تاریخ : 23 دسامبر 2018 - 20:24 - شناسه خبر : 28738 اخبار شهرستان

برگزاری دوره آموزشی طرح غربالگری شنوایی ویژه مدیران مهد های کودک میبد

متاسفانه بسیاری از مشکلات شنوایی فقط با انجام آزمایشات دقیق شنوایی قابل تشخیص هستند و والدین نمی توانند آن را شناسایی کنند.

دوره آموزشی طرح غربالگری شنوایی ویژه مدیران مهد های کودک بهزیستی  میبد برگزار شد.

فاطمه ابو طالب دخت کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی استان یزد گفت: مهد های کودک با توجه به اینکه از بطن خانواده بزرگ بهزیستی بوده و از خود جامعه میباشد در بسیاری از اقدامات توانسته اند همراه بهزیستی بوده و در این اقدام مهم و حساس یار و یاور ما در اجرای این طرح باشند.

وی با بیان اینکه توانایی شنیدن پایه و اساس یادگیری کودکان است، گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلات شنوایی فقط با انجام آزمایشات دقیق شنوایی قابل تشخیص هستند و والدین نمی توانند آن را شناسایی کنند.

ابوطالب دخت کم شنوایی و ناشنوایی کودکان را منجر به اختلال در رشد زبان و یادگیری کودکان دانست و گفت: این کودکان در مدرسه و مهارتهای اجتماع با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند.

وی با بیان اینکه شنوایی همیشه در معرض خطر است، بر ضرورت ارزیابی شنوایی کودکان در فواصل زمان مناسب تاکید کرد و گفت: با ارزیابی شنوایی کودکان در صورت وجود اختلال شنوایی مشکل پیش آمده سریعا شناسایی و درمان و مداخله شروع می گردد.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی شروع سنین پیش دبستانی را همراه با شیوع بعضی از بیماریهای عفونی گوش و ضربه ها بسیار بالا دانست و گفت: این عوامل منجر به ایجاد کم شنوایی شده اما به صورت ظاهری مشخص نیست و نیاز به ارزیابی دقیق می باشد.

وی افزود: در طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳تا۵سال، شنوایی کودک مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت وجود اختلال جهت درمان به مراکز درمای معرفی می گردد.

ارسال نظر