تاریخ : 14 اکتبر 2019 - 7:21 - شناسه خبر : 31217 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

گفتگو با اعضای مجمع فرهنگیان ایران اسلامی- شهرستان میبد/اختصاصی

سپهر سیاست میبد در آستانه پوست اندازی

ما جوانان میبدی متفق القول شدیم که برای آبادانی و سربلندی شهرستان قدم های خوبی را برداریم.

مدتی است «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی- شهرستان میبد» با برنامه «مهرجویان حسینی» که هدف آن جمع آوری کمک برای دانش آموزان بی بضاعت سطح شهر است در سپهر سیاسی و فرهنگی شهرستان ظهور کرده است. این گروه که متشکل از دهه هفتادی ها و نسل سوم انقلاب هستند همگی با رتبه های ممتاز در دانشگاه های مختلف تحصیل کرده و در حال حاضر به عنوان معلمان جوان با آغاز سال تحصیلی سر کلاس های درس حاضر شده اند. برای آشنایی با گروه فوق، گفت و گویی را با اعضاء آن انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:


سید ابوالفضل بنی فاطمی، رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی شهرستان میبد.
از جمله سوابق او می توان به: رئیس هیئت موسس انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان البرز و دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه سپهر امید و عضو اصلی شورای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان البرز اشاره کرد.
بنی فاطمی هدف از تشکیل این مجمع را این طور بیان می کند: هدفمان این بود که جوانان تحصیل کرده به خصوص دهه هفتاد و هشتادی ها دارای یک پایگاه و مجموعه ای باشند تا بتوانند افکار و ایده هایشان را در سطح جامعه منتشر کنند.
برای پیشبرد اهدافتان چه راهکارهایی را اندیشیده اید؟
در بدو تاسیس مجمع کمیته های مختلفی در زمینه های سیاسی، فرهنگی، ورزشی- اجتماعی، جوانان و دانشجویان و بانوان تشکیل دادیم و سعی کردیم از فعال ترین و با تجربه ترین افراد برای انتخاب اعضای شورای مرکزی استفاده کنیم.
در کمیته سیاسی هدفمان افزایش سطح معلومات سیاسی است. می خواهیم با بالابردن دانش سیاسی کمک کنیم تا در انتخابات های گوناگون، مردم بتوانند تجزیه و تحلیل سیاسی درستی داشته و بهترین گزینه ها را برای ریاست جمهوری، مجلس، شورای اسلامی شهر و روستا و … انتخاب کنند.
با توجه به اینکه بانوان نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند و در سطح شهرستان بانوان میبدی در تمامی عرصه های اجتماعی حضوری فعال و منسجم دارند، کمیته مجزایی را در این زمینه تشکیل داده ایم.
شما به عنوان یک حزب در سطح شهرستان ورود پیدا کرده اید؟
افتخار می کنیم که یکی از جوان ترین احزاب در سطح کشور مجمع فرهنگیان شهرستان میبد است. میانگین سنی اکثر اعضای شورای مرکزی دهه هفتاد و از نسل سوم انقلاب است. ما فعل خواستن را در بین جوانان صرف کردیم. هدفمان این است که با ایجاد تاثیر در جوانان، باعث هدایت نیروی نسل جوان برای پیشرفت اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… در سطح منطقه و کشورمان شویم.
جوانان مسئولان آینده این کشور هستند و در جنگ هشت سال تحمیلی جوانان نشان دادند که اگر آنها را در سنگر ها محبوس نکنند می توانند به بهترین شکل در خط مقدم حضور پیدا کنند و نتیجه دلخواه نظام و مردم را عملیاتی کنند.باید از ظرفیت و پتانسیل جوانان استفاده شود تا بتوانیم اهداف و آرمان های انقلاب را به بهترین شکل دنبال کنیم و در راستای رشد و اعتلای شهرستان میبد نیز خیلی موثر واقع شویم.
انجمن مختص به میبد است یا یک حزب کشوری است؟
مجمع فرهنگیان مختص به میبد نیست و در همه استان ها مجمع فرهنگیان درحال فعالیت است و در بعضی از شهرستان ها نیز به ندرت درحال فعالیت هستند. متاسفانه خیلی از افراد مجمع فرهنگیان را در دیگر نقاط کشور راه اندازی کردند ولی فقط اسمی است و هیچ فعالیتی انجام نمی دهند.
در رابطه با پویش مهرجویان حسینی توضیح دهید؟ چقدر کمک جمع شد؟
در ابتدا لازم است از همه جوانانی که در این کار خیّر ما را یاری کردند تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه ای نیز از خیرین شهرستان میبد دارم.
خدا را شاکریم که خیرین میبدی نشان دادند واقعا به بحث آموزش و پرورش و دانش آموزان بی بضاعت اهمیت می دهند.
مبلغی که در این طرح جمع آوری شد حدود ۵۸ میلیون تومان بود که به دانش آموزان بی بضاعت کمک شد. بن هایی تهیه و توانستیم به بهترین شکل آن را در بین دانش آموزان نیازمند توزیع کنیم.
نحوه توزیع بن ها بین دانش آموزان نیازمند به چه صورت بود؟
نحوه توزیع بن ها به این صورت بود که :۲۶۷ کارت هدیه به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان،۴۰ کارت هدیه به مبلغ۵۰ هزار تومان،۱۱۰ بن لوازم التحریر به مبلغ ۵۰ هزار تومان،۱۰۵ بن کیف و کفش به مبلغ ۶۰ هزار تومان،۷۰بسته تحصیلی آموزشی که ارزش هرکدام به مبلغ ۵۰هزار تومان بود.
این بن ها را از طریق مدیران مدارس بین دانش آموزان نیازمند توزیع کردیم و علاوه بر توزیع لوازم التحریر و کیف و کفش برای دانش آموزان بی بضاعت، برنامه دیگری نیز برای تهیه وسیله بازی و سرگرمی داشتیم و توانستیم وسیله سرگرمی که «جیموجی» نام دارد را در سطح شهرستان پخش و توزیع کنیم. این وسیله توسط مهدی معصومی تنیسور میبدی ساخته شده است. نامبرده کارگاهی با کمک افراد ناتوان و معلول جسمی راه اندازی کرده اند. با این کار به رونق این کارگاه نیز کمک شده و هم اینکه یک وسیله سرگرمی نیز به دانش آموزان هدیه شده است.
همچنین طرح خرید لبخند را در شهرستان میبد با کمک صنف لوازم التحریر اجرا کردیم که هر مشتری علاوه بر مبلغی که برای خرید پرداخت می کرد یک مبلغی را اضافه جهت کمک به دانش آموزان نیازمند می پرداخت. که بعد، از آن طریق لوازم التحریر توسط همان مغازه ها تهیه شد و به صورت بسته های تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند پخش گردید.
چه نگاهی به مقوله فرهنگ دارید؟
در رابطه با بحث فرهنگ سازی خوشبختانه توانستیم اکثر دانشجو معلمان و نو معلمان را جذب کنیم. در این زمینه از طریق کارگاه هایی که برای نو معلمان و دانشجو معلمان برگزار می کنیم. در صدد هستیم از نظرات معلمان جوان جهت برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی در سطح شهرستان استفاده کنیم.
معتقدیم این افراد با دانش و معلومات بالا در کلاس مدرسه، خیلی بهتر می توانند مطالب را به دانش آموزان منتقل کنند و آینده کشور در دست دانش آموزان است. سرمایه های واقعی ما دانش آموزان، نوجوانان و جوانان هستند و برگزاری این کارگاه ها یک امر لازمی است.
با توجه به اینکه می گویند جهانی فکر کن و منطقه ای عمل کن ما اعتقاد داریم که باید بحث فرهنگ سازی را از شهر خودمان شروع کنیم و باید در استان یزد و سراسر کشور نیز این مهم رقم بخورد. بهترین راه برای فرهنگ سازی از طریق استفاده از معلمین و فرهنگیان در مدارس است.
لطفاً دیدگاه سیاسی مجمع فرهنگیان را مطرح کنید؟
دیدگاه سیاسی مجمع فرهنگیان میبد اعتدالی است و چون اعتقاد داریم برای رشد و اعتلای سطح شهرستان میبد باید نگاه های سیاسی را کنار بگذاریم وعلاقه مند هستیم که از دیدگاه های اصولگرا ، اصلاح طلب، اعتدال و افراد دیگراستفاده کنیم. معتقدیم همه این عزیزان و بزرگواران سرمایه های این نظام هستند و همه آن ها یک هدف دارند و هدف غایی آن ها رشد و اعتلای ایران اسلامی است.
در رابطه با موضوع انتخابات هم برنامه های متنوع و متعددی داریم که انشاا… در بهمن یا اسفند ماه شاهد آن هستیم و برنامه ها اطلاع رسانی خواهد شد.
سخن پایانی؟
ما جوانان میبدی متفق القول شدیم که برای آبادانی و سربلندی شهرستان قدم های خوبی را برداریم. تنها انتظاری که داریم این است که مسئولین به اندازه توان خود از این جوانان آتیه دار حمایت کنند، زیرا خیلی از این جوانان وقت و انرژی گذاشته و می گذارند تا بتوانند به شهر و دیار خودشان یک رنگ و لعاب خاصی ببخشند.
از مردم شریف میبد نیز برای حمایت هایی که نسبت به فرزندان خود دارند تشکر صمیمانه دارم،چون حمایت این عزیزان است که باعث دلگرمی و تلاش بیشتر ما می شود.


ابوالفضل زارع، مسئول کمیته ورزشی- اجتماعی مجمع فرهنگیان و دبیر عربی شهرستان میبد.
دانشجوی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه یزد.
مسئول استعداد یابی هیئت تنیس روی میز شهرستان میبد، مسئول سابق کمیته ورزشی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی سمنان از جمله سوابق کاری اوست.
کمیته ورزشی اجتماعی در این گروه چه نقشی ایفا می کند؟
کمیته ورزشی اجتماعی یکی از ۵ کمیته مجمع فرهنگیان است که هدف کلی آن جذب نیروهای جوان به ویژه جوانان علاقه مند کار در حوزه های فرهنگی و ورزشی است.
هدف ما از جوان گرایی این است که به مسئولین بگوییم نیروهای جوان شاید پختگی و تجربه افراد مسن تر را ندارند اما نیروهایی بسیار فعال و دارای ذهنی باز هستند که می توانند تحولات مثبتی را ایجاد کنند. اگر این نیروهای جوان در زمینه های مختلف به کار گرفته شوند و از تجربیات دیگران نیزاستفاده کنند بدون شک جامعه ای با نشاط تر و سالم تری خواهیم داشت. اهدافی که در حیطه ورزشی اجتماعی کمیته ما دنبال می شود را می توان چنین برشمرد:
۱)برگزاری مسابقات ورزشی برای عموم مردم در سطح جامعه
۲) برگزاری ورزش های همگانی همراه با مسئولین تحت عنوان همگام با مردم
۳)برگزاری نمایشگاه هایی با موضوع های مختلف مانند نمایشگاه روز جهانی زمین پاک ، برپایی نمایشگاه با موضوع فضای مجازی
جایگاه ورزش در شهرستان میبد را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه باید این نکته را بگویم که ورزش در میان خانواده های میبدی جایگاه چندانی ندارد و اکثر خانواده ها ورزش را بیشتر به عنوان یک سرگرمی برای مدت محدودی مثلا فصل تابستان برای فرزندان خود در نظر می گیرند. در صورتی که ورزش اگر درست اجرا شود می تواند به باز شدن ذهن و تقویت قوای جسمانی کمک کند و در نتیجه جامعه پویا تر خواهد شد به قول معصوم: عقل سالم در بدن سالم است.


سمانه دهقاني فيروزآبادي مسئول کمیته بانوان مجمع فرهنگیان.
عضو انجمن اسلامي دانشگاه و عضو هيئت تحريريه مجله صبح اميد در دانشگاه فرهنگیان از جمله سوابق اوست.
چه ایده هایی را در ذهن می پرورانید؟
اولین نشست علمی مجمع را با نام «برگی از وقایع عاشورا» برگزار کردیم. تصمیم داریم سلسله نشست هایی تحت عناوین مختلف برگزار نماییم و برگزاری این نشست ها ادامه داشته باشد.در سال جاری چند برنامه برای بانوان شهرستان میبد در نظر داریم. می خواهیم از استعدادهای بانوان شهرمان استفاده و آن ها را شناسایی کنیم. همچنین بانوان میبدی را با فعالیت های کمیته بانوان مجمع فرهنگیان آشنا کنیم. یکی از فعالیت هایی که کمیته بانوان تصمیم دارد در آینده انجام دهد برپایی نمایشگاه خیریه است، باید زحمات و هنرهای بانوان کارآفرین را در سطح شهرستان در معرض دید عموم قرار دهیم و از تلاش هایشان تقدیر کنیم تا با این کار باعث تشویق و افزایش بانوان کارآفرین در شهرستان شویم.


مهناز فلاح؛ مسئول کمیته سیاسی و نایب رئیس مجمع فرهنگیان.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان، عضو انجمن پژوهش و هیئت تحریریه بخش سیاسی نشریه صبح امید در دانشگاه فرهنگیان یزد از جمله سوابق اوست.
در کمیته سیاسی چه اهدافی را دنبال می کنید؟
به طور کلی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در راستای حفظ و تقویت فضای باز سیاسی، آشنایی فرهنگیان با جریانات و اندیشه های سیاسی، توانمند سازی آنان در جهت تجزيه و تحليل مسائل سیاسی روز و همچنین ایجاد زمینه های رشد و ارتقا بینش سیاسی-اجتماعی معلمان و فعال نمودن آنان در جهت حل مشکلات جامعه، سیاست هایی را مد نظر دارد؛ از جمله:
۱)برگزاری سمینارها، سخنرانی ها و تشکیل کلاس های آموزشی
۲) برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، میزگردها، سخنرانی ها و کرسی های آزاد اندیشی در باب مسائل مهم جاری کشور
۳)برنامه ریزی برای حضور فعال و باشکوه در مراسم سیاسی سال نظیر: ۱۳آبان، روز قدس، راهپیمایی ۲۲ بهمن و …
۴)تهیه ی جزوات و بولتن های سیاسی دوره ای
۵) تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی روز و انعکاس آن از طریق صدور اطلاعیه ها و بیانیه ها
نظر شما در خصوص فعالیت معلمان در حوزه سیاسی چیست؟
قطعاً سیاسی بودن معلمان ضرورت ویژه ای دارد. امام خمینی (ره) پرورش سیاسی را جزئی اساسی از نظام تعلیم و تربیت شمرده اند. بخشی که به هیچ وجه، نباید به غفلت سپرده شود و یا کمرنگ گردد. ایشان توصیه کردند آقایانی که بچه ها را تربیت می کنند، مسائل سیاسی روز را هم به آنها تعلیم دهند. بچه های ما در هر زمان باید برای زمان آینده تربیت شوند برای اینکه اینها در زمان آینده باید دست به کار مملکت و کشور بشوند. دور نگه داشتن بچه ها از سیاست، باعث می شود که مثل یک آدم کوری وارد اجتماع بشوند.


محمد مهدی کریمی، ورودی سال ۹۳ دانشگاه فرهنگیان مشهد مقدس و درحال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
کسب رتبه ۱۱۵در کنکور سراسری سال ۹۳و کسب برترین رتبه کنکور در بین آقایان شهرستان میبد در کنکور سراسری سال ۹۳، کسب رتبه دوم کشور در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷، کسب مقام های کشوری، استانی و شهرستانی در حوزه فرهنگی و قرآنی، دبیر و عضو انجمن علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد مقدس از جمله سوابق اوست.
در مورد کمیته ای که مسئولیت آن بر عهده شماست توضیحاتی را برایمان بازگو کنید؟
کمیته فرهنگی آموزشی یکی از کمیته هایی است که ارتباط خیلی نزدیکی با آموزش و پرورش و اهداف آن دارد.
دو موضوع مهمی که در آموزش و پرورش وجود دارد تعلیم و تربیت است که ما در کمیته فرهنگی آموزشی در تلاش هستیم بحث فرهنگی و اعتلای فرهنگی فرهنگیان، دانش آموزان و جامعه را دنبال کنیم و در حوزه آموزشی نیز انشاا… بتوانیم پیشرفت و تحولی در سطح آموزشی از درجات پایین تا درجات بالاتر را داشته باشیم.
برنامه ریزی و تلاش در جهت اجرای برنامه های متعدد در سطح فرهنگی و آموزشی از جمله برنامه های کمیته فرهنگی آموزشی است
مخاطبان هدف شما چه گروه هایی را شامل می شود؟
فرهنگیان، دانش آموزان و اقشار مختلف جامعه مخاطبان ما هستند و فعالیت هایی که قصد داریم انجام دهیم محدود به فرهنگیان نیست و انشاا… شاهد ارتقا و پیشرفت کلی در سطح فرهنگی و آموزشی شهرستان و استان و کشور باشیم.
فعالیت های مرتبط با کتابخوانی که انشاا… بتوانیم سطح مطالعه را در شهرستان میبد بالا ببریم و برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف ویژه فرهنگیان و دانش آموزان و اقشار مختلف جامعه که انشاا… مفید واقع شود.


علی نوجوان دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و مسئول کمیته جوانان دانشجویان شهرستان میبد است.
فعالیت درکار های تشکیلاتی، دبیر سابق شورای صنفی فرهنگیان یزد، توجه به دغدغه های دانشجویان و پیگیری مشکلات صنفی دانشجویان، عضو تیم تحریریه، شورای صنفی و معاون دانشجویی موسسه امتداد اندیشه و فعالیت در حوزه های سیاسی از جمله فعالیت هایش است.
دغدغه شما در این حوزه چیست؟
جوانان میبدی پتانسیل بسیار بالایی دارند. متاسفانه این پتانسیل دارد به هدر می رود و دانشجویی که به موضوع های سیاست، آموزش و فرهنگ علاقه دارد نمی تواند فعالیت خودش را بروز دهد.
یکی از مزایای دانشجویان عامل چند وجهی بودن آنهاست. در تمام زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی، آموزش، اجتماعی و … فعالیت می کنند و هر جنبشی که دیدیم دانشجو ها پرچمدار و سردمدار بودند.
چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟
برای جوانان، دانشجویان و دانشجو معلمان میبدی برنامه های مختلفی در نظر داریم. در حوزه ورزش با همکاری کمیته ورزش اجتماعی درنظر داریم مسابقاتی را برگزار کنیم.
لازم به ذکر است دانشجویانی هستند که در حد جهانی پتانسیل بالا و استعداد درخشانی دارند که باید از این ظرفیت های دانشجویان استفاده کرد.
کمیته جوانان دانشجویان میبد در نظر دارد از پتانسیل تمامی دانشجویان دانشگاه های میبد استفاده کند و تمام تمرکزمان بر روی موضوع جذب جوانان و دانشجویان دانشگاه های استان یزد و شهرستان میبد است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ها و توانایی های این جوانان و دانشجویان فعال استفاده کنیم.


محسن صادقی سابقه فعالیت در حوزه خبری، گرافیک و رایانه را دارد. وی روابط عمومی مجمع است و وظیفه اطلاع رسانی، تعامل با رسانه های شهرستان، مدیریت انعکاس اخبار و تبلیغات و طراحی پوستر، برشور و … را برعهده دارد.

ارسال نظر