تاریخ : 7 اکتبر 2018 - 19:40 - شناسه خبر : 28186 اسلایدشو، ایران و جهان

ظریف در مجلس: اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی‌شد و نتانیاهو نمی‌گفت: من یک تنه مقابل آن ایستاده ام / چین و روسیه گفته‌اند بدون FATF نمی‌تونند با ما کار کنند / تضمین می‌دهم با تصویب نشدن این لایحه، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه برجام توفیق ملت بود و نباید آن را به ضعف ملت تبدیل کرد، گفت: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه cft مشکلات حل شود اما این تضمین را می‌دهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه‌های مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه برجام توفیق ملت بود و نباید آن را به ضعف ملت تبدیل کرد، گفت: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه cft مشکلات حل شود اما این تضمین را می‌دهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه‌های مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمد جواد ظریف در جلسه‌ی علنی امروز یکشنبه مجلس در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: بارها با مقاومت مردم و تدبیر، آمریکا را شکست دادیم این بار هم با درایت آمریکا را شکست می‌دهیم. شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم با رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: گرچه برخی کشورها با حق شرط مخالفت کردند ولی به این معنی نبود که حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است. با یک یا چند مخالفت حق شرط از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود. بسیاری از مقررات و مصوبات مثل لایحه کنوانسیون حقوق کودک با مخالفت‌های متعددی مواجه شده و کشورهای متعددی ایراد گرفتند ولی از درجه اعتبار ساقط نشده. حق شرط برای ما محترم است و خط ما را مشخص می‌کند اما دیگران هم می‌توانند به آن ا عتراض کنند.

ظریف ادامه داد: ما باید ببینیم خودمان چه حدودی داریم و دیگری چه حدودی دارند و آثارش چه خواهد بود. از نظر حقوقی حق شرط برای ما محترم و موجه است و حق مجلس است که برای تصویب کنوانسیون شرط تهیه کند که در این صورت شروط در زمان الحاق ابلاغ خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه موضوع ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشت، اظهار کرد: این موضوع بر اساس قانون پولشویی بود هم زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که آزاد شده، مقررات پولشویی باید رعایت شود. نباید مسائلی که مربوط به مشکلات دیگر است را به FATF مرتبط دانست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: FATF ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی دارد و مستقیما به عدم امکان پرداخت به ایران مربوط است. اگرچه ممکن است دلایل دیگر هم داشته باشد اما این چیزی است که دوستان ما هم به ما می‌گویند. مثلا چینی‌ها که نیات اسکتباری علیه ایران ندارند و از نظر مواضع بین المللی شبیه جمهوری اسلامی و شریک راهبردی ما هستند. ما توافق جامع همکاری‌های راهبردی با چین داریم و با روسیه هم شریک راهبردی هستیم اما رئیس بانک مرکزی چین به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم.

ظریف با بیان اینکه با اجرای شروط FATF همه مشکلات ما حل نمی‌شود، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا به عنوان شریک راهبردی آمریکا مقررات و مکانیسمی ایجاد کرده تا بتواند تحریم آمریکا را دور بزند. این مکانیزم نقطه شروع پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی تلقی می‌شود. ما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام توانسته چه کار کند؟

وزیر امور خارجه همچنین گفت: همین اروپایی‌ها می‌گویند به اجرای این مکانیزم نیاز داریم ایران عضو این کنوانسیون‌ها باشد. ما کسی را نمی‌ترسانیم. به قدرت خودمان و مقاومت مردم هم ایمان داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم و بهانه به دست کشورهای اسکتباری و صهیونیست‌ها نمی‌دهیم و اولین مکانیزم مالی برای دور زدن تحریم توسط متحد آمریکا را هم از بین نمی‌بریم.

ظریف گفت: ما همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان طور که رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را در تحریم‌ها شکست می‌دهیم.

او همچنین در پاسخ به برخی انتقادها گفت: اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی شد. اگر بر جام به نفع ایران نبود نتانیاهو نمی گفت من یک تنه مقابل آن ایستاده ام.

ارسال نظر