تاریخ : 2 سپتامبر 2018 - 11:54 - شناسه خبر : 27763 بانوان

ازدواج18- تجاوز خاموش؛

ازدواج کودک مصداق بارز خشونت

این میزان رشد ازدواج کودک نگران گننده است، گاهی اوقات دختران زیر ۱۰سال وجود دارد که نشان دهنده این است که موضوعی به این مهمی به طور جدی مدنظر قرار نگرفته است.

یک روانشناس گفت: افزایش طلاق از پیامدهای ازدواج کودک یا زودهنگام است.

دکتر داوود کردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درخصوص ازدواج زودهنگام یا ازدواج کودک اظهار کرد: ازدواج کودک یکی از مسائلی است که به خاطر پیامدهایی که دارد و آسیب‌های اجتماعی زیادی که برای جامعه ایجاد می‌کند در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ازدواج زودهنگام ازدواجی که زیر ۱۸ سال انجام شود و دختر از لحاظ جسمی و روانی برای ازدواج و فرزندآوری آماده نباشد گفته می‌شود، افزود: البته دختر و پسر زیر ۱۸ سال در این آمار قرار می‌گیرند. اما دختران را بیشتر تأکید می‌کنم به خاطر مشکلاتی احتمالی که در آینده خواهند داشت.
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: در جنوب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و برخی کشورهای خاورمیانه بیشتر این ازدواج‌ها نمود دارند و در سال‌های اخیر استان‌های متفاوت در سطر قرار می‌گیرند و وضعیت لرستان در میانه جدول است.
مشاهده ازدواج کودک در حواشی شهرهای بزرگ و مرزنشین‌ها

این دکتری روانشناسی با طرح این سوال که ازدواج در چه گروه‌هایی بیشتر دیده می‌شود؟ گفت: این موضوع معمولاً در گروه‌های ساکن در حواشی شهرهای بزرگ و مرزنشین‌ها، بیشتر در دهک‌های پایین اجتماعی و فقیر بیشتر دیده می‌شود.
کردستانی با بیان اینکه آمار دقیق نیست، اما آنچه مشخص است نشان می‌دهد این آمار در حال افزایش است که البته با افزایش جمعیت طبیعی است، یادآور شد: این میزان رشد ازدواج کودک نگران گننده است، گاهی اوقات دختران زیر ۱۰سال وجود دارد که نشان دهنده این است که موضوعی به این مهمی به طور جدی مدنظر قرار نگرفته است.
این روانشناس با بیان اینکه بایستی روانشناسان، حقوقدانان و جامعه‌شناسان به این مهم توجه کنند و راهکارهایی که به ذهنشان می‌آید را عملیاتی سازند، تاکید کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل ازدواج زودهنگام فقر و مشکلات اقتصادی است البته فقر در این زمینه به دو شکل عمل می‌کند فقر در پسران موجب می‌شود که پسر در سن بالا ازدواج کند اما فقیر در دختران معکوس عمل می‌کند و سبب می‌شود دختران درسن پایین ازدواج ‌کنند و برخی دختران این را فرصتی برای رهایی از فقر و مشکلات فرهنگی خانواده می‌دانند و تصورشان این است که با ازدواج در یک موقعیت جدید قرار می‌گیرند.
ازدواج کودک توام با یک سری خشونت‌ها

وی با اشاره به اینکه البته این ازدواج می‌تواند توأم با یک سری خشونت‌ها باشد، خاطر نشان کرد: دلیل دیگر ازدواج زودهنگام مسائل فرهنگی است و این تفکر در خانواده‌ها وجود دارد که اگر دختر با سن کم ازدواج کند می‌توانیم با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی و خانوادگی‌مان منطبق شود و این تصور آنها است که مادر خانواده می‌تواند با ویژگی فردی و خانوادگی خود عروس کم و سالش را باب میل پسر خانواده تربیت کند.
این مدرس دانشگاه بارداری و خطر سقط را از جمله پیامدهای ازدواج زودهنگام یا ازدواج کودک، عنوان کرد و با بیان اینکه بارداری زودهنگام  هم برای مادر و هم برای فرزند چون از لحاظ جسمی آمادگی لازم را ندارد خطرناک است، افزود: ازدواج زودهمگام دختران سبب جدا کردن او از خانواده وو همسالان خود، کاهش اعتماد به نفس دختر،  ایجاد مشکلات مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی  چراکه دختر بلوغ کامل از لحاظ ابعاد مذکور را ندارد و یکی دیگر از پیامدهای مهم این نوع ازدواج افزایش طلاق است که آن را در این گروه بیشتر مشاهده می‌‎کنیم.
آموزش والدین دختران در روستاها و حاشیه شهرها

کردستانی در مورد راهکارهای مقابله و مبارزه با فقر مادی و فقر فرهنگی گفت: باید سطح اقتصاد و رفاه و آسایش جامعه ارتقا پیدا کند.
این روانشناس بر رفع فقر فرهنگی، آموزش و ارتقا دانش خانواده‌ها، توانمندسازی کودک و نوجوان، افزایش آگاهی، اصلاح رویه‌های فرهنگی همسر گزینی، آموزش افراد در معرض آسیب  تاکید کرد و با بیان اینکه اولین گروه‌هایی که باید مورد آموزش قرار گیرند والدین دختران در روستاها و حاشیه شهرهاست، افزود: در کنار همه اینها به نظر می‌آید مدیران رده بالا و حقوقدانان برای این مسأله با همکاری سایر نهادها همفکری و نهایتاً قوانین محکمی را در این زمینه وضع  کنند تا افراد موجب سوء استفاده  قرار نگیرند و یک طرح مشخص و تعیین شده را تدوین کنند.

ارسال نظر