تاریخ : 30 آوریل 2015 - 5:31 - شناسه خبر : 314 اسلایدشو، ایران و جهان

عربستان و دانشگاه­ های آن منشأ مشکلات عدیده­ امروز در جهان اسلام است

تربیت نیرو و تولید فکر جهت نشر گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر عالم، وظیفه المصطفی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : در جهان اسلام ، چند محور آموزشی جهت تربیت اندیشمندان اسلامی وجود دارد که هر یک طیفی را تشکیل می­دهند. یکی از این محورها، عربستان و دانشگاه­ های آن به شمار می­آید و متأسفانه اندیشه ­ای تندرو و خشونت آمیز که منشأ مشکلات عدیده­ امروز در جهان اسلام و دیگر نقاط عالم است.

دکتر علی ربیعی ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، عصر امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی ، با آیت الله اعرافی ، رئیس جامعه المصطفی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش صدای میبد به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن خیرمقدم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیئت همراه و تبریک هفته کار و کارگر، حضور مسئولان در شهر قم و حوزه علمیه را منشأ برکات فراوانی برای استان و مجموعه نظام دانست.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ارزنده و مفید وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قم را از پایگاه­ های مهم فکری و معرفتی جهان خواند و اظهار داشت: قم دارای زوایای گوناگونی از حوزه علم، دانش و فرهنگ است و یکی از مهم ترین این زوایا، حرکت بزرگ علمی و بین المللی است که پس از انقلاب اسلامی در جامعةالمصطفی پایه ریزی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جهان اسلام، چند محور آموزشی جهت تربیت اندیشمندان اسلامی وجود دارد که هر یک طیفی را تشکیل می­دهند. یکی از این محورها، عربستان و دانشگاه­ های آن به شمار می­آید و متأسفانه اندیشه ­ای تندرو و خشونت آمیز که منشأ مشکلات عدیده­ امروز در جهان اسلام و دیگر نقاط عالم است را تولید می­ نمایند.

وی با اشاره زنجیره مراکز علمی و دانشگاهی شکل گرفته در پرتو این افکار افراطی و تکفیری، خاطرنشان کرد: از دیدگاه ما، این زنجیره به کلی دور از اسلام ناب و راستین قرار می­ گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: در کنار این محور، قطب ­هایی مانند الازهر وجود دارد که علاوه بر داشتن یک سابقه تاریخی، از تعادلی نسبی نیز برخوردار بوده و طبعاً محوریت آن، تفکرات مذاهب اهل سنت است. امتداد این محورهای فکری و معرفتی، تقریباً در جای جای عالم اسلام مشاهده می شود.

رئیس جامعةالمصطفی، قم را به عنوان سومین پایگاه، سخنگوی اسلام ناب، معارف الهی و اهل بیت(علیهم السلام) خواند و ابراز داشت: مجموعه مراکز حوزوی متعدد قم، در این جایگاه قرار می­ گیرند و جامعةالمصطفی را نیز در این رقابت فکری و معرفتی جهانی باید مورد ارزیابی قرار داد.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه در طول تاریخ، همواره جنبه جهانی داشته است؛ اما جامعةالمصطفی با این حجم از فعالیت ­های بین­ المللی، برآمده از انقلاب اسلامی است و در حقیقت، انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در سیر تحول حوزه ­های علمیه و به ویژه قم به شمار می آید و موجب گردید دامنه کار فکری آن در همه جهان گسترش یابد.

رئیس المصطفی در ادامه به معرفی برخی از دستاوردهای جامعه المصطفی پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون حدود چهل هزار دانش آموخته المصطفی از ۱۲۰ ملیت مختلف، در سراسر جهان مشغول به فعالیت در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند و حامل اندیشه اسلام ناب و قرائتی که جمهوری اسلامی از آن ارائه نموده، می باشند.

وی، تأکید بر حرکت شفاف و علمی در جهان را از سیاست­ های اصلی جامعةالمصطفی خواند و افزود: تأکید بر تعامل میان مذهبی از دیگر رویکردهای­ جامعةالمصطفی به شمار می آید و در همین راستا، تعدادی از واحدها و نمایندگی­ های المصطفی در داخل و خارج کشور به طلاب اهل سنت اختصاص یافته است و در برخی مراکز نیز طلاب شیعه و سنی المصطفی در کنار یکدیگر به فراگیری علوم اسلامی اشتغال دارند.

رئیس المصطفی، آشنایی مسئولان با جامعةالمصطفی را در تقویت این نهاد و نیز امکان ایجاد همکاری ­های دوجانبه مؤثر دانست و خاطرنشان ساخت: فعالیت­ های علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی بهترین راه جهت نشر گفتمان انقلاب اسلامی در جهان به شمار می­آید و امیدواریم دانشگاه­ های ما نیز از ظرفیت­های خود در این جهت استفاده نمایند.

وی در ادامه اظهار داشت: مسئولان برای تعامل بهتر با قم باید تمام ظرفیت­ های این شهر به ویژه جامعةالمصطفی که فرااستانی و فراملی است را مدنظر قرار دهند.

امام جمعه قم، وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی را وزارتی چند بعدی با مسئولیتی سنگین خواند و ادامه داد: دنیا امروز بیش از هر زمان منتظر آن است تا الگوهای مدیریت کشور ما را مشاهده نماید.

آیت الله اعرافی با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر جهان، یادآور شد: تربیت نیرو و تولید فکر جهت نشر گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر عالم، وظیفه المصطفی است؛ اما این حرکت، بدون ارائه الگوه­های عملی مدیریتی در زمینه ­هایی چون کار، رفاه و به ویژه عدالت اجتماعی، موفق نخواهد بود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می­ تواند در این زمینه بسیار مؤثر عمل نماید.

رئیس المصطفی در پایان، آمادگی جامعةالمصطفی العالمیه برای همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه­ های مختلف علمی، پژوهشی و … را اعلام نمود.

گفتنی است، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به قم و بازدید از جامعةالمصطفی العالمیه، این وزارت را آماده همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه­ های مختلف از جمله آموزش­های فنی و حرفه­ای، سیاست­ های رفاهی، تأمین اجتماعی، مطالعات مشترک، مهارت آموزی، خدمات بانکی و … خواند.

شایان ذکر است در این جلسه مقرر گردید کارگروهی جهت تدوین تفاهم نامه همکاری میان جامعةالمصطفی العالمیه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل گردد.

ارسال نظر