تاریخ : 10 ژوئن 2020 - 13:08 - شناسه خبر : 32650 اخبار شهرستان، اسلایدشو

به گزارش روابط عمومی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد: به منظور پیشگیری از آسیب های شایع اجتماعی بویژه در جامعه کار و تولید، کارگاه آموزشی «آسیب های اجتماعی با رویکرد سلامت روان» در شرکت کاشی یاقوت، نارین، درساسرام و خیام میبد برگزار شد.

حمید نادری، کارشناس روانشانسی و مدرس این کارگاه آموزشی با اشاره به آسیب شناسی اختلافات زناشویی گفت: اکثر مشکلاتی که بین زوجین به وجود می آید و طرفین قادر به حل آن نسیتند ناشی از عدم شناخت زوجین از ویژگی های جنس مخالف است.

وی با اشاره به اینکه سبک حل مسئله در مردان مسئله محور است و زمانیکه مشکل ایجاد می شود بدون بروز احساسات اقدام به حل مسئله می کند و بعد متوجه عواقب مثبت یا منفی عمل خویش می شود افزود: در مقابل سبک حل مسئله در زنان هیجان محور است، یعنی اول احساسات و تنشهای روحی در وی بروز می کند و بعد اقدام به حل مسئله می کند که گاه نتیجه مناسب حاصل نمی شود.

نادری با تاکید بر این دو ویژگی ثابت در زنان و مردان گفت: با توجه به این تفاوت ها و ویژگی های شخصیتی که در زن و مرد وجود دارد، زوجین باید در مقابل مسائل زندگی به یکدیگر فرصت دهند و با صحبت و همفکری اقدام به حل مشکلات پیش رو کنند.

وی در ادامه به مسئله خشونت علیه کودکان اشاره و عنوان کرد: در سه حیطه علیه کودکان خشونت اعمال می شود که شامل خشونت فیزیکی نظیر تنبیه های شدید، خشونت کلامی و روانی نظیر تحقیرهای اطرافیان و والدین و در سطح سوم آزار و خشونت جنسی است که تحقیقات نشان داده حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کودکان دنیا در سنین کودکی مورد آزار و خشونت جنسی قرار می گیرند.

نادری با اشاره به اینکه در برخی از مواقع برای تغییر رفتار نادرست کودک، نیاز به تنبیه است خاطرنشان کرد: بدترین نوع تنبیه، تنبیه فیزیکی و روحی روانی است، چراکه در دراز مدت تاثیر مثبتی در تغییر رفتار کودک ندارد و موجب بی اثری اینگونه تنبیه خواهد شد و در مقابل بهترین راه برای تنبیه، محروم نمودن کودک از علایق و خواسته های اوست نظیر دوچرخه سواری و مواردی از این قبیل.

وی در خصوص مقابله با آزار و خشونت جنسی در کودکان گفت: باید قبل از بروز این مشکل در کودکان از آن پیشگری نمائیم که در سطح اول باید سعی کنیم کودک در معرض اینگونه از خشونت ها قرار نگیرد و او را تنها نگذاریم و بیش از اندازه به دیگران اعتماد نکنیم و در مرحله دوم باید نکات تربیتی و جنسی را به کودکان آموزش دهیم و به آنها یاد دهیم که برخی از نقاط بدن او خصوصی است و هیچ کس اجازه دین و دست زدن به آن را ندارد.

مدرس این کارگاه آموزشی در پایان با تاکید بر اینکه باید از سوی والدین، بخصوص پدران در خانواده فضای صمیمی و دوستانه ایجاد شود گفت: خانواده سالم خانواده ایست که افراد آن بدون ترس و واهمه مشکلات و مسائل پیش آمده را به راحتی با هم درمیان می گذارند و خانواده در کمال آرامش و بدون از تحقیر و پرخاشگری اقدام به حل آن مسئله می کنند.

آسیب های اجتماعی
کارگاه آسیب های اجتماعی

اخبار مرتبط

ارسال نظر