تاریخ : 5 اکتبر 2019 - 9:21 - شناسه خبر : 31167 اسلایدشو، ایران و جهان

رييس سازمان اطلاعات سپاه از شكست توطئه‌اي جديد عليه قاسم سليماني خبرداد

ترور در خيابان خورشيد

«هم مورد تحسين است و هم مورد تنفر». اين بخشي از گزارشي است كه نيويورك تايمز ۷ سال پيش درباره فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي نوشت. امريكايي‌ها از يك سو از او و از اقداماتش خشمگين و عصباني ‌اند و از سوي ديگر وقتي موفقيت او را مي‌بينند،ناچار به تحسين مي‌شوند. فرماندهي كه با وجود […]

«هم مورد تحسين است و هم مورد تنفر». اين بخشي از گزارشي است كه نيويورك تايمز ۷ سال پيش درباره فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي نوشت. امريكايي‌ها از يك سو از او و از اقداماتش خشمگين و عصباني ‌اند و از سوي ديگر وقتي موفقيت او را مي‌بينند،ناچار به تحسين مي‌شوند. فرماندهي كه با وجود سال‌ها حضور در جبهه‌هاي جنگ، از جنگ تحميلي گرفته تا جنگ ۳۳ روزه لبنان، از عراق گرفته تا سوريه هنوز هم مردي در سايه نه براي مردم ايران؛ بلكه براي جبهه مقابل به شمار مي‌رود. سردار قاسم سليماني متولد بيستم اسفندماه ۱۳۳۵ در راور كرمان در طول سال‌هاي گذشته و به لطف توفيقاتش در ميدان نبرد عليه داعش، در ميان افكار عمومي بيشتر شناخته شد، به‌طوري كه امروز برخي تحليلگران او را در ميان نظاميان، محبوب‌ترين چهره مي‌دانند. چنانكه برخي از احتمال كانديداتوري‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ سخن به ميان آورده بودند.

اين احتمال كانديداتوري كه به نقل از حجت‌الاسلام مهدي طائب، رييس شوراي قرارگاه راهبردي عمار و برادر حسين طائب، درحاشيه حضور او در جشن ميلاد امام علي (ع) در مهديه رشت در رسانه‌ها منتشر شد، پس از بالا گرفتن ماجرا ابتدا طي بيانيه‌اي از سوي قاسم سليماني تلويحا تكذيب شد و چندي بعد نيز رييس سازمان اطلاعات سپاه صراحتا اعلام كرد كه هرگز اظهاراتي مبني بر كانديداتوري قاسم سليماني چه در جمع خصوصي و چه عمومي به زبان نياورده تا اين موضوع نيز به خاطره‌ها بپيوندد. فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي همواره اثبات كرده نيروي نظامي است و نه سياسي. آخرين موردي كه در اين زمينه به ذهن مي‌رسد به ماجراي استعفاي محمدجواد ظريف در جريان سفر بشار اسد به تهران بازمي‌گردد. زماني كه رييس‌جمهوري سوريه در حالي با همتاي ايراني‌اش در كاخ پاستور ديدار كرد كه سرلشكر سليماني حاضر بود و محمدجواد ظريف، غايب! سليماني اما بلافاصله در بيانيه‌اي صراحتا ظريف را مرد نخست عرصه ديپلماسي ايران معرفي كرد تا اندكي پس از بيانيه او، خبر بازگشت ظريف به وزارت امور خارجه رسانه‌اي شود.

حالا دوباره نام قاسم سليماني رسانه‌اي شده، ولي اين‌بار به‌واسطه بيان جزيياتي از طرحي براي ترور او. طرحي كه با اتكا به اظهارات حسين طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه جمهوري اسلامي شكست خورده و جالب آنكه نه مربوط به روزهاي دور، بلكه روايتي است از اتفاقي كه قرار بود همين ماه گذشته عملياتي شود؛ درست در روز عاشورا و در حالي كه ايرانيان در عزاي سومين امام شيعيان به عزاداري مشغول بودند.

دانسته‌هاي طرح ترور

«در اين طراحي قرار بود تيم تروريستي وابسته و اجير شده با ورود به كشور در ايام فاطميه، محلي در جوار حسينيه مرحوم پدر سردار سليماني را خريداري كرده و با استقرار در آن ۳۵۰ تا ۵۰۰ كيلو مواد منفجره را تهيه و از طريق ايجاد كانال در زير حسينيه قرار دهند تا زماني كه اين سردار عزيز به رسم همه‌ ساله در ايام تاسوعا و عاشورا در اين حسينيه و در جمع عزاداران حسيني حضور مي‌يابد، آن را منفجر كنند.» اين بخشي از اظهارات حجت‌الاسلام طائب در بيست‌وسومين مجمع عالي فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. طرح تروري ناكام كه به‌گفته رييس سازمان اطلاعات سپاه، اقدامي در ادامه اقدامات «دشمنان انقلاب اسلامي و ملت ايران پس از ناكامي توطئه‌ها و فتنه‌هاي مختلف براي تسليم جمهوري اسلامي و راه‌اندازي دوقطبي جنگ و مقاومت و پيامدهاي معكوس آن» طراحي شده و البته بي‌نتيجه مانده است.

باتوجه به اين توضيحات رييس سازمان اطلاعات سپاه، بايد گفت كه اين تيم ترور حداقل ۹ ماه در ايران وقت گذرانده‌اند. بنابه گفته طائب نخستين عملياتي كه قرار بوده توسط اين تيم ترور، عليه فرمانده سپاه قدس انجام شود، مربوط به ايام فاطميه بوده؛ يعني حدفاصل روزهاي سي‌ام دي‌ماه تا بيستم بهمن‌ماه سال گذشته ولي پس از آنكه آن طرح با شكست مواجه شد، تروريست‌ها، عمليات را به عاشورا و تاسوعاي سال جاري يعني هجدهم و نوزدهم شهريور ۹۸ منتقل مي‌كنند كه در نهايت باز هم شكست مي‌خورند.

البته طائب از زمان دستگيري اين افراد و كيستي و چيستي آنان سخني به ميان نياورده ولي باتوجه به تاكيد او بر كليدواژه «ترور عبري-عربي» مي‌توان گفت كه احتمالا منظور رييس سازمان اطلاعات سپاه، همراهي تروريست‌ها با مواضع عربستان سعودي و اسراييل است.

مكان؛ حسينيه خيابان خورشيد

محلي كه قرار بوده اين تيم ۳ نفره عمليات ترور خود عليه قاسم سليماني را عملياتي كند، حسينيه پدري فرمانده سپاه قدس بوده است. حسينيه‌اي در خيابان شهيد رجايي يا به اصطلاح ساكنان اين منطقه، «خيابان خورشيد» كه اگرچه پدر قاسم سليماني، حدود ۲ سال پيش در كرمان درگذشت اما حاج‌قاسم چه پيش از درگذشت پدر و چه پس از آن، از حضور در مراسم اين حسينيه، كه ظاهرا رسم و قول و قرار قديمي او بوده، دست نكشيده است. مي‌گويند حاج‌قاسم كه تنها دريافت‌كننده نشان ذوالفقار است، هر سال در هر جا كه باشد در ايام فاطميه خود را به اين حسينيه مي‌رساند و مراسم عزاداري را برگزار مي‌كند.

كرماني‌ها قاسم سليماني را نه با نام سردار يا القابي از اين دست، بلكه به ‌نام «حاج قاسم» مي‌شناسند و اكنون، اگرچه كه طرح ترور «حاج قاسم» كرماني‌ها ناكام مانده و به انتهاي خط رسيده اما طائب از نقش يكي از كشوهاي همسايه سخن گفته كه اين تيم ترور در «اشراف اطلاعاتي اطلاعات سپاه» در آن «آموزش» مي‌بينند و بر اين اساس، گمانه‌زني درباره اينكه منظور طائب، احتمالا كدام يك از كشورهاي منطقه است، كار دشواري نيست ولي به نظر مي‌رسد بايد همچنان منتظر جزييات بيشتري از اين طرح ناكام تروريستي ماند. طرحي كه حمايت اسراييل و لااقل يكي از وزراي اسراييلي را نيز همراه خود داشته است اما كماكان، اينكه اين تيم ناكام تروريستي از كدام‌ يك از مرزها وارد كشور شده و مهم‌تر، اينكه طرح ترور قاسم سليماني در ايام فاطميه چطور شكست خورده، احتمالا در آينده برملا خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر