تاریخ : 3 اکتبر 2018 - 20:27 - شناسه خبر : 28128 اخبار استان

پنجشنبه این هفته،

بافت تاریخی یزد نونوار می‌شود

پنجشنبه این هفته برای اولین بار، مراسمی با عنوان «رُفت ‌و روب» جهت مرمت بافت تاریخی یزد با کمک علاقه‌مندان به میراث تاریخی، مردم، کسبه محله برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در مصاحبه با یزدآوا، گفت: بافت تاریخی و محور گردشگری شهر یزد دارای نواقص بسیار زیادی است که به‌سادگی برطرف نمی‌شود.

وی ادامه داد:  امکانات اداره میراث فرهنگی یزد محدود است و اگر سازمان شهرداری و اداره برق و سایر سازمان‌ها و ادارات مربوطه بتوانند برای بهسازی بافت تاریخی با یکدیگر و همگام با مردم تعامل کنند، کارهای بسیار خوب و شایانی می‌تواند صورت پذیرد.

سید مصطفی فاطمی اظهار داشت: مدتی پیش از علاقه‌مندان به میراث تاریخی برای رفع مشکلات و مرمت موزه قصر آینه دعوت شد و این مکان در یک روز مورد مرمت قرار گرفت.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی استان یزد در نظر دارد، یک روز در هفته یا ماه را با کمک مسئولین مربوطه و مردم به مرمت و بازسازی بناها و مکان‌های تاریخی اختصاص دهد.

فاطمی عنوان کرد: پنجشنبه این هفته برای اولین بار، مراسمی با عنوان «رُفت ‌و روب» جهت مرمت بافت تاریخی یزد با کمک علاقه‌مندان به میراث تاریخی، مردم، کسبه محله از ساعت ۱۵:۳۰ از محل حسینیه بزرگ فهادان آغاز خواهد شد. لکه‌گیری، مرمت کاه‌گل، سفیدکاری، کف‌سازی و بازسازی دیوارهای مخروبه و پاک‌سازی و بهسازی دیوارنوشته‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و مسیریابی از اقداماتی است که در این روز انجام می‌شود و امیدواریم که این مراسم آغازی برای ادامه داشتن این قبیل برنامه‌ها باشد.

وی بیان داشت: از نکات قابل‌توجه در این مراسم، اینکه وقتی خود افراد محله در بازسازی و مرمت بافت تاریخی همکاری کنند، در حفاظت از آن دلسوزی بیشتری را به خرج خواهند داد.

این مسئول در پایان گفت: عبور و مرور موتورسیکلت‌ها از عمده مشکلات بافت تاریخی است که امیدواریم با محدودسازی و بسته شدن برخی معابر این مشکل حل شود و دیگر مشکل این محورها ازلحاظ ظاهری، تابلوهای مسیریابی و سیم و کابل‌های برق، نابسامانی‌هایی را به وجود آورده است.

ارسال نظر