تاریخ : 7 آوریل 2020 - 13:29 - شناسه خبر : 32434 اخبار استان، اسلایدشو

چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند؟/ کارگران کدام مشاغل تحت حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته اند

کارگرانی که مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی بوده و همچنین قوانین بیمه بیکاری برای آنها صدق کند می توانند در صورتی که کار خود را از دست داده اند از بیمه بیکاری استفاده نمایند.

محمدحسین ریاحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در پاسخ به این سوال که چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند تصریح کرد: کارگرانی که مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی بوده و همچنین قوانین بیمه بیکاری برای آنها صدق کند می توانند در صورتی که کار خود را از دست داده اند از بیمه بیکاری استفاده نمایند.

ریاحی با بیان اینکه بیکاری کارگران می توانند به صورت عادی و یا حوادث غیرمترقبه باشد گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری افرادی که براساس کرونا کار خود را از دست داده اند بدون هیچ شرطی با ارسال لیست این افراد به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود که این مبلغ کمتر از حداقل دستمزد سال نمی باشد.

وی ده رسته شغلی که از طرف دولت تحت حمایت بیمه بیکاری به علت آسیب پذیر بودن از کرونا قرار می گیرند را این طور برشمرد:

-مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت،

– مراکز مربوط به گردشگری مانند هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفرحی و خدماتی بین راهی و … (موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

-حمل و نقل عمومی مسافر دورن و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی

– دفاترخدمات مسافرتی و گردشگری

– تولید و توزیع پوشاک

– تولید و توزیع کیف و کفش

– مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

– مراکز و  مجتمع های فرهنگی و آموزشی

– مراکز و مجتمع های تفریحی و ورزشی

– مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی مشغول

ریاحی ادامه داد: کارگران می توانند با مراجعه به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir اقدام به ثبت نام نمایند.

وی بیان کرد: براساس قانون، افراد بعد از بیکار شدن ٣٠ روز مهلت دارند در سامانه درخواست بیمه بیکاری اطلاعات خود را ثبت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه نمود: این کارگران از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری تحت حمایت بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت و کارفرمایان موظف هستند پس از پایان این مهلت کارگران را به سر کار خود برگردانند.

وی همچنینی گفت اگر کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی مشمول قانون کار باشند می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند ولی کارگران روزمزد، رانندگان و افرادی که تحت قانون کار قرار نمی گیرند؛ نمی توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند و توسط طرح هایی که توسط دولت ارائه شده به وسیله نهادهای مربوطه مورد حمایت قرار می گیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر