تاریخ : 6 سپتامبر 2018 - 19:20 - شناسه خبر : 27779 اخبار شهرستان، گفت و گو

گفتگوی اختصاصی/سیدابوالقاسم حسینی مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری های شهرستان میبد:

شرکت تعاونی دهیاری ها حائز رتبه تعاونی برتر استانی شد

در سال جاری شرکت تعاونی دهیاری های شهرستان میبد جزو ۲۴تعاونی برتر استانی قرار گرفت و در سیزدهمین جشنواره تجليل از تعاوني هاي برتر استان يزد که چهاردهم شهریورماه در مرکز استان برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت.

در سال جاری شرکت تعاونی دهیاری های شهرستان میبد جزو ۲۴تعاونی برتر استانی قرار گرفت و در سیزدهمین جشنواره تجليل از تعاوني هاي برتر استان يزد که چهاردهم شهریورماه در مرکز استان برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت. به همین مناسبت با سیدابوالقاسم حسینی به گفتگو نشسته ایم تا با این شرکت تعاونی بیشتر آشنا شویم.
لطفا تاریخچه ای از تشکیل این شرکت تعاونی را برای خوانندگان ما بیان کنید؟
شرکت تعاونی دهیاری های شهرستان میبد در اواخر سال ۱۳۸۴به شماره ۷۰۱و عضویت ۹ دهیاری از بخش مرکزی در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان میبد به ثبت رسید.
با توجه به اینکه در آغاز راه با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبارات دهیاریها و عدم توانایی دهیاریها در جهت سرمایه گذاری و توسعه شرکت روبرو بود در ادامه راه ضمن اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و توجه بیشتر به روستاها با پشت سر گذاشتن موانع و مشکلات و‌ حمایت‌های دفتر امور روستایی و تعامل دهیاری‌ها و مسئولین شهرستان توانست اقدامات خوبی در جهت رونق بخشیدن و توسعه این شرکت انجام گیرد.
در سال ۱۳۸۸ضمن هماهنگی بیشتر دفتر امور روستایی و تعامل بیشتر دهیاران، بخشداری مرکزی و فرمانداری شهرستان ضمن انعقاد تفاهم نامه با دهیاران و حوزه بخش نسبت به واگذاری امور ساخت و ساز روستاها به شرکت به صورت کارگزاری انجام شد و همچنین نسبت به تجمیع ماشین آلات دهیاریها و تحویل آن به شرکت ضمن رعایت ضوابط قانونی به عنوان تامین سرمایه و خرید سهام توسط دهیاری های عضو اقدام گردید.
در سال ۱۳۸۹با حمایت دفتر امور روستایی و همکاری دفتر فنی استانداری نسبت به واگذاری مدیریت متمرکز معادن شن و ماسه و خاک رس شهرستان به شرکت اقدام شد.
همچنین طی سالهای ۸۸ تا ۹۰با توجه به اینکه واگذاری ماشین آلات دهیاریها به شرکت انجام شده بود و ماشین آلات دهیاریها کارایی لازم در سطح روستاها نداشت این شرکت نسبت به خرید تعدادی ماشین آلات سنگین اقدام نمود.
از سال ۱۳۹۰این شرکت در زمینه اجرای کامل پروژه های عمرانی دهیاریها و ارائه کلیه خدمات فنی مهندسی و طراحی و امور خدمات ساخت و ساز و همچنین نسبت به سرمایه گذاری واحد تولیدی قطعات بتنی و تولید اقدام نمود.
از سال ۱۳۹۱شرکت در زمینه واحد تولیدی شن و ماسه و بتن سرمایه گذاری نموده که در اوایل سال ۱۳۹۳به بهره برداری رسیده است و از این طریق نسبت به تامین مصالح پروژه های عمرانی در سطح شهرستان شامل شن و ماسه و بتن، قطعات بتنی شامل کف فرش و انواع سنگ جدول، انواع فونداسیون پایه روشنایی اقدام نموده است.
از چه سالی در زمینه گردشگری ورود پیدا کردید؟
از سال ۱۳۹۳در زمینه امور گردشگری فعالیت خود را آغاز کردیم. از جمله می توان به مرمت و بازسازی خانه تاریخی گلشن میبد با همکاری فرمانداری و میراث فرهنگی و تغییر کاربری آن به هتل رستوران سنتی گلشن اشاره کرد.
همچنین همکاری با فرمانداری در زمینه بهسازی برج کبوترخانه و احداث نمایشگاه‌صنایع‌دستی شهرستان از دیگر موارد سرمایه گذاری در امور گردشگری است.
از دیگر اقدامات مربوط به صنعت گردشگری تعمیر و بازسازی اتوبوس قدیمی ماک و راه اندازی یواش تور «میبد گردی» شهرستان است.
موضوع فعالیت شرکت تعاونی شما چیست؟
توليدي – توزيعي
چه خدماتی را به روستاها و دهیاری های ارائه می‌دهید؟
توليد شن و ماسه و ارائه انواع خدمات در روستاها اعم از راهسازي، فضاي سبز، ایجاد پارك و…
شرکت تعاونی دهیاری ها تاکنون چه افتخاراتی را کسب کرده است؟
جايزه تعالي مديريت تعاوني در سال ۱۳۹۶، رتبه برتر در چهارمين نمايشگاه جامع مديريت شهري و روستايي، لوح سپاس اولين نمايشگاه توانمندي روستائيان يزد در سال ۱۳۹۵، تقديرنامه از مديريت تعاون اداره كل يزد در سال ۱۳۹۶از جمله افتخارات این شرکت است.
میزان سرمایه گذاری اولیه این تعاونی چقدر بوده است؟
میزان سرمایه گذاری اولیه ما ۱۵۰میلیارد ريال بوده که تعداد اعضاء ما در حال حاضر ۱۵نفر و توانستها یم برای ۳۵نفر اشتغال زایی کنیم.
شرکت تعاونی چه مزیتی نسبت به شرکت های خصوصی دارد؟
تنها امتیازی تعاونی ها در خصوص معافیت ۲۵درصد مالیات عملکرد می باشد که این امتیاز هم هیچ شرکتی نمی تواند استفاده نماید چرا که دارایی براساس بهانه های مختلف یا به شیوه علی الراس محاسبه می‌شود و یا براساس کم کردن بخشی از هزینه ها مبلغ مالیات مشخص می کند.
مهمترین اهداف تعاونی شما چیست؟
۱٫توسعه بازار و برند تعاوني
۲٫ايجاد اشتغال براي اعضاء
۳٫كمک به ایجاد و توسعه شبکه های جمع آوری، فراوری و بازاریابی کالا و خدمات و استفاده مطلوب از ظرفیتها زیرساختی در درون بخش تعاونی
مهمترین نقاط قوت تعاونی شما چیست؟
۱٫ارائه خدمات ارزان قيمت به اعضاء و متقاضيان
۲٫تبليغ تفكر گروهي و جمعي كه يكي از اهداف تعاون نيز مي باشد
۳٫استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و حمایت ازطرحهای توسعه تجارت الکترونیک، بازارهای مجازی و …..
۴٫ارائه خدمات با كيفيت به متقاضيان
شرکت تعاونی شما از چه واحدهای تشکیل شده است و هر واحد چه اقداماتی را انجام می دهد؟
واحد ساخت و ساز یکی از واحدهای فعال این شرکت است. فعالیت این واحد در سه بخش‌می‌باشد:
– انجام امور ساخت و ساز در روستاهای شهرستان: در این زمینه شرکت ضمن انعقاد قرارداد کارگزاری با دهیاری های شهرستان نسبت به انجام صدور پروانه ساختمانی، انواع گواهی های نقل و انتقال و پاسخ به استعلامات، تفکیک، عدم خلافی، تعیین بر و کف، کنترل ساخت و ساز و جلوگیری از ساخت و سازهای بدون مجوز، سد معبر و تکمیل و ارسال پرونده کمیسیون ۹۹ مستقر در استانداری اقدام نموده است.
– انعقاد قرارداد کارگزاری با شهرداری میبد : با توجه به اینکه در اواسط سال ۱۳۹۵انجام امور و ساخت و ساز حریم شهر میبد از بخشداری مرکزی و بفروئیه به شهرداری تحویل گردید این شرکت طی قراردادی با شهرداری میبد نسبت به انجام کلیه امور مربوطه به کنترل ساخت و ساز و تهیه گواهی لازم، تفکیک و استعلامات مربوطه و جلوگیری از ساخت و ساز بدون مجوز و حفاظت در حریم شهر و تکمیل و ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری اقدام نموده است.
– انجام امور مربوط به ساخت و ساز و کنترل و حفاظت از محدوده خارج از حریم شهر که مسئولیت آن بر عهده بخشداری مرکزی و بفروئیه‌می‌باشد.
واحد فنی
– انجام کليه امور مربوط به تهيه طرح هاي عمراني شامل نقشه برداري و تهيه طرح
-انجام بررسي اوليه نقشه برداري بر اساس پروژه هاي تعريف شده در محدوده منطق.
-تطبيق نقشه ها با طرح هاي هندسي، نقشه هاي تفصيلي و تفكيكي و ارائه پيشنهاد به مسئول مافوق.
-طرح ريزي، هماهنگي و برنامه ريزي امور مختلف مربوط به نقشه برداري.
-كمك در برنامه ريزي و تهيه طرح و عمليات براي انجام تهيه نقشه.
-ترسيم بر اساس موضوع نقشه ها و برداشتها و هماهنگي با استاندارد هاي مربوطه.
-تهيه و تنظيم صورت وضعيت ها از لحاظ فني براساس تطبيق كارهاي انجام شده با تعرفه ها
واحد تولید (کارگاه شن و ماسه، بتن و قطعات بتنی)
شرکت تعاوني دهياري هاي شهرستان ميبد با هدف سرمايه گذاري و اشتغال در سطح شهرستان و براي توانمندسازي دهياري ها و کمک به طرح هاي عمراني روستاهاي تابعه و تهيه نياز آنها به مصالح با همدلي و همکاري فرمانداري ميبد، دهياري هاي شهرستان و بخشداري بخش مرکزي ميبد توانست واحد توليدي فرآوري شن و ماسه و بتن را در زميني به مساحت ۵ هکتار احداث نمايد که يکي از طرح هاي سرمايه گذاري شرکت مي باشد و اين واحد در اواخر سال ۱۳۹۱آغاز به کار نمود و در اواخر سال ۱۳۹۳ به بهره برداري رسيد.
اين کارگاه در محدوده غرب شهرستان ميبد در مجاور جاده کنار گذر در زميني به مساحت ۵ هکتار احداث گرديده است. محصور شدن کارگاه با زدن خاکريز و نصب ۲ درب جاده دسترسي آسفالته با ساختمان مربوطه. حدود ۲هزار مترمربع ساختمان اداري، انبار، خوابگاه، تعميرگاه، مخزن هوائي، ايجاد شبکه برق سه فاز و کابل کشي کل سيستم به صورت زميني با حفر کانال انجام شده است. در اين کارگاه انواع مصالح مانند: ماسه شسته، نخودي، بادامي، بيس، انواع فونداسيون تير چراغ برق، انواع سنگ جدول و کف فرش توليد مي شود.
مديريت متمرکز معادن شن و ماسه و خاک رس
مديريت متمرکز معادن شن و ماسه و خاک رس در سطح شهرستان ميبد با توجه به حمايت و پشتيباني بسيار خوب دفتر امور روستايي استانداري و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و فرمانداري و بخشداري مرکزي شهرستان ميبد بهره برداري از معادن شن و ماسه و خاک رس شهرستان ضمن انعقاد قرارداد با دفتر فني استانداري از ابتداي سال ۹۸به اين شرکت واگذار شد و شرکت در اين زمينه با خريداري يک دستگاه بيل مکانيکي زنجيري و يک دستگاه لدرويک دستگاه کاميون فعاليت خود را در بهره برداري از معادن را ادامه داد که در اين راستا ضمن تامين مواد اوليه ي کارگاه هاي شن و ماسه ي شهرستان و تامين خاک کوره هاي آجرپزي شهرستان داراي اشتغال زايي و درآمد خوبي براي شرکت بوده است.
مدیریت خدمات پسماند:
مديريت خدمات پسماند در روستاهاي بخش مرکزي، بفروئيه و ندوشن شهرستان ميبد با يک دستگاه ماشين زباله کش مکانيزه متعلق به شرکت.
کار جمع آوري زباله در هر روستا به صورت هفته اي ۳ روز انجام مي شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر