تاریخ : 2 جولای 2019 - 21:24 - شناسه خبر : 30300 اخبار استان

مدیریت غیرمستقیم اتباع خارجي در برخی از مشاغل يزد

فرماندار يزد مدیریت غیرمستقیم اتباع خارجي در برخی از مشاغل را از مشكلات اين شهرستان خواند و اظهار كرد: باید علاوه بر اتخاذ تدبير براي اشتغال اتباع، آسيب‌هاي اين حوزه نيز مدیریت شود.

«سید محمد رستگاری» در نشست بررسي مسائل اقتصادي شهرستان‌هاي استان كه با حضور معاون اقتصادي استاندار و معاونان فرمانداران و مدیران اقتصادي شهرستان‌ها به ميزباني فرمانداري يزد برگزار شد، به ظرفیت‌های اقتصادی مركز استان در زمینه اشتغال اشاره و اظهار کرد: شهرستان یزد با بیش از ۶۵۶ هزار نفر جمعیت و تمرکز بیش از ۵۲۹ هزار نفر در شهر یزد و روستاهای پرجمعیت آن، از ظرفیت قابل توجهی در حوزه اشتغال بهره‌مند است.

وی با اشاره به صدور ۳۶۸۰ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت در اين شهرستان، تصریح کرد: البته از اين تعداد ۳۲۹۰ فقره پروانه با ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت و اشتغالزايي ۱۸۱ هزار نفر مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

رستگاري نرخ بيكاري مركز استان را ۱۲ درصد ذكر كرد و با اشاره به صدور ۵۶۷ پروانه بهره‌برداري در بخش معدن با سرمایه ثابت ۱۲ هزار میلیارد ریال، از اشتغال ۱۱ هزار و ۸۵۰ نفر در اين بخش خبر داد.

وی در مورد حوزه کشاورزی شهرستان يزد بیان کرد: با وجود کویری بودن شهر یزد، در حال حاضر ۹۰۰ هکتار گلخانه و واحد دامي در مركز استان وجود دارد كه اين شهرستان را از شهرستان‌هاي برتر در زمينه كشاورزي و ايجاد اشتغال در اين بخش كرده است.

رستگاری به مشکلات بخش گردشگري شهر يزد نيز اشاره و اظهار کرد: به دنبال جهاني شدن شهر یزد و آماده نبودن زیرساخت‌های این حوزه، شاهد بروز فرصت هاي شغلي کاذب در این صنعت و مشكلاتي در اين رابطه هستيم.

وی خانه‌های مسافر غیررسمی و آسیب‌‌هایی جدی آنها در زمینه اشتغال شهر جهانی یزد را از جمله اين مشكلات خواند و گفت: اين موضوع نارضایتی بسیاری از صنايع حوزه گردشگري به ویژه هتلداری و اشتغال‌های رسمی وابسته به صنعت گردشگری را برانگیخته است كه در اين باره نیازمند برنامه‌ریزی رسمی و مدیریت این مشاغل هستیم.

فرماندار یزد با اشاره به پیگیری دغدغه‌های ۶۵ صنف فعال در شهرستان يزد، تصریح کرد: در حوزه بازار و اصناف نیز فعالیت جدی در زمینه بررسی دغدغه اصناف در حال انجام است.

وي در همين رابطه افزود: پس از واگذاری کارگروه آرد و نان به فرمانداری یزد نيز بازدیدهای میدانی در اين حوزه صورت گرفته و این کارگروه در تمامی جوانب به ویژه حوزه بهداشت، پیگیری و فعاليت جدي دارد.

وی در ادامه راجع به اشتغال روستایی و دغدغه‌های این حوزه نيز خاطرنشان کرد: در کارگروه اشتغال روستایی ۱۸۹ طرح در شهرستان مصوب شده که خروجی آن ۸۳ طرح با پیش‌بینی ۳۷۰ فرصت شغلي بوده است.

این مسئول در رابطه با مشکلات مدیریت غیرمستقیم اتباع خارجي در برخی از مشاغل یزد نيز تاکید کرد: متاسفانه اتباع به صورت میدانی به برخی از مشاغل ورود و مدیریت غیرمستقیم آن‌ها را به دست گرفته‌اند كه در اين باره باید علاوه بر اتخاذ تدبير براي اشتغال اتباع، آسيب‌هاي اين حوزه نيز با اقدامات خاصی مدیریت شود.

وی تکمیل طرح‌های نیمه تمام مصوب را از اولویت‌های اجرایی امسال فرمانداري يزد عنوان کرد و گفت: متاسفانه هر چند برخي از متقاضيان تسهیلات دریافت کرده‌اند اما با توجه به نوسانات اقتصادی، این تسهیلات جوابگوی نیاز آنها نبوده لذا به ثمر رساندن این طرح‌ها با تخصیص تسهیلات مجدد، حتی با حداقل اشتغال در اولویت قرار دارد.

رستگاری در پايان با گلايه از نبود توليت مشخصي در حوزه اشتغال رسمی و اتمام طرح‌های نیمه تمام، گفت: متاسفانه در اين حوزه شاهد محول كردن اين وظايف از دستگاهي به دستگاه ديگر هستيم و بايد در اين رابطه اقدام عاجلي صورت گيرد.

ارسال نظر