تاریخ : 5 فوریه 2020 - 20:38 - شناسه خبر : 32043 اسلایدشو، ایران و جهان

دکتر سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور در یزد:

سه جانبه‌گرایی ابزاری است برای مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در عرصه مسائل اقتصادی و اجتماعی/ دنیای کار در آینده دچار تغییرات و تحولات زیادی می شود

استقلال بیشتر سیستم های آموزشی خصوصا دانشگاهها در جهت تطابق برنامه های یاددهی-یادگیری با نیازهای متحول بازار کار و نیازهای توسعه منطقه ای از ضروریاتی است که کشورما باید به سمت آن گام بردارد.

 به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر همایش آینده کار و آموزش های مهارتی با سخنرانی دکتر سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی و دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور، ریاحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، برخی از مسئولین دیگر نهادها و ارگان ها و اعضای استارتاپ ها، شتاب دهنده ها و اتاق تعاون استان در تالار هتل مشیر الممالک برگزار شد.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با طرح این سوال که «چرا کار و کارآفرینی عشق و هنر است؟» افزود: کارآفرینی مثل هنر موسیقی است؛ فقط با دانستن نت های موسیقی نمی تواند آهنگ بسازد؛ باید تجربه بیاموزد و در عمل یاد بگیرد.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور ادامه داد: کارآفرینی آموزش در حین عمل و کار است؛ لذا هنر است. هنری تلفیقی و با تفکر ترکیبی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوره انقلاب صنعتی چهار به سر می بریم خاطر نشان ساخت: تحولات دنیای کار دچار تغییر شده است. یک پاردایمی تحت عنوان کار شایسته مطرح است که پاردایم نوینی است و همه کشورهای جهان روی آن اجماع کرده و مفاهیم کار را تغییر داده اند.

سپهری بیان کرد: امروزه چالش های جدیدی پیش روی بازار کار است. شعار اصلی سازمان بین المللی کار، توسعه پایدار به ترویج و تضمین کار انسان محور (کار شایسته و پایدار برای همه) است.

تصاویر همایش آینده کار 12

وی ویژگی کار در آینده را تقویت گفتگو ها و حمایت های اجتماعی، افزایش سرمایه گذاری در توانایی، قابلیت و مهارت ها، کار برای آینده ای درخشان تر عنوان کرد و افزود: کارآفرینان جوان و صاحبان فکر و اندیشه، سیلیکون ولی آمریکا را می شناسند. این مرکز از دو کافی شاپ شکل گرفت. حیدر آباد هند ایده آن از دو قهوه خانه تشکیل شد و الان به عنوان مرکز صادرات نرم افزار به سراسر دنیا مبدل شده است.

سپهری با اشاره به اینکه برای شکل گیری ایده های جدید گفتگوی غیر رسمی را از گفتگوهای رسمی ترجیح می دهیم تاکید کرد: در مکان های غیررسمی ایده های بهتری شکل می گیرد، چرا؟ چون ملاحظات رسمی مانند رئیس و مرئوسی رعایت نمی شود هرکسی حرف و ایده اش را مطرح می کند.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور کار شایسته را کاری دانست که نیازهای انسان را نه تنها از نظر درآمد و معیشت بلکه از لحاظ امنیت فرد و خانواده، بدون تبعیض یا نگرانی تأمین نموده و با رعایت کرامت انسانی رفتار منصفانه‌ای را در محیط کار اعمال نماید.

وی با بیان اینکه گفتگوهای اجتماعی باید در جامعه تقویت شود افزود: فرآیند مذاکره، مشاوره، تبادل اطلاعات بین نمایندگان دولت،‌ کارفرمایان و کارگران درباره موضوعات مورد علاقه در رابطه با شرایط اقتصادی و اجتماعی براساس منافع مشترک می‌تواند منجر به عقد موافقت نامه یا پیمان گردد.

وی اضافه نمود: سه جانبه‌گرایی ابزاری است برای مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در عرصه مسائل اقتصادی و اجتماعی که از طریق مذاکره و مشاوره صورت می گیرد و باعث درک بهتر از منافع مشترک گردیده و تعادل را بین منافع سه گروه ایجاد می‌نماید.

سپهری با عنوان اینکه برنامه توسعه پایدار ضرورت کشور است گفت: برای اینکه به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم ضرورت دارد در اقتصاد ملی، حوزه اجتماعی و حوزه زیست محیطی پایدار باشیم.

تصاویر همایش آینده کار 10

 وی عواملی همچون تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژیک، تغییرات آب و هوایی (محیط زیست و اقتصاد سبز) و تغییرات و پیامدهای جهانی شدن را روندهای کلان مؤثر بر آینده کار برشمرد.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه شرایط کار در آینده با حال حاضر تغییرات اساسی دارد گفت: فرد دارای یک محیط کار انعطاف پذیر بوده که بر اساس آن می تواند در هر زمان و  مکانی کار کند. دنیا به سمتی پیش می رود که بجای داشتن وظایف معین و یک مسیر شغلی از پیش تعیین شده، افراد می توانند  مسیرهای شغلی خود را ترسیم و تعریف نمایند. اطلاعات داخلی را به صورت باز و شفاف، در زمان واقعی به اشتراک بگذارند.

وی اضافه نمود: انسان ها این فرصت را دارند که بدون نیاز به مدیر، تبدیل به رهبران یک سازمان شوند. با استفاده از روش ها و فناوری های جدید، با یکدیگر همکاری و ارتباط برقرار نمایند. وضعیت خود را از “کارکنان دانش” به سمت “کارکنان یادگیرنده” تغییر داده اند.

سپهری تغییر وضعیت به سمت داده های انبوه و اینترنتی را از شرایط کار آینده برشمرد و افزود: پدیده هایی چون تغییر جهت به سمت رایانش ابری، پلت فرم های همکاری مشترک، اینترنت اشیاء،  هوش مصنوعی، ربات های کارگر، دنیای کار و مهارت را دچار تغییرات اساسی کرده است.

وی در پایان بازنگری در ارتباط بین آموزش و دنیای متغیر کار را مطرح کرد و افزود: استقلال بیشتر سیستم های آموزشی خصوصا دانشگاهها در جهت تطابق برنامه های یاددهی-یادگیری با نیازهای متحول بازار کار و نیازهای توسعه منطقه ای از ضروریاتی است که کشورما باید به سمت آن گام بردارد.

ارسال نظر