تاریخ : 24 آگوست 2019 - 19:52 - شناسه خبر : 30630 اخبار شهرستان، اسلایدشو

گزارش تصویری از حضور آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در میبد

اگر می‌خواهیم در دیگران اثرگذار باشیم باید اول خودمان را اصلاح کنیم و این از طریق عبادت و نافله‌های شب است که کم‌کم روزنه‌های تهذیب را به روی ما می‌گشاید.

به گزارش صدای میبد: آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید عصر روز پنج شنبه در مصلی آیت‌الله اعرافی شهرستان میبد، با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و استقبال گرم علما، فضلا و طلاب و اساتید، ائمه جمعه، شخصیت‌های ارزشمند تبلیغی و تحصیلی و تحقیقی حوزه‌های خواهران و مسئولین ارشد، میبد، اردکان، احمدآباد و زارچ قرار گرفتند.

آیت‌الله سبحانی در این نشست بابیان اینکه حضور در شهرستان میبد به‌عنوان شهر علم و عبادت، را یکی از افتخارات تاریخی خود می‌دانم گفت: به این لحاظ که میبد، مرکز شخصیت‌های علمی و دینی فراوان و زادگاه آیت‌الله حائری مؤسس حوزه علمیه قم است.

این مرجع تقلید عالی‌قدر در سرآغاز شروع تحصیلی حوزه‌های علمیه تهذیب نفس را محور اصلی بحث خود قرارداد و افزود: کسی که در مسیر علمی قرار می‌گیرد باید بداند هدف چیست.

وی اصلاح و تهذیب نفس را اولین هدف یک فردی که وارد حوزه می‌شود خواند و گفت: اگر می‌خواهیم در دیگران اثرگذار باشیم باید اول خودمان را اصلاح کنیم و این از طریق عبادت و نافله‌های شب است که کم‌کم روزنه‌های تهذیب را به روی ما می‌گشاید.

آیت‌الله سبحانی بابیان اینکه اگر در زندگی رها باشیم تهذیب نفس انجام نمی‌گیرد، اظهار داشت: با رسیدن به مرحله تقوا و تهذیب درهای حکمت از قلب بر زبان جاری و چشم برزخی آدم باز می‌شود.

وی تحصیل و علم را دومین مرحله از اهداف والای انسانی برای شناخت خداوند خواند و گفت: شورای مدیریت حوزه‌ها که امروز زیر نظر آیت‌الله اعرافی تنظیم‌شده است بهترین برنامه است و حوزه‌ها و روحانیون باید این مسیر را در پیش بگیرند.

کلید فهم قرآن ادبیات عرب است

این مرجع عالی‌قدر کلید فهم قرآن را ادبیات عرب دانست و افزود: طلاب و روحانیون باید ادبیات عرب را به نحو احسنت که زبان مجامع بین‌المللی مسلمانان است هم به لحاظ تکلم و هم کتابت بلد باشند و آن را برای مردم بیان کنند.

آیت‌الله سبحانی پیش مطالعه را یکی از راه‌های موفقیت در فهم درس بیان کرد و گفت: کسی که طالب علم است باید در طول روز کارش همان تحصیل و مطالعه باشد و پیش مطالعه و مباحثه که از روش‌های علمای پیشین بوده است را احیاء کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید انگیزه تحصیل و تهذیب را در خود زنده کرد افزود: یکی از علل موفقیت امام در انقلاب این بود که امام از نظر علم در درجه بالا و موردقبول همه بود.

با ماهواره و فضای مجازی جوانان ما را شکار می‌کنند

آیت‌الله العظمی سبحانی سپس با اشاره به آثار مخرب ماهواره و فضاهای مجازی تصریح کرد: ماهواره‌ها و فضاهای مجازی با تولید و نشر شبهات، جوانان و خواهران ما را شکار می‌کنند و باید در مقابل این شبهات مجهز به علم باشیم.

این دانشمند علوم و معارف دینی گفت: اگر سرباز امام زمانید، سلاح شما علم و دانش است تا بتوانید جوابگوی این شبهات باشید.

وی با اشاره به‌سرعت انتشار محتوای مخرب این فضاهای رسانه‌ای گفت: دشمنان امروز تشیع را نشانه گرفته‌اند چراکه تنها کشوری که جنبه مردمی و الهی دارد، جمهوری اسلامی ایران است و دیگر کشورهای عربی و اسلامی یا خود فروخته‌اند یا مسامحه‌کارند.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: بنابراین در مقابل این سلاح‌های خطرناک دشمن که جنگ فرهنگی است باید از نظر عقاید و احکام خیلی مجهز باشیم.

برای حفظ حجاب باید حقوق زن در اسلام را تبیین کرد

این مرجع عالی‌قدر خاطرنشان کرد: اگر امروز مسئله حجاب و عفاف در ایران کمرنگ شده است از غرب خط می‌گیرند بنابراین باید حقوق زن در اسلام را معرفی کنیم و بگوییم که حجاب چیست و در این زمینه بیان خواهران از برادران اثرگذارتر است.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم در ابتدای این نشست گفت: امروز شهرستان میبد میزبان ستاره درخشانی از آسمان فقاهت، دانش و معرفت، عالم بزرگ و مرجع عالی‌قدر، فیلسوف، متکلم و فقیه، مترجم و دانشمند حضرت آیت‌الله سبحانی تبریزی است.

امام‌جمعه میبد با خیرمقدم به علما فضلا و طلاب و اساتید ائمه جمعه، شخصیت‌های ارزشمند تبلیغی و تحصیلی و تحقیقی و خواهران حوزه‌های علمیه گفت: ما از این الگوها و اسوه‌های مجاهدت و جهاد و اجتهاد و تلاش در راه خدا باید الهام بگیریم.

وی تلاش، مجاهدت، نظم، تحقیق، تدریس، پژوهش، قدم برداشتن برای خدا، اخلاص، گذشتن از خود برای آرمان‌های الهی را از ویژگی‌های این عالم برجسته دینی برشمرد و گفت: باید این ویژگی‌ها را از این عالم بزرگ فرابگیریم.

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه استان کار خودشان را در آغاز شهریور شروع می‌کنند افزود: امیدواریم این حضور، اثر بسیار خوبی در سال تحصیلی حوزه‌ها داشته باشد و سرشار از تلاش کار و تحصیل و تزکیه و تحقیق پیش روی حوزه‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله سبحانی تبریزی از شاگردان تراز اول امام رضوان‌الله تعالی علیه هستند که از جوانی در محضر امام درس‌های بزرگی فراگرفتند و برای انتقال این درس‌ها، استاد دیگران شدند.

منبع متن: میبد آدینه

عکس: سیدمحمدنبوی

اخبار مرتبط

ارسال نظر