تاریخ : 27 آوریل 2020 - 9:22 - شناسه خبر : 32488 اخبار استان

۳۷۷ تصادف موتورسیکلت طی ۳۵ روز در روزهای کرونایی یزد!

هرچند کرونا بر کاهش تصادفات یزد بی‌تاثیر نبوده اما بروز ۳۷۷ مورد تصادف با موتورسیکلت در استان از ابتدای امسال تاکنون تلنگری است تا مسئولان برای کاهش این آمارها بیش از پیش کمر همت ببندند.

هرچند کرونا بر کاهش تصادفات یزد بی‌تاثیر نبوده اما بروز ۳۷۷ مورد تصادف با موتورسیکلت در استان از ابتدای امسال تاکنون تلنگری است تا مسئولان برای کاهش این آمارها بیش از پیش کمر همت ببندند.

اگرچه با اعمال محدودیت های ترافیکی ابتدای سال به دلیل  شرایط کرونایی شاهد کاهش چشمگیر تصادفات در استان بودیم ولی گفته های سردار “محمدرضا میرحیدری” فرمانده نیروی انتظامی استان یزد در جلسه‌ی شورای ترافیک و ارائه آمار تصادفات موتورسواران به نوعی تکان دهنده و ناراحت کننده است.

به گفته این مسئول، در صورت نبودن کرونا در کشور، وضعیت یزد در ارتباط با آمار تصادفات و تلفات رانندگی بسیار بدتر و ناراحت‌کننده‌تر از این میزان بود چرا که در فروردین امسال حدود ۷۵ درصد کاهش تصادفات و تلفات در یزد روی داده است.

البته آماری مانند مرگ و میر سالانه ۱۰ دانش آموز به واسطه تصادف با موتور سیکلت هم از نکات تامل برانگیزی بود که ضرورت فرهنگ‌سازی جدی و موثر توسط سیستم آموزشی را یادآور می‌شد.

با تمام این اوصاف، مسئله تصادفات با موتور سیکلت در یزدی که شاید پس از عنوان “شهر دوچرخه‌ها”، عنوان “شهر موتورسیکلت‌ها” را به دوش می‌کشد، یکی از مواردی است که در این روزهای کرونایی، باری بر دوش کادر درمان اضافه کرده و علاوه بر آن، جان شهروندان را به مخاطره انداخته است.

 377 فقره تصادف موتور سیکلت در سال جاری

رییس سازمان اورژانس یزد با اشاره به آمار تصادفات موتورسیکلت‌ها از ابتدای امسال تا پنجم اردیبهشت ماه به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: تعداد تصادف موتوری در استان ۳۷۷ فقره بوده است که ۳۱۹ فقره از این تصادفات منجر به جرح سرنشینان و انتقال آنها به بیمارستان شده است.

دکتر «احمد دهقان» با بیان این که متاسفانه تنها یک مورد از این تصادفات منجر به فوت جوانی ۲۰ ساله در بهاباد شده است، اظهار می کند: با این وجود، میانگین سنی افراد در این تصادفات ۲۷ سال و عمدتا جوانان بوده است.

وی به افزایش استفاده از موتورسیکلت با گرم شدن هوا اشاره می‌کند و می‌گوید: استفاده از کلاه ایمنی، رعایت سرعت مطمئنه، توجه به علائم راهنمایی و رانندگی به ویژه در تقاطع‌ها، حمل نکردن کالا و اثاثیه با موتور و سوار نکردن کودکان در جلوی موتور، مواردی است که باید به منظور پیشگیری از تصادفات رعایت شود.

عوامل متعددی در افزایش آمار تصادفات موتورسیکلت در یزد از سوی متولیان امر مانند طولانی بودن مسیرهای استان و مسافت‌ها و بلند بودن سطح جاده‌ها و رعایت نکردن نکات ایمنی مطرح شده است.

البته مطالباتی مانند ضرورت فراهم شدن زمینه‌ای برای برخورد با تخلفات حادثه‌ساز موتورسیکلتسواران به ویژه با ورود جدی‌تر شورای شهرها و شهرداری‌ها در ارتباط با فرهنگ سازی پیرامون مسئولیت موتورسواران در درون شهر یا رفع کمبود امکانات مربوطه نیز میتواند در کنترل این قبیل موارد و کاهش آمار تصادفات راکبان موتور سیکلت نقش داشته باشد.

تاکید استاندار بر برخورد جدی با موتورسواران متخلف
نظارت جدی و سختگیرانه، مسئله‌ای است که بدون شک می‌تواند به کاهش کمی و کیفی آمار تلفات تصادفات موتورسواران منتج شود که البته در این رابطه «محمدعلی طالبی» استاندار یزد اخیرا برخورد جدی با مرتورسواران متخلف مانند افراد با موتورهای بدون پلاک و کلاه ایمنی را جدی اعلام کرده است و بر اجرای اقدامات و تدابیر جدی در کاهش این آمار تا پایین‌ترین حد ممکن تاکید کرده است.

با وجود همت جدی مسئولان برای کاهش تصادفات موتورسواران و عابران پیاده، الگوهای موفق در دیگر کشورها نباید نادیده گرفته شوند، در شرایط کنونی که وضعیت مالی ممکن است به عنوان عاملی جزئی در تجهیز موتورسواران موثر باشد، کشورهایی وجود دارند که در میادین خود کلاه ایمنی را توسط پلیس به موتورسواران بدون کلاه ایمنی، اعطا و آن‌ها را وادار یا تشویق به استفاده از آنها می‌کنند لذا می‌توانیم با الگو گرفتن از راهکارهای آن‌ها در کاهش آمار استان نقش داشته باشیم..

از منظر دیگر با توجه به این که اکثر افراد درگیر این مسئله جوانان هستند، شاید برای تثبیت و فرهنگ‌سازی، بهتر است از راهکارهایی پویاتر و موثرتر مانند مجارات‌های جایگزین حبس که در نهادینه‌ کردن قوانین و ضوابط توسط جوانان تاثیر بیشتری دارد، بهره جست.

ارسال نظر