تاریخ : 1 فوریه 2020 - 10:27 - شناسه خبر : 32002 اخبار استان

رئیس پلیس فتا استان یزد:

جعل درگاه‌های بانکی اینترنتی، کلاهبرداری رایج این روزها است/ مردم برای خریدهای اینترنتی از کارت‌هایی با موجودی کم استفاده کنند

رئیس پلیس فتا استان یزد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی این‌ روزها بیشتر ظهور و بروز دارد، فیشینگ درگاه‌های بانکی است.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی گفت: امروز فضای مجازی علاوه بر اینکه امکاناتی را در اختیار کاربران می‌گذارد، از آن طرف نیز خطرات و تهدیداتی را برای کاربران به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کلاهبرداری‌هایی که در فضای مجازی این‌ روزها بیشتر ظهور و بروز دارد، فیشینگ درگاه‌های بانکی است.

کلاهبرداری با طراحی درگاه‌های جعلی بانکی اینترنتی

رئیس پلیس فتا استان یزد افزود: کلاهبرداران با طراحی درگاه‌های جعلی بانکی اینترنتی که دقیقا مشابه درگاه‌های واقعی و اصلی هستند، اقدام به کلاهبرداری و دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی افراد می‌کنند.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: کلاهبرداران به طور کلی از دو طریق اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می‌کنند یکی از طریق ارسال پیامک‌ و دوم هم از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها است.

وی اضافه کرد: در روش اول پیرامون موضوعاتی که بیشتر دغدغه مردم است مثل دریافت سبد کالا یا پیشگیری از قطع یارانه یا موضوع مربوط به کارت سوخت و یا موضوع بخشش و تخفیف مجازات‌ها و جرایم راهنمایی و رانندگی و مسائلی از این قبیل، محتوایی تهیه می‌شود و در قالب پیامک برای افراد ارسال می‌شود.

رئیس پلیس فتا یزد ادامه داد: در این محتوا آدرس سایتی قرار داده می‌شود که این دقیقا آدرس یک درگاه جعلی است؛ کاربر با دریافت آن پیامک سریعا ترغیب می‌شود که آن آدرس جعلی اینترنتی را دنبال کند و با دنبال کردن آن لینک کاربر ناخودآگاه به یک سایتی هدایت خواهد شد که با وارد کردن اطلاعات خودش در آن سایت، این اطلاعات را در اختیاز کلاهبردار قرار می‌دهد.

ابوطالبی عنوان کرد: در روش دوم نیز در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها لینک‌هایی برای خرید و فروش قرار داده شده و افراد جهت خرید کالا اقدام می‌کنند، کلاهبرداران جنس‌هایی را برای فروش بارگذاری می‌کنند که به نوعی مردم را برای خرید ترغیب کنند یا جنسی را که برای فروش قرار داده می‌شود با مبلغی کمتر از عرف بازار اعلام می‌کنند.

مردم از کارت‌های بانکی استفاده کنند که مخصوص خریدهای اینترنتی و دارای مبالغ کم باشد

وی بیان کرد: البته این نوع درگاه‌های بانکی جعلی عمر بسیار کوتاهی دارند تا امکان شناسایی آن‌ها وجود نداشته باشد، یعنی معمولا بین ۶ تا ۱۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

رئیس پلیس فتا یزد تأکید کرد: توصیه ما به همشهریان عزیز این است که در خریدهای اینترنتی‌شان دقت لازم را داشته باشند و از جای مطئمن خرید کنند، چرا که هر خریدی در فضای مجازی مطمئن نیست و هر خریدی در هر جایی مطئمن نیست.

ابوطالبی تصریح کرد: مردم حتی‌المقدور از کارت‌های بانکی استفاده کنند که مخصوص خریدهای اینترنتی و دارای مبالغ کم باشد، همچنین از سایت‌های معتبر و معروف استفاده کنند، یعنی از سایت‌هایی استفاده شود که حتی‌المقدور خود اینماد را یعنی  مجوز فروش کالا در فضای مجازی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: توصیه دیگر ما این است که سیستمی که از آن برای خرید اینترنتی استفاده می‌کنند روی آن آنتی‌ویروس نصب شده باشد چرا که بسیاری از آنتی‌ویروس‌ها افزونه‌هایی دارند که قادر به شناشایی صفحات جعلی هستند.

ارسال نظر