تاریخ : 29 دسامبر 2019 - 9:56 - شناسه خبر : 31679 اخبار استان

پژوهشگر برجسته یزد خواستار شد:

اهتمام مسئولان به کوچه‌های قدیمی و پر آوازه شهر یزد

البته مردم به یاد دارند که مقبره‌ای بوده و افراد بر سر قبر وی می‌رفتند و فاتحه‌ای می‌خواندند که در جامع جعفری از آن به عنوان «میدان وحشی» یاد شده ولی بعدها بر اثر خیابان‌سازی‌ها، تخریب شده است.

نویسنده و پژوهشگر برجسته یزدی با اشاره به وجود برخی کوچه‌های قدیمی و پرخاطره یزد مانند کوچه آرک در خیابان امام خمینی(ره) این کهن‌شهر که زمانی محل گذر مفاخر و بزرگانی مانند وحشی بافقی، جیحون و فرّخی یزدی بوده است، از ارگان‌هایی مانند شهرداری و میراث فرهنگی خواست تا با اهتمام به این قبیل کوچه‌ها برای آبادانی و ماندگاری آنها همت گمارند.

«حسین مسرت» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:اهالی محلات گازرگاه، پیر برج و کوی شاهزاده فاضل یزد از گذشته‌های دور یعنی از قرن دهم قمری تاکنون، شاهد بسیاری از رویدادهای تاریخی و فرهنگی بوده‌اند که در بیشتر کتاب‌های تاریخ یزد نیز ثبت شده ولی در نزد اهل ادب هنوز هم چند خاطره‌ی آن در ذهن‌ها مانده است.

وی در همین رابطه به کوچه‌ی قدیمی آرک واقع در بافت تاریخی این منطقه از شهر یزد اشاره کرد و گفت: سر کوچه‌ی آرک در سده‌ی دهم، محلّ نشستن شاعر شوریده و دل سوخته‌ی کویر «وحشی بافقی» بوده است. او بر سر همان گذر می‌نشسته و اشعار سوزناک خود را می‌خوانده و سرانجام نیز روبروی همان کوچه یعنی جایی که اکنون وسط خیابان امام خمینی است، به خاک سپرده شده است.

مسرت اضافه کرد: البته مردم به یاد دارند که مقبره‌ای بوده و افراد بر سر قبر وی می‌رفتند و فاتحه‌ای می‌خواندند که در جامع جعفری از آن به عنوان «میدان وحشی» یاد شده ولی بعدها بر اثر خیابان‌سازی‌ها، تخریب شده است.

وی به دیگر خاطرات باقی‌مانده در اذهان از این کوچه تاریخی اشاره  خاطرنشان کرد: کوچه‌ی آرک همچنین محلّ آمد و شد «جیحون یزدی» شاعر مرثیه سرای یزد در قرن سیزدهم قمری بوده و خانه‌ی وی هم در کوی گازرگاه قرار داشته که وی از آن جا به دیدار آرامگاه وحشی می‌رفته است.

این پژوهشگر برجسته یزدی عنوان کرد: خانه‌ای واقع در کوچه‌ی آرک که پیش‌تر در تملّک «رضا سخندان» بود و در سال  ۱۳۸۸به میراث فرهنگی یزد اهدا کرد، از آن شاعر پاکباز یزد «فرّخی یزدی» بوده است. در زمان برگزاری کنگره‌ی فرّخی در سال ۱۳۷۸ قرار بود که این خانه خریداری و بازسازی شود و در همان اتاق سکونت فرّخی، موزه‌ای شامل تندیس فرّخی یزدی(کار آقای حاجی پور) که سال‌ها در زیرزمین شهرداری یزد خاک می‌خورد، به همراه عکس‌ها و روزنامه‌هایی از او و آینه‌ای از فرّخی که نزد دکتر «جلال گلشن یزدی» بود و او به امامزاده جعفر(ع) یزد اهدا کرد و ظرفی که دکتر رشیقی به موزه‌ی کتابخانه‌ی وزیری یزد هدیه کرده است، نهاده شود.

مسرت در پایان با بیان این که ده‌ها خاطره‌ی دیگراز این کوچه‌ی قدیمی در ذهن مردان کهن یزد است، از شهرداری یا میراث فرهنگی خواست با کمی همّت این کوچه را آباد و ماندگار کنند.

ارسال نظر