تاریخ : 17 سپتامبر 2019 - 21:43 - شناسه خبر : 31032 اخبار شهرستان، گفت و گو

اختصاصی صدای میبد

جوانان باید بدانند چگونه با افکار امام حسین در قرن توسعه فناوری ها زندگی کنند

امام مهدی می آید. من درباره اینکه انسان باید مردِ محبت و صلح باشد تا او بیاید سخن گفتم. مهدی می آید که عالم را از جنگها، شرور و کینه ها رهایی بخشد لذا آن دو باهم می آیند.

در افتتاحیه هفدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در هتل کریاس پالاس فرصتی دست داد تا با یک پیرغلام مسیحی به گفتگو بنشینیم که ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید:
استاد بزرگوار لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
سلام علیکم. اسم من اسقف آنتوان دومو است. اهل کشور لبنان هستم. حدود هفتاد سال سن دارم.
حقیقت حسین در نگاه مسیحیت چیست؟
حسین در میان مسیحیان واقعا محبوب است. در واقع اهل بیت از امام علی تا امام حسین و سایرین در نگاه مسیحیت دارای محبوبیت هستند. به دلیل آن که امام حسین جان خود را قربانی کرد همان گونه که مسیحیان معتقدند مسیح جان خود را تقدیم دیگران کرده است. حسین جان خود را برای خودش فدا نکرده است بلکه برای سایرین جان داده است. از اینجا دعوت می کنم مسلمانان از حسین درس بگیرند و دیگران را دوست بدارند. چون حسین دعوت می کند دیگران را دوست بداریم. مسیحیان را نیز دعوت می کنم به تأسی از حسین، مسلمانان را دوست بدارند. زیرا اسلام و مسیحیت بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. ما باید صلح را نه فقط در سرزمین های خود بلکه در میان کل زمین ایجاد کنیم. ما مسئول رهایی جهانیان هستیم. خدا منبع محبت است لذا بر عهده ماست که ما نیز الگوی محبت باشیم. مسیح می فرماید: همدیگر را دوست بدارید همچنان که من شما را دوست می دارم. پس برما لازم است که همدیگر را دوست بداریم. همچنان که امام حسین ما را دوست دارد. ما نیز باید یادبگیریم در مسیر محبت فداکاری کنیم. محبت یک شعار نیست. هر کس که در سخن بگوید خدایا مرا وارد ملکوت آسمان ها کن کافی نیست بلکه باید در عمل نیز اراده کند. چنین کسی محب واقعی است.
محبت ما نباید فقط در کلام باشد بلکه باید در عمل جلوه کند. اولویت اول محبت ورزیدن فقرا و مظلومین هستند زیرا امام حسین رئیس و حبیب جماعتِ مظلومین است. او کسی است که دستش را برای یاری محبانش دراز کرده است. بلکه فراتر از دست؛ پیکر مطهرش را نقش بر زمین کرده است و مذبوح و مقتول و شهید شده است در راه دوست دارانش.
حسین بزرگترین ارزش و الگوی عصر خود بوده است. بر مسلمین لازم است که خود را شبیه او کنند و فداکاری کنند. ولی ما نباید به جدایی قائل باشیم. در اسلام انقسام نیست. ما باید انقسام و خطوط جدایی را رد کنیم. ما بندگان خدای یکتا هستیم . دین ما یکی است و آن اسلام (تسلیم در برابر خدا)است. ولی در محبت مشارکت داریم و در عین وحدت، تنوع داریم. ما به مذاهب و افکار احترام می گذاریم اما باید در مسیر وحدت قدم برداریم. تنوع؛ نعمت و موهبت الهی است ولی تفرقه و جدایی طلبی اصلا مقبول نیست.
نظر شما در باره رجعت امام مهدی(عج ) و حضرت عیسی مسیح (ع) چیست؟
امام مهدی خواهد آمد و مسیح با اوخواهد آمد. من در سخنرانی ام در تهران گفتم- و مسیح مرا مکلف کرد که بگویم:- امام مهدی می آید. من درباره اینکه انسان باید مردِ محبت و صلح باشد تا او بیاید سخن گفتم. مهدی می آید که عالم را از جنگها، شرور و کینه ها رهایی بخشد لذا آن دو باهم می آیند. مسیح و مهدی به زودی با هم به سوی ما می آیند تا ما را به محبت ورزیدن به یکدیگر دعوت کنند. محبتی که همه عالم را فرابگیرد. باید عدل همه دنیا را دربرگیرد. باید متذکر شویم خدا در قرآن کریم به نبی خود گفته است: و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین.(ما تو را نفرستاده ایم جز آنکه رحمتی برای عالمیان باشی) این چیزی است که پروردگارمان به همه ما گفته است نه فقط به رسول خود. لذا بر هر کدام از ما لازم است رسولی(فرستاده ای) باشد که اراده خدا را بر دوش می کِشد. خدا را دوست دارد و سایر انسان ها را نیز دوست بدارد.
نقش محبت حسین(ع) در زمان حاضر را چگونه ارزیابی می کنید؟
من مصاحبه ای درباره « امام حسین و شناخت زمان حاضر» دارم که چگونه در اجتماعات امروزی به امام حسین تجسم ببخشیم. جوانان ما باید بدانند چگونه با افکار امام حسین در قرن توسعه فناوری ها زندگی کنند. ما باید آموزه های حسینی را به زندگی درعصر تکامل تکنولوژی وارد کرده و گسترش دهیم و با آن زندگی کنیم.
نظرتان راجع به سفر به ایران و خصوصا شهر میبد چیست؟
شهرتان واقعا زیباست. خیلی زیباست. حضور ما در این یک هفته در جمع خدام حسینی در این همایش باعث افتخار بود. ما نه فقط خادمان حسینی هستیم بلکه ما محبان حسینیم. من خود را از جماعت محبان حسین می دانم.
از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.
با تشکر از سیدجواد امامی مسئول بسیج رسانه میبد که زحمت ترجمه این گفتگو را کشیدند.

این گفتگو در ماهنامه عصر میبد شماره ششم، شهریورماه۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.

ارسال نظر