تاریخ : 29 دسامبر 2019 - 9:57 - شناسه خبر : 31682 اخبار استان

به بهانه هفتم دیماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی؛

۴۰۹۱ تبعه‌ خارجی در یزد باسواد شدند

سوادآموزی در ایران اسلامی گام‌های خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی این سرزمین کهن گذاشته و امروز به دنبال با سوادکردن اتباع خارجی است، در این راستا طی چهار سال گذشته ۴۰۹۱ نفر از اتباع خارجی در یزد با سواد و از سازمان سوادآموزی این استان فارغ التحصیل شدند. قبل از اسلام، آموزش […]

سوادآموزی در ایران اسلامی گام‌های خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی این سرزمین کهن گذاشته و امروز به دنبال با سوادکردن اتباع خارجی است، در این راستا طی چهار سال گذشته ۴۰۹۱ نفر از اتباع خارجی در یزد با سواد و از سازمان سوادآموزی این استان فارغ التحصیل شدند.

قبل از اسلام، آموزش و پرورش سقف طبقاتی بود و فقط عده محدود و خاصی از درباریان و اشراف زادگان از آن بهره‌مند بودند، می‌توان گفت که آموزش بزرگسالان در آن دوره بیشتر به تربیت جنگ آوران و فرماندهان نظامی و تربیت رهبران مذهبی اختصاص داشت.

بعد از نفوذ اسلام و گسترش فرهنگ اسلامی در ایران، محدودیت‌های طبقاتی برای آموزش و پرورش از میان رفت، به طوری که در مراکز آموزشی که بیشتر مساجد یا مدارس بودند شرط سنی برای استفاده از درس‌ها وجود نداشت.

در پی این تحول، موضوع آموزش بی‌سوادان بزرگسال نیز از سوی عده‌ای از علاقه مندان به گسترش فرهنگ و آموزش مطرح شد و نخستین کلاس اَکابر در سال ۱۲۸۶ در دبستان رحمت شیراز با کوشش جمعی از مشروطه خواهان تأسیس و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کلیه فعالیت‌های جاری کشور تحت تاثیر فعالیت‌های سیاسی قرار گرفت و در چنین فضایی طبیعی است که کسی به فکر برنامه‌های عمرانی و فرهنگی نباشد، اما بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی و فرونشستن تب سیاسی در کشور، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی با درک عمیق مشکلات ناشی از بی سوادی مردم در جامعه اسلامی فرمان تشکیل بسیج سوادآموزی را صاد کرد و طی پیامی اقشار مختلف ملت ایران و مسئولان را به مبارزه فراگیر علیه بی‌سوادی فرا خواند و از مسئولان خواست تا آموزش و پرورش با تمام امکانات ریشه بی‌سوادی را از کشور برکنند.

به این ترتیب در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی و با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور در ایران اسلامی تأسیس شد.

سواد آموزی مهم‌ترین دستاورد انقلاب در بحث آموزش

«عباسعلی دانافر» مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اهمیت چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در حوزه سواد آموزی انجام گرفته یکی از بزرگ‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی در این عرصه به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که سواد آموزی مبحث بسیار ارزشمند و بزرگی است که می‌توان به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به خوبی پرداخته شود،‌افزود: استان یزد طی این سال‌ها در سطح کشور در بسیاری از شاخصه‌ها دارای جایگاه برتر و نمونه‌ای است که یکی از آنها در بحث سواد آموزی است.

دانافر گفت: نیاز است که به نحوی عمل کنیم که بتوانیم دستاوردها و اهداف انقلاب را به نسل جوانی که با اتفاقات آن زمان آشنا نیستند انتقال دهیم و در این زمینه بکوشیم که از روش‌های نو و بدیع استفاده کنیم تا مخاطب نسبت به دریافت اطلاعات، از خود ذوق و اشتیاق نشان دهد و به جستجوی اطلاعات و تاریخ برود تا به نتیجه اصلی دست یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های ما آموزش و پرورش این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای نسل جوان و به خصوص نسل چهارم انقلاب بیان کنیم.

فارغ التحصیلی ۱۱ هزار سوادآموز در یزد

«مرات امین الرعایا» معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش یزد با اشاره به اقدامات انجام شده و در دستور کار استان در این معاونت، تصریح کرد:‌ اقدامات انجام شده در حوزه سواد آموزی استان یزد را به یکی از استان های برتر کشور در حوزه های مختلف آموزشی تبدیل کرده است.

وی با سواد کردن ۲۶۲۷ سوادآموز ایرانی و باسواد کردن ۴۰۹۱ نفر سواد آموز اتباع خارجی را از جمله اقدامات انجام شده طی چهار سال گذشته دانست و بیان کرد: طی چهار سال گذشته در مجموع  ۱۱ هزار و ۴۷۹ نفر در سه دوره سوادآموزی استان یزد فارغ التحصیل شدند.

این مسئول در پایان سخنان خود با اشاره به قبولی ۲۴۹۵ فراگیر ایرانی در دوره توسعه سواد آموزی و ۱۷۶۶ نفر در دوره تحکیم و تثبیت سواد، گفت: ۵۰۰ فراگیر اتباع خارجی در دوره توسعه سواد قبول شدند.

ارسال نظر