تاریخ : 26 جولای 2015 - 13:02 - شناسه خبر : 3235 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

در نشست خبری مسئولین و کادر پزشکی بیمارستان امام جعفرصادق با فعالین شبکه های ارتباطی و برخی از مدیران رسانه ها:

دست های پشت پرده دو روزی یک مسئله برایمان علم می کنند/ پاسخگویی کادر بیمارستان به شایعات پیرامون فوت مرحوم رشیدی/ جرات اینکه بگوییم بیمارستان حائز رتبه شده است را نداریم

خبرها بعضی وقت ها به جاهایی کشیده می شود که مغرضانه است. حیثیت بیمارستان و پرسنل آن را از بین می برد. با وجود فحش های ناموسی که به پرسنل، بنده و کادر بیمارستان در این چند روز داده شده است چگونه می توان از پرسنل توقع زیادی هم داشت.

photo_2015-07-26_13-00-39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند روزی است از حادثه دلخراش تصادف و سپس مرگ مغزی مرحوم رشیدی می گذرد. خانواده رشیدی با اهداء عضو محمد، فرزند ۱۷ سال خود کاری می کنند کارستان. در وهله اول اقدام خداپسندانه خانواده رشیدی آن هم با سرعت عملی که از خود به خرج دادند نشان از وجود روحیه ایثار، گذشت و فداکاری بالا در این خانواده است. از حق نگذریم که بسیاری دچار مرگ مغزی می شوند و باگذشت چندین سال هنوز خانواده هایشان نمی توانند از عزیزانشان دل بکنند. اما خانواده رشیدی از این آزمون بزرگ الهی سربلند بیرون آمده و مصداق بارز آیه «انا لله و انا الیه راجعون» هستند.

اما آنچه در این مطلب به آن می پردازیم شایعات گسترده ای است که در شبکه های ارتباطی در مورد این حادثه به آن دامن زده شد. این حرکت ابتدا از برخی همکاران رسانه ای مان که صحت و دقت خبر را فدای سرعت آن کردند شروع شد. بازتاب خبر مذکور در شبکه های ارتباطی باعث شد که هرکسی به شایعاتی پیرامون آن دامن بزند. البته متن خبر که پس از ساعتی از روی سایت برداشته می شود خود حاوی مطالب کذبی بوده که باعث بروز چنین شایعات می شود. (گرچه منبع خبر شاید به دلیل شوک حادثه ای که برایش به وجود آمده نتوانسته اطلاعات درستی به سایت همکارمان بدهد).

امروزه در رسانه های ارتباطی به خاطر سرعت عمل نشر مطالب، اخبار و وقایع پیرامونی، شکل گیری شایعات گسترده به راحتی امکان پذیر شده است. شایعاتی که به ندرت می توان باعث و بانی آن را یافت و یا از صحت مطلب آن به درستی اطلاع یافت.

شبکه های ارتباطی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی است، به طوری که در سال گذشته قریب به ۲ میلیون نفر عضو این شبکه ها بودند و الان قریب به ۴۰ میلیون نفر در ایران عضو شبکه های ارتباطی است. تعاملی بودن رسانه های ارتباطی و اظهار نظر کاربران در مورد یک مطلب می تواند نظرات را از لحاظ کارشناسی خارج کرده و با ورود احساسات و عواطف مخاطبان به متن حادثه باعث گسترش شایعات مختلف پیرامون آن گردد به طوری که یک جامعه ای را دچار آبستن حوادث مختلف نماید و اعتماد مردم را از بسیاری از مسائل سلب نماید. در این حین ساخت کلیپی از این حادثه و بازنشر آن در شبکه های ارتباطی نیز مزیدی دیگر بر دامن زدن به این شایعات بود. به طوری که خانواده مرحوم رشیدی می توانستد با سیر مراحل قانونی و طرح شکایت به خواسته خود برسند.

آنچه در خبر مرحوم رشیدی باعث نگرانی مسئولین بیمارستان امام جعفرصادق(ع) میبد شد بی اعتمادی مردم به پرسنل و خدمات صورت گرفته توسط آنهاست. به طوری که مراجعه کنندگان نیز با باور اینکه اورژانس و یا کادر پرسنل بیمارستان اقدامات لازم را جهت بیمارانشان انجام نمی دهند با روحیه پرخاشگری و تهاجمی به این مکان مراجعه می کنند. احتمال خیلی زیاد پس از این حادثه مراجعه کنندگان به بیمارستان و بخش اورژانس خواه ناخواه به علت دلهره و بی اعتمادی به پرسنل و کادر بیمارستان کمتر شده است. این در صورتی است که اگر یکی از همشهریان گرامی در بیمارستان های خارج از استان و شهرستان به هر دلیلی بستری شده باشند پی به زحمات و تلاش های کادر بیمارستان میبد خواهند برد گرچه در برخی موارد نقص هم وجود دارد و به گفته دکتر آقایی رئیس بیمارستان سازمانی نمی تواند ادعای بی نقص بودن را بکند.

اما آنچه در نشست رئیس، مدیر و کادر درمانی بیمارستان می توان مشاهده کرد خستگی بود که پس از این حادثه بر روح و روان آنها نشسته بود. برخی شایعات به قدری دور از ذهن بود که قلب هر انسان دردمندی را به درد می آورد. اینکه هیچ اقدامی برای مرحوم رشیدی صورت نگرفته است. این در صورتی است که اورژانس ۱۱۵ در حین انتقال بیمار به بیمارستان پانسمان، رگ گیری، اکسیژن درمانی، فیکس کردن سر و گردن و قند وی را کنترل کرده بودند. تمامی این موارد در برگه اعزام بیمار به بیمارستان ثبت شده است.

اکبری کارشناس ارشد پرستاری ویژه، مسئول اورژانس بیمارستان بود. از چهره اش می توان پی به وجود یک جوان مودب و تحصیل کرده میبدی برد. وی در ابتدا به خانواده داغدار رشیدی تسلیت گفته و به خانواده مرحوم رشیدی در مورد مسائل پیش آمده حق داد.

وی به این نکته اضافه کرد که متاسفانه برخی از بیمارستان فرخی به عمه مرحوم رشیدی که از کارمندان شبکه بهداشت و درمان میبد می باشد زنگ زده و بیمارستان میبد را مقصر اعلام کردند و به وی اعلام کرده اند که ماحاضریم اگر شما شکایت کنید در دادگاه حاضر شده و شهادت دهیم. گرچه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به دلایلی تمایلی برای گسترش و پیگیری این مسئله از خود نشان نداده است.

اکبری اعتماد مردم به بیمارستان را اصل و اساس درمان می داند و می گوید: ظرف این چند روز اثرات آن را دیده ایم. مردم با حالت تهاجمی به بیمارستان مراجعه می کنند. برخی نواقص صورت گرفته که علت مرگ عنوان شده به هیچ عنوان به آن ارتباطی ندارد.

اکبری در ادامه سخنان می گوید: بیمار ضربه به سری که از خیابان هفت تیر (اگر در تصاویر شبکه های ارتباطی خوانندگان محترم دیده باشند در این حادثه تیربرقی بر روی خودرو پراید سقوط کرده است) توسط اورژانس به بیمارستان آورده بودند نیاز به سی تی از سر داشت، در نتیجه بخش سی تی آماده بود و دیگر نیاز به مراجعه مسئول این واحد به بیمارستان و روشن کردن دستگاه نبود و در کمترین زمان ممکن از مرحوم سی تی گرفته شد. همچنین بیمارستان چون متخصص جراح مقیم که خانم دکترآیت اللهی باشند دارد در زمان ۱۰ دقیقه (زمان استاندارد برای حضور بر بالین بیمار۳۰دقیقه می باشد) از اتاق عمل بر سر بالین بیمار حاضر شده و معاینات تخصصی را انجام دادند. قبل از سی تی و ویزیت خانم دکتر آیت اللهی، دکتر رضوانی پزشک حاضر در اورژانس وی را مورد ویزیت قرار داده بودند.

دکتر رضوانی پزشک شیفت شب بیمارستان در روز حادثه بود. وی می گوید بیمار را مجددا ویزیت کردم. پارگی ساق پا و بازوی چپ داشت. خونریزی نیز داشت. مریض بی قرار بود. مریض بعد از سی تی، خودم دوباره مکان های زخم را بانداژ کردم. با سوپر وایزر هماهنگ کردیم و بیمار را پس از حضور یک ساعت و ۱۵ دقیقه در بیمارستان راهی بیمارستان فرخی کردیم.

دکتر آیت اللهی از وضع بیمار می گوید: سطح هوشیاری بیمار ۱۲ بود، فشار و علائم حیاتی خوب بود. ضربه به سر خورده بود. مریض بی قرار بود و کلمات نامفهوم به خاطر ضربه به سر بیان می کرد. دکتر رضوانی پا به پای مریض تا داخل اورژانس او را همراهی کرد.

از دیگر نکات کذبی که در متن خبر آمده بود این مطلب بود که: گفته شده مرحوم رشیدی را در آمبولانس نگه داشتند تا همراه با بیمار دیگری به یزد منتقل کنند. قضیه کاملا برعکس جلوه داده شده است.

خانم دکتر آیت اللهی ادامه می دهد: ضربه به سری که از خیابان هفت تیر به بیمارستان منتقل کرده بودند چون شرایط به مراتب بهتری نسب به مرحوم رشیدی داشت را نگه داشتیم تا مرحوم رشیدی آماده شود و با این آمبولانس به یزد منتقل شود. گفتنی است یکی دیگر از آمبولانس های بیمارستان نیز در ماموریت یزد به سر می برد.

وی ادامه داد: چون بیمار دچار دیابت بود تمام سرم ها را کنترل کردیم تا با بیمار در تناقص نباشد. پس از حضور مریض در یزد، مریض مشکلی نداشته بود. مریض دچار خونریزی مغزی بوده و شدت ضربه خیلی زیاد بوده است.

در مورد مسئله ای که از خرابی کپسول صحبت شده است دکتر اکبر گفت: آمبولانس کپسول هوا به همراه داشت و برای اطمینان خاطر کپسول هوای دیگری به عنوان یدک همراه آمبولانس به یزد ارسال کردیم.

در مورد انتظار درباره کدملی دکتر آقایی رئیس بیمارستان گفت: این مسئله اصلا نمی تواند درست باشد. به فرض اینکه مریضی که همراهی ندارد و دچار حادثه شده مگر می شود هیچ اقدامی بر روی وی انجام ندهیم چون کدملی اش را نمی دانیم. کار درمان تحت هیچ شرایی متوقف نمیشود. این مسئله غیراخلاقی و غیرکارشناسی است.

کم باد بودن ماشین آمبولانس نکته ای بود که مورد تایید مدیر و کادر درمانی قرار گرفت.

 

photo_2015-07-26_13-00-46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما در این جلسه صفرعلی دهقانی و همچنین دکتر آقایی درباره دست های پشت پرده ای در بیمارستان صحبت کردند که در این موارد به دنبال اغرض سیاسی خود هستند. دوستانی که به هیچ عنوان تاب و تحمل کادر جدید بیمارستان را ندارند و به هر دلیلی دست به تخریب عوامل بیمارستان می زنند.

دکتر آقایی بیمارستان میبد را متعلق به همه مردم می داند و بیان می کند: از دانشگاه علوم پزشکی پس از این حادثه با من تماس گرفتند و می گویند در میبد چه خبر است. وقتی از متخصصی می خواهیم به میبد مراجعه کنند امتناع می کند و میبد را شهر حاشیه ها و دردسرها می دانند. در نتیجه ما در جذب متخصص و فوق تخصص با مشکل روبرو می شویم.

وی ادامه می دهد: ما باید به دنبال جذب نیرو و پزشک باشیم. اما وقتمان مدام بر روی مسائل حاشیه می گذرد. مسئولین و آحاد مردم باید به مدیریت بیمارستان کمک کنند. خیرین پا به کار داریم که با این تفاسیر سلب اعتماد پیش می آید.

وی با بیان اینکه میبد قادر بود در ۱۰-۱۵ سال گذشته یک دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد خاطر نشان ساخت: میبد پتانسیل، انرژی و بودجه و نیروی آن را دارد. با بحث هایی درگیر هستیم که ریالی ارزش ندارد.

دکتر آقایی با بیان اینکه به دنبال سیاسی بازی نیستم و تمام هم و غمم این است که بیمارستان میبد پیشرفت کند ادامه داد: خبرها بعضی وقت ها به جاهایی کشیده می شود که مغرضانه است. حیثیت بیمارستان و پرسنل آن را از بین می برد. با وجود فحش های ناموسی که به پرسنل، بنده و کادر بیمارستان در این چند روز داده شده است چگونه می توان از پرسنل توقع زیادی هم داشت.

وی ادامه داد: مردم شهرستان فهیم، عالم و دارای رتبه های بالای علمی هستند این بداخلاقی ها وصله ناجوری برای شهرستان است.

صفرعلی دهقانی مدیر بیمارستان در لابه لای صحبت هایش از رتبه های ممتازی که بیمارستان میبد کسب کرده است می گوید و این نکته را اذعان می کند که چندین مقام در زمینه تحول سلامت کسب کرده ایم که جرات مطرح کردن آن را نداریم.

وی اضافه نمود: دو روز یکبار تنش در بیمارستان چند نفری که با مدیریت بیمارستان مشکل دارند ایجاد می کنند. افراد مورد اعتماد را مورد تهمت و هجمه قرار می دهند و تهدید می کنند.

مدیر بیمارستان با بیان اینکه ۱۶ هزار نفر در ماه پذیرش اورژانس و ۱۲ هزار نفر در درمانگاه تخصصی ویزیت می کنیم ادامه داد: تیم کاری بیمارستان همه هم قسم و هم دل شدند تا بهتر و با توان بیشتری فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر