تاریخ : 5 مارس 2019 - 12:28 - شناسه خبر : 29485 اخبار استان

بزودی امکان انجام عمل پیوند کبد در یزد

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به رشد آمار پیوند کلیه در استان، گفت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال ۹۸ عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود.

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به رشد آمار پیوند کلیه در استان، گفت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال ۹۸ عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود.

«محمدحسین قاسمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با بیان این که واحد فرآهم‌آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در این استان آغاز كرده است، گفت: در بازه زمانی ۱۰ ساله تا سال ۹۲ جمعاً ۱۰ مورد اهدا عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام شده است.

وی با اشاره به این که فعالیت واحد فرآهم آوری اعضا علوم پزشکی یزد در ابتدای فعالیت خود بیشتر با محوریت پیوند قلب ارائه خدمت کرده است‌،افزود:‌ خوشبختانه این واحد از سال ۱۳۹۲ با سازماندهی منسجم و ساختاری کلاسیک فعالیت‌های خود را ادامه و ارائه خدمت می‌کند.

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به رشد و توسعه سالانه این واحد در استان، گفت:‌ ارتقای باور عمومی در این حوزه نقش مهمی در توسعه خدمات این واحد در دانشگاه علوم پزشکی شده است.

قاسمی در ادامه اختصاص رتبه دوم کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و همچنین اختصاص رتبه اول کشوری در سال جاری به واحد فرآهم آوری اعضای علوم پزشکی یزد را از جمله دستاوردهای این واحد دانست و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سی و هشت مورد اهدا عضو در استان ثبت شده است.

این مسئول با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی به هیچ عنوان از اضافه شدن آمار اهدا به واسطه مرگ مغزی خوشحال نخواهد شد،‌ تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که تصادفات و استرس‌ها که عامل بسیاری از مرگ‌های مغزی است به صفر برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در سال ۹۴ بخش پیوند کلیه در بیمارستان شهیدصدوقی یزد راه‌اندازی شده است،‌خاطرنشان کرد:‌ از ابتدای فعالیت این بخش در استان تاکنون ۱۶ مورد عمل جراحی پیوند کلیه از اهدا کنندگان مرگ مغزی در داخل استان و برای بیماران یزدی انجام شده و مابقی در بیمارستان شیراز به دیگر بیماران نیازمند پیوند شده است.

قاسمی افزایش آمار اهدا عضو در یزد را عاملی مهمی برای راه‌اندازی عمل پیوند کبد در استان دانست و بیان کرد: با تمهیداتی که صورت گرفته و همچنین با اعزام یک نفر جراح به منظور گذراندن دوره فوق تخصصی جراحی پیوند کبد، ‌در سال ۹۸ عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود.

مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که عمل پیوند کلیه در این استان از افراد مرگ مغزی منجر به مبادله هیچ وجهی نمی‌شود، افزود: خوشبختانه رشد پیوند کلیه در استان یزد به نسبت جمعیت مطلوب و روبه افزایش است.

وي در پایان با بیان این که ۱۰۰ درصد پیوندهای کلیه که در استان یزد انجام شده موفقیت آمیز بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای اسفندماه امسال با اضافه شدن تیم جراحی پیوند کلیه هر دو مورد کلیه‌هایی که از شخص مرگ مغزی اهدا می‌شود در داخل استان یزد و زیر نظر دکتر «صمد زارع» به بيماران متقاضي پیوند شده است.

ارسال نظر