تاریخ : 31 دسامبر 2019 - 12:40 - شناسه خبر : 31693 اخبار شهرستان، یادداشت

برای ما به خیر گذشت شما چطور؟

محمدتقی شفیع پور

تا دیر نشده رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنید. با این کار دست افراد سودجود و کلاهبرداران که مترصد دریافت حساب های مالی شما هستند کوتاه خواهد شد و شما می توانید با امنیت نسبی خوبی تراکنش های مالی خود را انجام دهید.

به گزارش صدای میبد: قصه ما از اینجا شروع شد که: ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح بود. گوشی موبایلم به صدا درآمد. از آن طرف گوشی شخص باشخصیتی که خود را آقایx و کارمند روابط عمومی دانشگاهx معرفی می کرد با من حرف می زد. سفارش خرید ۲ هزار بادکنک تبلیغاتی، با یک دستگاه باد برقی و ادوات دیگر به همراه چاپ اختصاصی جهت جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه را داشت. از آنجا که صبح ها در اداره مشغول هستم و بعد از ظهرها به دفتر تبلیغاتی می روم جهت راه انداختن کارش شماره اخوی ام را به او دادم.

روابط عمومی دانشگاه که در واقع یک سارق اینترنتی بود با اخوی ام تماس می گیرد و ضمن معرفی خود به عنوان روابط عمومی دانشگاه و اینک شماره تماس شما را از برادرتان گرفته ام که در دانشگاه تدریس دارد اعتماد او را جلب می کند.

پس از صحبت های دو طرفه و ارسال متنی که قرار بود روی بادکنک ها چاپ شود و ارسال های متعدد طراحی و گرفتن تائیدیه چاپ، آقای روابط عمومی قلابی فیش واریز را با مبلغ ارائه شده در پیش فاکتور به تلگرام مغازه ارسال می نماید و خواستار تایید مبلغ واریزی می شود.

وی اصرار دارد که شماره کارت بانکی حتما بانک های فلان ویا فلان باشد. پس از ارسال کارت بانکی، سارق تماس می گیرد و با اعلان این که مبلغ درخواستی واریز شده است خواهان تاییدیه می شود. ولی هیچگونه پیامک واریز ارسال نمی شود. از یک طرف فیش واریزی ارسال شده و از طرفی پیامکی که مبلغ واریز را اعلام کند دریافت نشده است. چه باید کرد؟

به این بهانه که باید تاییدیه واریز به مسئول مالی دانشگاه تحویل داده شود از اخوی بنده می خواهد که به پای دستگاه خودپرداز بانکی که شماره کارت آن را داده است برود و به قسمت سایر خدمات رفته و مراحلی را که می گوید طی کند.

خوشبختانه خودپرداز بانک مورد نظر غیرفعال بوده است. پس از مراجعه به خودپرداز بانک دیگر و اصرار که باید حتما تاییدیه واریز به دانشگاه ارسال گردد، اخوی بنده می گوید که مبلغ کارتم صفر است و پولی داخل آن نیست. سارق یک خطای راهبردی انجام می دهد و آن بیان این جمله است که مبلغ یک میلیون به حساب خود واریز کن! و یا شماره کارت دیگری را بدهید. همین جمله باعث می شود تا برادرم شک کند و با پلیس۱۱۰ تماس گرفته و پس از وصل به پلیس فتای شهرستان و شرح ماوقع متوجه شود که این یک کلاهبرداری اینترنتی است.

حال فرض کنید که اگر سارق در همان ابتدا شماره کارتی که حساب اخوی بنده با آن کارهای روزمره اش را انجام می داد را برای نیت شوم اش انتخاب کرده بود، امروز حتما ما روزگار خوشی نداشتیم و مانند خیلی از هموطنان مان گرفتار راهی بی پایانی می شدیم.

این دفعه برای ما به خیر گذشت ولی باید در نظر داشت که از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمامی محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه­ ها و نگرانى­هایى را برای فعالان این حوزه و مردم در برداشته است. موضوعی كه در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی­شود.

براساس گفته های سرهنگ رامین پاشایی  معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا بیش از ۶۵ درصد از جرائمی که در حوزه فضای مجازی روی می دهد جرائم مالی و از نوع فیشینگ (یک نوع کلاهبرداری اینترنتی) است. یکی از بیشترین پرونده هایی که در پلیس فتا تشکیل می شود همین سرقت های اینترنتی است که پیدا کردن سارق نیز به همین راحتی ها نیست. جرائم اینترنتی انواعی دارد از جمله: فیشینگ، اسکمیر (روشی در حال فراگیرشدن)، کلاهبرداری نیجریه‌ای، خالی کردن حساب با رسیدهای خودپرداز، کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی و …، رشد قارچی سایت‌های شرط‌بندی و…

توصیه می شود: هیچ گاه کلاهبرداران اینترنتی را دست کم نگیرید آنها کاملا حرفه ای هستند و دقیقا اطلاعاتی کاری، تحصیلی و … شما را به دست می آورند و از آن طریق اعتماد شما را جلب می کنند. هیچ گاه به خود غرّه نشوید که این اتفاق ها برای من نخواهد افتاد.

تحت هیچ شرایطی برای اینکه بدانید مبلغی به حساب شما واریز شده است نیازی به مراجعه به دستگاه خودپرداز و انجام عملیات پیچیده بانکی نیست. هیچ گاه شماره CVV و تاریخ انقضاء کارت خود را به کسی ندهید.

تا دیر نشده رمز دوم یکبار مصرف خود را فعال کنید. با این کار دست افراد سودجود و کلاهبرداران که مترصد دریافت حساب های مالی شما هستند کوتاه خواهد شد و شما می توانید با امنیت نسبی خوبی تراکنش های مالی خود را انجام دهید.

با توجه به اینکه رمز دوم حساب های مالی شما یک بار مصرف است و تاریخ مصرف یک دقیقه ایی و یا دو دقیقه ای دارد دست افراد سودجود و احتمال سوء استفاده از حساب های مالی شما کوتاه می شود.

تا دیر نشده اقدام کنید…

ارسال نظر