تاریخ : 5 سپتامبر 2019 - 9:48 - شناسه خبر : 30830 اخبار استان

معاون علوم پزشکی یزد خبر داد؛

سرطان پوست شایع‌ترین بیماری در استان یزد

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میزان بروز سرطان در استان یزد به دو برابر افزایش یابد، گفت: بيماريهاي قلبي- عروقي،سرطانها،بيماريهاي مزمن تنفسي و ديابت مهمترین بیماری‌های غیرواگیر در استان یزد است.  به گزارش ایسنا-منطقه یزد،دکتر«محمدرضا دهقاني» در سمينار يك روزه سرطان که به میزبانی […]

No Pic

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میزان بروز سرطان در استان یزد به دو برابر افزایش یابد، گفت: بيماريهاي قلبي- عروقي،سرطانها،بيماريهاي مزمن تنفسي و ديابت مهمترین بیماری‌های غیرواگیر در استان یزد است. 

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،دکتر«محمدرضا دهقاني» در سمينار يك روزه سرطان که به میزبانی یزد برگزار شد، اظهار کرد:‌ ٧٠ درصد مرگ و ميرهاي ناشي از بيماريهاي غيرواگير مربوط به كشورهاي درحال توسعه و با درآمد پايين است.

وي با اشاره به سيماي سرطان در استان يزد افزود: با روند فزاينده و رو به رشد آمار سرطان در استان، پيش بيني مي‌شود تا سال ٢٠٣٠ ميزان بروز اين بيماري به دو برابر افزايش يابد.

معاوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد،‌گفت: در سال ٩١ تعداد ٨٥ هزار مرگ در كشور ثبت شده كه اين آمار در سال ١٤٠٩ به ١٥٥ هزار مرگ مي رسد و انواع سرطان دومين علت مرگ و مير بعد از بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

دکتر دهقانی در ادامه با اشاره به راه‌اندازي نظام ثبت سرطان در استان در سال ٩٤-٩٣ تصريح كرد: سرطان پوست ٤٤ در هر ١٠٠هزار نفر جمعيت بيشترين سرطان ثبت شده در خانم‌ها و سرطان پوست با ٣٥ در هر ١٠٠ هزار نفر جمعيت و پروستات با ٢٣ در هر ١٠٠ هزار جمعيت مهمترين سرطانهاي ثبت شده در مردان استان هستند.

این مسئول همچنين افزايش سن جمعيت و افزايش اميد به زندگي را ٥٨ سال در سال ١٩٧٩ به ٧٦ سال در حال حاضر را از مهمترين عوامل افزايش بروز سرطان برشمرد و گفت: سرطان، ارتباط مستقيم با افزايش سن جمعيت دارد.

دهقاني شرايط و سبك زندگي مردم استان از جمله عدم مصرف كافي ميوه و سبزيجات نسبت به ميانگين كشوري، فعاليت بدني كم( دومين استان كم تحرك كشور)،افزايش وزن و چاقي و مصرف دخانيات را از مهمترين عوامل شيوع سرطان در كشور برشمرد.

وي همچنين از وجود ٤٩ مركز جمع آوري مربوط به آمار سرطان در استان خبر داد و گفت: استان يزد در سال ٩٣ و ٩٤ رتبه نخست كشوري را از لحاظ كميت و كيفيت ثبت سرطان در كشور به خود اختصاص داده است.

معاوم علوم پزشکی شهید صدوقی در ادامه به تدوين و تصويب سند پيشگيري و كنترل بيماريهاي غيرواگير و عوامل خطر مرتبط از سال ١٣٩٥ تا ١٤٠٤ اشاره و خاطرنشان کرد: مشاركت اكثريت ذينفعان در تدوين برنامه‌هاي سند از ابتداي كار و تلاش در تدوين برنامه‌ها به صورت واقع بينانه از مهمترين ويژگي‌هاي اين سند است.

وی در پایان سخنان خود گفت: يكي از اهداف تدوين اين سند كاهش ٢٥ درصد خطر بيماري‌هاي غيرواگير است.

گفتنی است؛ سمينار يك روزه “وضعيت سرطان،تهديدها و فرصت ها” با حضور مدير كل دفتر مديريت بيماريهاي غيرواگير وزارت بهداشت، استاندار، رييس دانشگاه، مسئولان استاني و دانشگاهي در حال برگزاريست.

ارسال نظر