تاریخ : 28 آوریل 2019 - 21:16 - شناسه خبر : 29776 اخبار استان

دکتر محمدرضا دهقانی:

لازمه موفقيت خوشه زیلو همکاری هم‌جانبه تمام دينفعان است

عامل توسعه خوشه زيلو در شهرستان ميبد، لازمه موفقيت اين خوشه را همکاری و همراهی همه‌جانبه تمام ذی‌نفعان این هنرصنعت بيان كرد.

به گزارش ایسنا- منطقه  یزد، «محمدرضا دهقانی» در نشست کارگروه خوشه زیلو که با حضور مسئولان شهرستان ميبد در محل فرمانداری برگزار شد، گفت: خوشه زیلو، یک حرکت بزرگ برای رشد و توسعه زیلو در شهرستان است و لازمه آن همکاری و همراهی تمام دستگاه‌ها، نهادها، هنرمندان و صنعتگران عرصه زیلو است.

وي بیان كرد: زیلو، یک فرصت کم‌نظیر است كه در اختيار شهرستان میبد قرار گرفته و از آنجايي كه این دست‌بافته منحصر به اين شهر تاریخی است در واقع نامش به اسم اين شهر گره خورده است  در اين ميان،  جهانی شدن میبد باعث مضاعف شدن اين فرصت و بستري براي رشد و توسعه این هنر شده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یزد با اشاره به این که از فرصت‌ها باید نهایت استفاده شود، افزود: هدف مجموعه خوشه زیلو،  توسعه اين هنرصنعت است اما این توسعه دارای آداب و قوانینی است که باید اجرا شود و بر اساس دانش و تجربه تا حصول نتيجه نهايي ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این که در توسعه بنگاه‌های کوچک دخالت مستقیم دولت جوابگو نیست، اظهار كرد: اصولاً هيچگاه مداخله مستقيم دولت‌ها در توسعه کسب و کار جوابگو نيست چرا كه غالباً اختلاف‌نظر مردم با کارگاه‌ها و دولت نمی‌تواند بستر لازم را برای توسعه کسب و کار فراهم کند.

دهقانی تاکید کرد: از طرفي حمايت بخشی از یک کسب و کار نمي‌تواند نتيجه‌بخش باشد بلكه حمایت‌ها بايد سیستماتیک و با همه‌جانبه گرايي اعمال شود.

عامل توسعه خوشه زيلو با بیان این که نباید حمایت تنها در قالب ایجاد كارگاه‌هاي جديد باشد، گفت: نكته مهمتر از ایجاد کارگاه‌هاي زیلو‌بافی جديد، حمایت از کارگاه‌های ایجاد شده‌ي قبلی و بهبود بخشیدن به وضعیت فعلی افرادی است که در این کارگاه‌ها فعاليت دارند.

وی حمایت نرم‌افزاری را مهمترین نوع حمایت از زیلوبافان مطرح و تاكيد كرد: پشتیبانی و حمایت از کارگاه‌هاي زيلوبافي بعد از راه‌اندازی آنها، در واقع حمایت از بنگاه‌های کسب و کار است.

دهقانی به تجربیات تاریخی ديگر کشورها در اين خصوص اشاره كرد و گفت: نتايج فعاليت‌هاي صورت گرفته در  برخی از کشورها از جمله ایتالیا نشان می دهد که استفاده از مدل خوشه و همکاری فعالان همان حوزه، شانس توسعه و موفقيت آن را افزايش داده است.

وي با اشاره به شناسايي تعداد زیادی خوشه در كشورمان، ابراز كرد: ۱۲۰ خوشه از اين تعداد در حال فعاليت و ۸۵ خوشه نيز با موفقیت به كار خود پایان داده‌اند.

وي در مورد اجراي خوشه زيلو در شهرستان ميبد افزود: در توسعه خوشه زیلو درصددیم  که اجزا را اضافه و ارتباطات را قوی‌تر و محکم‌تر کنیم تا خروجی آن براي افق ۱۴۰۰، رونق کسب و کار زیلو در میبد باشد.

دهقانی با بیان این که ما در این مسیر به عنوان یک تسهیلگر  عمل خواهيم كرد، اضافه کرد: جهاددانشگاهی یزد و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در اين مسير به عنوان تسهیل‌گر ورود كرده‌اند و سعي دارند با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری، میراث فرهنگی و دانشگاه‌هاي ميبد و علمي و كاربردي اقدامات موثري در اين رابطه انجام دهند.

وي بیان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته ۳۲ طرح در زمينه زيلو در ميبد انجام خواهد شد و طی ۳ تا ۵ سال با یک برنامه زمان‌بندی شده با اعتمادسازی بین تمام متولیان اين بخش، جهاد‌دانشگاهی و  شرکت شهرک‌ها از خوشه خارج شده و ادامه برنامه به مسئولان شهرستان و زیلو‌بافان واگذار خواهد شد.

دهقاني از جمله اقدامات صورت گرفته خوشه تاكنون به تاسیس دفاتر خوشه زیلو در محل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد و نيز ورودی مجموعه شاه‌عباسی میبد، برگزاری نشست‌های متعدد با زیلوبافان، پیگیری بیمه زیلوبافان، طراحی آرم و لوگو به عنوان نشان خوشه زیلوی میبد، برگزاری جلسات متعدد با نهادهای پشتیبان، انعکاس اخبار قابل توجه زیلو در رسانه‌ها، جمع آوری بانک اطلاعات تمام زیلوبافان شهرستان میبد، آموزش اولین دوره تربیت مربی زیلوبافي، طرح پایش سلامت زیلو بافان، شرکت در سه نمایشگاه بین المللی، گفتگو و تبادل نظر با تجار و صادرکنندگان، برگزاری اولین دوره آموزشی راهنمایان نوروزی، تجلیل از هنرمندان زیلوباف، برگزاری اولین پاتوق زیلو با حضور هنرمندان زیلوباف در نوروز ۹۸، اصلاح دستگاه‌های زیلو، تهیه بروشور مشترک برای همه کارگاه‌های زیلو و برگزاری دوره طراحی زیلو، اشاره كرد.

ياداور مي‌شود؛ قرار است كه اولین گردهمایی بزرگ هنرمندان زیلوباف با شرکت ۲۵۰ هنرمند و با هدف اعتمادسازی و افزایش سرمایه‌هاي اجتماعی در اين حوزه و افزایش همکاری بین مسئولان و هنرمندان اين عرصه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه جاري در تالار الماس میبد برگزار شود.

ارسال نظر