎‎های کشور در این سالها را داشته و بیش از ۱۵ سال متمادی از خشکسالی رنج می‏‏‎‎برد، به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است.

البته مسئولان استان با پیش‏‏‎بینی این مشکل از دهه‏‏‏‏‎‎های قبل، راهکار تامین آب استان را اجرای طرح انتقال آب از خارج از محدوده‌های جغرافیایی استان تعریف کرده و با تصمیم و حمایت مقامات کشوری آن را با اجرای خط لوله از سرچشمه‏‏‎‎های کوهرنگ تامین کرده‌اند ولی به دنبال کاهش بارش‏‏‎‎ها و مبتلا شدن دیگر نقاط کشور به این مشکل، این محل تامین آب استان نیز متاثر از مشکلات آبی دیگر استان‌ها شده است.

در سال‎‎های اخیر در حالی کاهش سهمیه آب انتقالی به استان مشکلات زیادی را برای مردمان سرزمین قنوت، قنات و قناعت به وجود آورده که هر از چند گاهی نیز خبر از تعرض به این همین سهمیه اختصاصی آب به یزد شنیده می‎‎ شود.

این مشکل امسال به اوج خود رسیده به طوری با شروع فصل گرما و اوج مصرف آب، بسیاری از شهروندان با فشار اندک آب و البته تغییر محسوس طعم و مزه آن در مناطق مختلف یزد، در این رابطه با مشکلات و دل نگرانی‎‎های فراوانی مواجه شده‏‏‎اند.

فقر مطلق منابع آبی استان یزد

«علی اسلامی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان این که یزد به لحاظ منابع آبی در فقر مطلق است، اظهار می‎‎کند: یزد کم آب است و بدتر از کم‎‎آبی آن، محدودیت منابع آب شرب این استان است که البته مربوط به امروز و دیروز نیست و با گذشت زمان با افزایش نیازها و جمعیت استان، شرایط آن بدتر نیز خواهد شد.

وی با تاکید بر تاثیر صرفه‏‏‎‎جویی در مصرف آب برای مقابله با شرایط خشکسالی، می‎‎‎‎گوید: اگر به بحث مدیریت مصرف توجه نشود، در شرایط کنونی علی‏‏رغم عدم تمایل مسئولان، این استان با قطعی گسترده و حتی جیره‎‎بندی آب مواجه خواهد شد.

تامین دو سوم آب مصرفی یزد یها از منابع داخلی

اسلامی با اشاره به کاهش سهمیه آب انتقالی استان‏‏‎‎های یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در سال جاری به دنبال کاهش بارندگی‎‎ها در منطقه سد زاینده‏‏‏‏‎‎رود، می‏‏‏‏‎‎گوید: هر چند مصرف آب شرب یزدی‎ها در ماه‏‏‎‎های فرودین و اردیبهشت امسال نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته ولی در خردادماه و با شروع موج گرما، این کاهش روی نداده است.

وی می‏‏‎‎گوید: در حالی امسال ۴٫۲ میلیون مترمکعب از آب انتقالی برای تیر و مردادماه که بیشترین مصرف آب استان را به خود اختصاص می‏‏‎دهند، در نظر گرفته شده که میزان مصرف شهرهای برخوردار از آب انتقالی در استان ۱۱ میلیون مترمکعب است و باید کسری آن از محل منابع آبی داخل استان تامین شود.

جبران کسری آب انتقالی یزد از چاه‏‏‎های بی‏‏کیفیت

این مسئول با اشاره به تامین این کسری در شهر یزد از محل ۲۰ حلقه چاه منطقه چرخاب و ۴۲ حلقه چاه آب منطقه یزدگرد، می‏‏‎افزاید: به دنبال کاهش سهمیه آب انتقالی به یزد در سال جاری ۱۶ حلقه چاه آب سطح شهر که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست برای جبران کمبود آب آماده‏‏‎‎سازی شده است.

وی با بیان این که EC یا میزان شوری آب مصرفی برخی از منابع آبی داخل استان تا ۲۰۰۰ نیز می‏‏‏‎رسد، عنوان می‏‏‏‏‎‎کند: در حال حاضر با اختلاط آب‎‎های داخلی و آب انتقالی، EC آب مصرفی در مناطق محتلف یزد قریب ۱۰۰۰ است که با توجه به این میزان در سال گذشته به مقدار کمتر از ۷۰۰، در حال حاضر از مطلوبیت و گوارایی آب یزد کاسته شده است ولی با توجه به قابل شرب بودن آب تا EC  کمتر از ۲۳۰۰، آب مصرفی مردم کاملا بهداشتی و فاقد آلودگی و بیماری است.

اسلامی با اشاره به خرید ۴ دستگاه آب شیرین کن، از راه‎‎اندازی یکی از آنها در منطقه دولت آباد شهر یزد در هفته‌‌های آتی برای استفاده عموم خبر می‏‏‎‎دهد و می‎‎گوید: استفاده از آب شیرین کن‎‎ها در شهرهای بافق و اردکان نیز در دست اقدام است.

افت سالانه ۴۵ سانتی‎‎متری منابع آب زیرزمینی یزد

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‎‎ای یزد نیز می‎‎گوید: هر ساله سطح آب‏های زمینی استان یزد به طور متوسط ۴۵ سانتی‎‏‏متر دچار افت می‏‏‎‎شود و به عبارتی سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع موجود آب زیرزمینی استان کاسته می‎‎شود.

به گفته وی، مردم استان سالانه ۱۳۰ درصد از منابع آب‎های تجدیدشونده خود را مصرف می‏‏‎‎کنند یعنی ۳۰ درصد بیشتر از آنچه به ذخائر آب‎‎های زیر زمینی استان افزوده می‏‏‏‎شود، آب از این منابع برداشت می‏‏‎‎کنند.

وی با اشاره به این که به طور متوسط طی ۳۰ سال گذشته ۲۰ درصد از بارش‏‏‎‎های استان کاسته شده است،  استان یزد را کم باران‏‏ترین استان کشور می‏‏‎‎خواند.

جوادیان زاده موضوع نگران‏‏‎‎کننده‎‎تر در این مورد را تغییر الگوهای بارندگی استان ذکر می‎کند که کم‏‏ترین اثر را در سال‏‏‎‎های اخیر روی منابع آبی استان داشته است به طوری که اگر زمانی آب از مناطق کوهستانی به سمت دشت‎‎ها جریان داشته، اکنون باید آب را از دشت‎‎های استان استحصال و برای شرب مردم مناطق کوهستانی به آنجا منتقل کنیم.

مدیریت مصرف تنها راهبرد ۵ سال آینده تامین آب یزد

این مسئول با بیان این که تا ۵ سال آینده هیچ راهبردی برای مواجه به مشکل کم آبی استان مگر صرفه ‏‏جویی وجود ندارد، معتقد است که اگر منابع موجود را در این مدت به درستی مصرف کنیم، استان با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

جوادیان زاده در این باره از اجرای طرح ۱۰۰ درصد مدیریت مصرف استان در این مدت خبر می‏‏‎‎دهد و تصریح می‏‏‎‎کند: بر این اساس کشاورزی استان باید ۵۰ درصد، صنعت ۳۰ درصد و بخش شرب و بهداشت ۲۰ درصد در مصرف خود صرفه‏‏‎‎جویی داشته باشد.

به گفته وی، برای اجرای درست این طرح باید مسئولیت اجتماعی را به جامعه بازگردانیم، لازمه این امر را صداقت مسئولان نسبت به مردم، فرهنگ‎‎سازی برای صرفه جویی بیشتر و تحقق هر شهروند یک رسانه برای فرهنگ‎‎سازی به دیگران در باب اهمیت موضوع مدیریت صحیح آب، می‏‏‎‎خواند.

فتنه‏‏‎‎گری هدف متعارض به خط انتقال آب یزد

جوادیان زاده در مورد برنامه‏‏‎‎های بلندمدت تامین آب استان نیز به اجرای خط انتقال شماره ۲ آب اشاره می‏‏‎کند و می‏‏‎‎گوید: خط دوم آب یزد که براساس پیش‎‎بینی تا ۵ سال آینده مورد بهره‏‏‎‎برداری قرار می‏‏‎‎گیرد، دارای مصوبه دولت و ردیف اعتباری است، منتها بحث‎های فنی در رابطه با تامین منبع آن وجود دارد که در حال کارشناسی از سوی وزارت نیرو است.

مدیر عامل آب منطقه‏‏ ای یزد به کسب مجوز اختصاص سهمیه آب استان از دریای عمان نیز اشاره می‏‏‎کند و می‏‏‎‎گوید: موضوع انتقال آب از خلیج فارس نیز از سوی صنعت استان‏‏‎‎های یزد و کرمان در حال دنبال شدن است که استان در زمینه تامین مجوزهای مورد نیاز حمایت‏‏‏‏‎‎های لازم را از این بخش خصوصی دارد.

وی در مورد ۹ بار تعرض به خط اول انتقال آب استان که اخیراً نیز موردی از آن اتفاق افتاد نیز اظهار می‎‎کند: بررسی‎‎های ما نشان می‎‎دهد که کشاورزان خسارت دیده اصفهانی نقشی در این موضوع ندارند و عده‎‎ای با هدف سوء استفاده از این مشکل و فتنه‏‏‏‏‎گری به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند.

 

ارسال نظر