تاریخ : 8 دسامبر 2019 - 13:53 - شناسه خبر : 31458 اخبار شهرستان، اسلایدشو، یادداشت

اختصاصی صدای میبد

بررسی کارنامه آقای نماینده

محمدتقی شفیع پور

از ضعف های نماینده تفت و میبد آن هم در عصر رسانه می توان به این نکته اشاره کرد که وی محلی از اِعراب برای رسانه های شهرستان قائل نبود. گرچه دکتر دهقانی بارها و بارها با خبرگزاری های مختلف کشوری و رسانه ملی به گفته خود به عنوان نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و کارشناس، نشست هایی را برگزار کرده است، اما وی علاوه بر حضور کمرنگ در شهرستان، کمترین جلسه را با رسانه های محلی در مدت نمایندگی خود تدارک دید.

بررسی کارنامه آقای نماینده
رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به روزهای آغازین خود نزدیک می شود. از چندماه مانده به انتخابات، سر و کله اشخاصی که خواهان رفتن به بهارستان هستند در اماکن عمومی پیدا می شود و جلسات خصوصی و درون حزبی شکل می گیرد؛ حتی اصول گرایان در چند هفته گذشته برای دستیابی به اجماع بر سر دو کاندیدای مطرح خود جلسه ای را برگزار کرده اند.
محافل و مراسم های مختلف از جمله نماز جمعه پر می شود از افرادی که محل زندگی شان میبد نیست، ولی به علت کاندیداتوری برای مجلس در آن مکان ها گرد هم جمع می شوند. از رقیبان شکست خورده ادوار مختلف گرفته تا چهره های همیشه ثابت کاندیداتوری؛ همه و همه برای خدمت به خلق احساس تکلیف می کنند و در صحنه انتخابات حضور به هم می رسانند!
نماینده فعلی تفت و میبد نیز که حضور خود را به یک «جمع بندی» موکول کرده است سعی کرد تا در روزهای گذشته با رسانه های شهرستان نشستی را برگزار نماید که این نشست بنا به دلایلی به حاشیه کشیده شد.
دهقانی نیز مانند هر مسئولی دارای نقاط ضعف و قوتی است، وی باید کارنامه چهارساله خود را در معرض دید مردم قرار دهد تا بتواند نمره قابل قبولی را برای راه یابی مجدد به مجلس شورای اسلامی دریافت نماید، آن هم در دوره ای که شاید یکی از سخت ترین دوره ها برای جمع آوری رأی باشد. نارضایتی های عمومی از وضعیت اقتصادی و فشارهای معیشتی، مردم را به ستوه آورده و به نوعی از صندوق رای ناامید کرده است. از طرفی به نظر می آید که برخی از نخبگان و صاحب نظران کارنامه وی را در این دوره مجلس قابل قبول می دانند.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بخشی از فعالیت ها و کارنامه چهارساله اش را که در گفتگو با خبرنگار عصر میبد چند روز بعد از کنفرانس خبری در میان گذاشته است این طور بیان می کند:
وی می گوید: در مجلس در حد و اندازه یک نماینده معمولی ظاهر نشده است؛ بلکه هموار مورد اعتماد دیگر نمایندگان بوده و سعی کرده که نماینده ای چند وجهی باشد. جزو هیئت رئیسه کمیسیون مستقلین بوده و روابط بسیار خوبی نیز با نمایندگان دو فراکسیون دیگر داشته و همواره مشی سیاسی مستقل خود را حفظ کرده است.
او ادامه می دهد: معمولاً برای صحبت کردن عجله ای ندارم و فرصت های صحبتم را برای بزنگاه های مهم نگه می دارم. مجموع صحبت های من پشت تریبون بیش از نمایندگان دیگر استان بوده است. بزرگترین طرح فاضلاب کشور که توسط بخش خصوصی تاکنون رقم خورده و بزرگترین پروژه آبرسانی روستایی کشور را پیگیری و به سرانجام رساندم. منافع ملی و مصالح عمومی مردم برایم مهم بوده است. با تعامل سازنده ای که با دولت داشته ام با همه وزرا و معاونین شان ملاقات کرده و دستورات لازم را برای آبادانی و عمران شهرستان های میبد و تفت اخذ کرده و بارها آنها را به این دو شهرستان آورده ام.
نماینده تفت و میبد تاکید دارد: با توجه به مسئولیت هایم در مجلس و به ویژه کمیسیون امنیت ملی بارها به درخواست شبکه های یک تا پنج به عنوان کارشناس دعوت و با آنها مصاحبه داشته ام به خصوص در گفتگوهای ویژه خبری شبکه دو صدا و سیما. همچنین بیشترین فعالیت های رسانه ای ام با ایرنا، ایسنا و ایکنا با توجه به موقعیت و جایگاهم در کمسیون امنیت ملی بوده است.
او در مجلس پست های زیر را برعهده داشته:
– سه سال نائب رئیس مهمترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون امنیت ملی
– رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی
– عضو فراکسیون های ایثارگران مجلس و حقوقدانان
– رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را با کمک دیگر نمایندگان پایه گذاری کردم که بیش از یکصد عضو دارد و یکی از بزرگترین فراکسیون های مجلس است.)
– جزو هیئت رئیسه کمیسیون مستقلین
-رئیس مجمع نمایندگان استان در سال جاری.
سخنرانی های صورت گرفته از تریبون مجلس:
– مطرح کردن موضوع مشکل بی آبی استان یزد در مجلس.
– سخنرانی و دفاع از سپاه پاسداران در زمانی که سپاه توسط امریکا تحریم شد.
– سخنرانی پیرامون حوادث اخیر.
– سخنرانی پیرامون بازگشت تحریم های دوباره آمریکا.
– سخنرانی و اعلام موضع در زمانی که مجلس اقدامات متقابل در مقابل بازگشت تحریم ها انجام داد.
برخی از اقداماتی که انجام داده است نیز این طور بیان می کند:
– با توجه به تسلط به زبان های عربی و انگلیسی از طرف مجلس دو دفعه برای دفاع از مواضع کشورمان به پارلمان اروپا رفته ام.
– با سیدحسن نصرا… و بشار اسد دیدار و گفتگو کرده ام.
– از طرف مجلس برای نزدیک به ۲۰ مأموریت خاص در دستگاه ها و نهادها انتخاب شدم.
– بیش از هزار مکاتبه به عنوان نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با دیگر نهادها داشته ام که وقت زیادی را از من گرفته است.
– مهمترین مشکل در شهرستان های حوزه انتخابیه ام سهم ناچیز از مالیات ارزش افزوده بوده که همواره طی ده سال گذشته مورد اعتراض قرار می گرفت. سهم شهر میبد یک سوم و تفت یک دهم شهر همجوار بود. باید این نقیصه اصلاح می شد. برای برنامه توسعه ششم بسیار فعالانه برخورد کردم تا این رویه تغییر یابد. با تعاملی که با سایر نمایندگان داشتم موفق شدیم این رویه را تغییر دهیم به طوری که هم اکنون همه مالیات ها در مرکز استان براساس ماده شش احکام دائمی برنامه ششم در یک حساب متمرکز جمع و براساس شاخص جمعیت از سال ۱۳۹۶ به بعد شهرداری میبد پس از مرکز استان بیشترین بهره را از این تغییر برده است.
– شهرستان میبد در سال ۹۵ مبلغ ۱۲ میلیارد تومان درآمد از قِبَلِ مالیات بر ارزش افزوده داشت که این امر در سال ۹۷به ۲۶ میلیارد تومان افزایش یافت. همین طور شهرستان تفت در سال ۹۵ مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کرد که در سال ۹۷ به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافت که این روند در سال جاری بسیار بیش از این خواهد شد.
– از ابتدای طرح فاضلاب، پای کار بوده ام. با این طرح، ۳۰۰ میلیاردتومان پول وارد میبد شد و شاهد ایجاد اشتغال پایدار در آینده نیز خواهیم بود.
– اقدامات لازم برای ساخت دو مخزن آب در میبد انجام شده که مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اخذ شده است.
– در شهرستان تفت نیز پروژه آبرسانی به تمام روستاهای تفت را کلید زده ایم در حالی که در برنامه های دولت نبود. خودمان این طرح را ارائه دادیم و موافقت وزارت نیرو و برنامه و بودجه را گرفتیم. این طرح اعتباری بالغ بر ۳۵۵ میلیارد تومان داشت.
– تا ۳ سال آینده به تمام روستاهای تفت آبرسانی خواهد شد. کلنگ این پروژه توسط رئیس جمهور به زمین زده شد.
-پروژه ۸۰ میلیاردی گاز رسانی به روستاهای ده بالا و طزرجان که تاکنون ۵۰ میلیارد آن هزینه شده است و تا سال آینده به طور کامل به ثمر خواهد نشست.
– مساله قانون وصول یک درصد عواید معادن و… در استان یزد در آستانه وصول است. در صورت تحقق سالیانه مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان به استان سرازیر می شود که با این اعتبار می توان بسیاری از طرح های نیمه تمام استان در زمینه های مختلف را به سرانجام رساند.
اما از دید برخی از کارشناسان و صاحب نظران از ضعف های نماینده تفت و میبد آن هم در عصر رسانه می توان به این نکته اشاره کرد که وی محلی از اِعراب برای رسانه های شهرستان قائل نبود. گرچه دکتر دهقانی بارها و بارها با خبرگزاری های مختلف کشوری و رسانه ملی به گفته خود به عنوان نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و کارشناس، نشست هایی را برگزار کرده است، اما وی علاوه بر حضور کمرنگ در شهرستان، کمترین جلسه را با رسانه های محلی در مدت نمایندگی خود تدارک دید.
نماینده تفت و میبد در این سالها ترجیح داد هرگونه اطلاع رسانی از اقداماتش از طریق کانال تلگرامی اش صورت گیرد. وی و دفترش از ظرفیت و پتانسیل رسانه های شهرستان غافل ماندند، کانالی که نمی توان آن را جزو کانال های موفق در این فضا برشمرد و قریب به بسیاری از کسانی که به وی در دور گذشته رای دادند عضویتی در این کانال ندارند و تعداد اعضای آن شاید به هزار نفر برسد.
دکتر می توانست در این مدت در فواصل زمانی منظم جلساتی را با اصحاب رسانه های حوزه انتخابیه اش ترتیب داده و آمار و عملکرد خود را بیان و به سوالات آنها پاسخ می داد و از عملکرد خود در مجلس شورای اسلامی دفاع می نمود.
نماینده تفت و میبد اولین کنفرانس خبری اختصاصی خود را در شهریورماه ۹۶ برگزار کرد که تمامی رسانه های شهرستان در آن حاضر شدند. در سال گذشته کنفرانس خبری نماینده به مرکز استان منتقل شد که خبرنگاران میبدی غایبان آن دیدار بودند. در سال جاری چنین جلسه ای تدارک دیده نشد؛ البته اگر میزخدمت در مصلی آیت ا… اعرافی را به حساب نیاوریم چرا که جلسه فوق برای پرسش مردم از نماینده تدارک دیده شده بود.
شاید برخی بر این باور باشند که اگر این جلسات به صورت مرتب نیز برگزار می شد باز هم برخی از رسانه ها هرگز در صورت حضور دکتر دهقانی و اعلام کاندیداتوری از وی حمایتی نمی کردند! این سخن کاملا حرف درستی است؛ چرا که عرصه انتخابات صحنه رقابت است و تنورش نیاز به گرم شدن دارد. اما خوب این نکته فقط در ماه های پایانی منجر به انتخابات صحیح است نه در طول مدت نمایندگی.
از دیگر مباحثی که برخی از صاحبان اهل فن به وی خرده می گیرند حضور کم رنگ دکتر دهقانی در شهرستان بود. اگرچه وظایف نمایندگی هم ملی است و هم منطقه ای. شاید دکتر دهقانی در عرصه ملی توانسته باشد بنابر آنچه که خود بیان می کند به وظایفش عمل کرده باشد و نمره قابل قبولی را دریافت نماید، اما نباید از وظایف منطقه ای و محلی وی غافل شد.
دهقانی خود بهتر از هر کس دیگری می داند که شاید عدم حضورش در شهرستان از دید نخبگان قابل دفاع باشد؛ چرا که وظایف ذاتی نماینده را قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین در سطح ملی می دانند و معتقدند نمایندگان باید با مصوب کردن قوانین مترقی و یا حذف قوانین زائد راه پیشرفت را در عرصه های مختلف کشور هموار سازند؛ اما از دیگر سو دهقانی به عنوان وکیل مردم حوزه انتخابیه اش خود را باید در دسترس مردم شهرستان قرار می داد تا موکلانش بتوانند مباحث و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند و وی برای رفع آنها بکوشد.
در این دوره شاید به دلیل معادلات پیچیده بین المللی و ملی نمی توان ارزیابی صحیحی از عملکرد نمایندگان مجلس داشت چرا که برخی از عوامل باعث شده اند که نمایندگان با وجود اینکه در آن دخیل نبوده اند اما روی عملکردشان تاثیر گذار باشد که در این زمینه می توان به قضیه گران شدن بنزین اشاره کرد.
در پایان باید اشاره کرد که گرچه برخی از مردم به علت عملکرد ضعیف دولت در بخش اقتصادی- که با بازگشت تحریم های نفس گیر ایالات متحده آمریکا و خروج یکجانبه اش از برجام عرصه را برای مردم کشورمان روز به روز تنگ تر کرده است – و بی مدیریتی برخی از مدیران در دستگاه های اجرایی و عرصه های مختلف شاید در پای صندوق های رای حاضر نشوند اما باید دانست که آینده کشور از راه صندوق رای می گذارد و قهر با صندوق رای هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد.
امیدواریم شورای محترم نگهبان با تغییر در نگاه خود باعث شکوفایی هزاران گل در این کشور شود و شرایط حضور نخبگان با دیدگاه های متفاوت از احزاب و جریان های مختلف را فراهم سازد تا مردم با حضور در پای صندوق های رای مجلسی در خور شأن جمهوری اسلامی تشکیل دهند تا چکیده ملت باشد. مجلسی که بتواند در عرصه ملی و بین المللی روی آن حساب باز کرد و در شرایط سخت قادر به تصمیمات درست باشد.

ارسال نظر