تاریخ : 19 مارس 2020 - 18:25 - شناسه خبر : 32360 اخبار شهرستان، اسلایدشو

پیام نوروزی امام جمعه میبد با توصیه هایی مهم

اکنون وظیفه شرعی همگان رعایت سلامت خود و دیگران و جامعه است ازاین‌رو باید همه توصیه‌ها و دستورات بهداشتی به‌عنوان تکلیف شرعی در همه ابعاد و سطوح رعایت شود و مراودات و دیدوبازدیدها باید قطع و ارتباطات رویارو باید به حداقل ضروری برسد

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یا مقلب‌القلوب والابصار و یا مدبر اللیل و النهار و یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال

 با حمد و ثنا به پیشگاه حضرت حق و با سلام و درود بر انبیاء و اولیاء و ائمه هدی به‌ویژه خاتم انبیاء ص و خاتم اوصیاء عج و با درود به ارواح طیبه شهدای اسلام و امام شهیدان ره و همه درگذشتگان و با آرزوی سلامت و سرافرازی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله و ملت شریف ایران و امت اسلامی و مردم عزیز استان یزد و شهرستان میبد.

شهروندان عزیز میبدی

با عرض سلام و ادب.

ضمن تسلیت شهادت امام کاظم علیه‌السلام، فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت و اعیاد مبارک رجب و شعبان را به یکایک شما مردان و زنان و جوانان سرافراز تبریک و شادباش می‌گویم و سالی سرشار از برکات و نور و سعادت و سلامت و عزت را برای همه شما آرزومندم.

در شرایط ویژه‌ای که اکنون ایران و جهان و استان و شهر ما با آن مواجه‌اند متواضعانه و متضرعانه نکاتی را تقدیم می‌نمایم:

۱. اکنون وظیفه شرعی همگان رعایت سلامت خود و دیگران و جامعه است ازاین‌رو باید همه توصیه‌ها و دستورات بهداشتی به‌عنوان تکلیف شرعی در همه ابعاد و سطوح رعایت شود و مراودات و دیدوبازدیدها باید قطع و ارتباطات رویارو باید به حداقل ضروری برسد و نوروز امسال را باید متفاوت برگزار و از هر دیدوبازدید و سفر و پذیرش مسافر به‌طورجدی پرهیز کرد و صله ارحام را از طریق روش‌های غیرحضوری و تلفن و فضای مجازی انجام داد.

خواهش بنده متواضعانه رعایت این نکات به‌ویژه از سوی جوانان عزیز است.

امسال گردشگری و خرید غیرضروری را باید تعطیل و زنجیره سرایت و واگیری را قطع کرد و عذری از هیچ‌کس مقبول نیست و نیروهای مردمی و بسیجی و انتظامی باید مراقبت و نظارت کنند.

۲. همراهی و همکاری با مسئولان محترم و دستگاه‌های مسئول و متولی سلامت و امنیت و آرامش و بهداشت و درمان مطابق با ضوابط و مقررات وظیفه همه ما است و صاحبان مکنت و خیرین و صاحبان صنعت و تجارت و جوانان بسیجی باید نهایت مساعدت و همکاری به عمل‌آورند.

توجه به پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستان و نیازهای گسترده بیمارستان وظیفه خیرین و توجه به کارگران و نیازمندان وظیفه صاحبان صنایع و توجه به پاکبانان و کارکنان خدوم شهرداری‌ها و سایر امور محوله وظیفه شهرداری‌ها و مردم و توجه به بیماران و مبتلایان و سالمندان وظیفه همه خانواده‌ها و جوانان عزیز است.

۳. همه مسئولان و نهادها و ادارات و نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج و دستگاه‌های امدادی و خدماتی باید در طول تعطیلات و دوره بحران گوش‌به‌زنگ باشند و امسال مطلقاً به فکر تعطیل نباشند و با هدایت فرماندار محترم درصحنه حاضر باشند و برای همه گزینه‌های سخت و دشوار طی چند ماه آمادگی کامل داشته باشند.

۴. حفظ آرامش و طمأنینه و حتی‌الامکان فعال بودن شریان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر مقوله‌ای است که همه باید بدان بیاندیشیم و توجه نماییم و متناسب با این موقعیت ابتکار و برنامه‌ریزی نماییم.

۵. حضور بیشتر در خانه را باید مدیریت کرد و به شیوه‌ای سنجیده بهره برده شود، در این زمینه چند مورد را تأکید می‌نمایم:

* یک. بازسازی روابط عمیق خانوادگی و توجه به کودکان و نوجوانان و فضای بانشاط و گفتگوهای صمیمی و تفریحات سالم و نرمش و ورزش ضرورت‌های امروز و دوره در خانه ماندن است.
* دو. گرچه اکنون از عبادت‌های جمعی محروم مانده‌ایم اما در این عزلت و خلوت می‌توان دریچه عبادت‌های فردی و سری و دور از هیاهو، که فضیلت و منزلت ویژه‌ای دارد و از برخی آفات دورتر است، گشود و بهره برد و تجربه عرفانی جدیدی به دست آورد و باید با استفاده از عبرت‌های این بلا بر توجه خود به عالم قدس و تعلق به مبدأ و معاد افزود و برنامه‌های قرائت قرآن و دعا و مناجات و اذکار و اوراد معتبر و نمازهای نافله را مایه قرب الهی و احساس عرفانی و آرامش روحی قرار داد و از خدای متعال و مهربان گشایش امور و سعادت و عزت و سلامت و پیروزی را تمنا کرد.
* سه. مطالعه کتاب و آثار تاریخی و علمی و فرهنگی برای جوانان در کنار اشتغال به فضای مجازی می‌تواند موجب تعالی و آرامش باشد.
* چهار. همیاری و همکاری در امور خانه و همکاری با مسئولان محترم در امور اجتماعی مطابق ضوابط و مقررات بهداشتی موضوع دیگری است که توصیه می‌شود.

 ۶. شرایط سخت اجتماعی آزمونی ویژه است برای تزکیه نفس و رشد اخلاقی و درعین‌حال رشد فرهنگ عمومی و فضائل اخلاق اجتماعی و تعمیق همبستگی و انسجام و ایثار و فداکاری و این‌همه باید مدنظر ما باشد و بخصوص عنایت به فقرا و محرومان و نیازمندان باید موردتوجه اکید باشد و اگر گرسنه و نیازمندی و بیماری در شهر باشد همه ما در پیشگاه خداوند متعال مسئول و مؤاخذیم.

 ۷. دستگاه‌های اداری و علمی اعم از دانشگاهی و حوزوی و آموزش‌وپرورش و نیز صنعت و تجارت و خدمات شهرستان باید از این تهدید و بلا درس بیاموزند و آن را به فرصتی تبدیل کنند و برای بازسازی و ارتقای خود و پایه‌ریزی شهری هوشمند و الکترونیک که سرعت و سلامت گردش کارهای اداری و خدماتی و ارتقای دانش و خدمات را تضمین می‌کند، تلاش مضاعف نمایند و البته این امر نیازمند برنامه عملیاتی است و فرمانداری محترم آن را طراحی خواهد کرد.

 ۸. مناسب است با مشارکت امامان جماعت، پایگاه‌های بسیج، معتمدان محلات، اعضای شوراهای شهر و روستا، خیرین و مسئولان ذی‌ربط هسته‌های کنترل و مراقبت تشکیل و بر روند پیشگیری و قطع زنجیره تسری نظارت و کمک کنند.

 ۹. همکاری و هماهنگی با شهرهای دیگر استان و به‌ویژه اردکان در کاهش ورود و خروج به شهرها و تبادل تجارب و تشریک‌مساعی ضرورت دارد.

 ۱۰ اصحاب صنایع و اغنیاء و توانگران لازم است با نهایت مهر و محبت و مساعدت به کارگران عزیز خود و سایر مردم و کسبه‌ای که متضرر شده‌اند رفتار و مساعدت نمایند تا پس از عبور از بحران همه سربلند باشیم و در محضر الهی مأجور.

 ۱۱. در سلامت مردم عزیز باید نگاه جامع و همه‌جانبه نسبت به ابعاد سلامت جسمی و روانی و عصبی و معنوی داشت و به بازتاب‌های بحران در همه این ابعاد توجه داشت و با استفاده از متخصصان روان‌شناسی و مشاوره و روان‌پزشکی و صاحب‌نظران اسلامی و نهادهای ذی‌ربط مانند بهزیستی و آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها و حوزه برنامه‌ریزی و اقدام کرد و نظام مشاوره علمی و اسلامی را توسعه و در خدمت مردم قرار داد.

 ۱۲. مردم به یکدیگر مهر به ورزند و به مسئولان ذی‌ربط اعتماد کنند و قدردان نیروهای بهداشت و درمان باشند و مطمئن باشند مسئولان ارشد استان و شهرستان در خدمت آنان شبانه‌روز تلاش خواهند کرد و بنده هم خاضعانه در حد توان ناچیز در خدمت هستم.

 ۱۳. از هم‌اکنون مردم و مدیران لازم است آینده پسا کرونایی و نتایج و خسارت‌ها و فرصت‌ها را پیش‌بینی و برای برنامه جامع و راهبردی طراحی کنند، صنعت، تجارت، دانشگاه، آموزش‌وپرورش و نظامات اداری و شهری و سلامت ما باید با رویکرد علمی و درون‌زا و خوداتکا و سلامت محیط‌زیست تحول یابد و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های اساسی و همت نخبگان در بخش‌های خصوصی و عمومی و دولتی است.

 ۱۴. ان‌شاءالله در اولین فرصت برنامه‌ها و اولویت‌های شهرستان و مسئولیت‌های ادارات و نهادها در سال ۹۸ ارزیابی و اولویت‌های سال ۹۹ تعیین و توسط فرماندار محترم ابلاغ خواهد شد و مدیران محترم بخش‌های دولتی و خصوصی برای رشد روزافزون و پیشرفت جامع شهرستان باید کمربندها را ببندند و ضعف‌های موجود را رفع و برای سالی سرشار از امید و نشاط و کار و پیشرفت خود را آماده سازند و میبد باید در تحقق همه محورهای ترسیم‌شده پیش رود و توقفی پذیرفته نیست و باید نمونه‌ای از شهر ایمانی و اخلاقی و انقلابی و اقتصاد مقاومتی و مولد و خوداتکا و فناور و علمی و پژوهشی و هوشمند و فرهنگی و انقلابی و نخبه پرور و مبتکر و سالم و پاکیزه باشد.

 در پایان از همه مردم شریف، جوانان عزیز، پرستاران گرامی، پزشکان ارجمند کادر و مسئولان درمان در استان و شهرستان، گروه‌های فعال جهادی و فرهنگی و مردمی، بسیجیان غیور و شجاع، نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی و سپاه، ادارات، نهادها، صنایع، اصناف، دانش آموزان، دانشجویان، استادان، بانوان اصحاب رسانه، ارباب خبر و اندیشه، مردان نیک‌اندیش و خیر، روحانیون و امامان جماعت، مسئولان استان و شهرستان، نماینده محترم، نماینده منتخب، ایثارگران، خانواده‌های محترم شاهد و ایثارگر، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد و فرماندار محترم تقدیر و تشکر می‌کنم و توفیق و عزت و سلامت و پیروزی و سالی سرشار از سلامت و امنیت و سعادت را برای همگان از خداوند منان خواهانم.

از خداوند متعال مبتهلانه و متضرعانه دفع بلا و شرور و اشرار را مسألت می‌نماییم.

 از همه سوی جهان جلوه او می‌بینم

جلوه اوست جهان کز همه سو می‌بینم

چون به نوروز کند پیرهن از سبزه و گل

آن نگارین همه رنگ و همه بو می‌بینم

و آخر دعوانا ان الحمدالله رب‌العالمین

علی‌رضا اعرافی

 پنجشنبه، بیست و نهم، اسفندماه ۱۳۹۸

ارسال نظر