تاریخ : 8 جولای 2020 - 19:32 - شناسه خبر : 32775 اخبار استان، اسلایدشو

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در بازدید از ایسنا اعلام کرد

خانه‌نشنی ۱۲ هزار نفر از جامعه کارگری یزد در اثر کرونا /تشکیل سومین شرکت تعاونی سهامی عام در استان یزد

۱۹ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی و خدماتی در استان یزد به دلیل کرونا مشمول دریافت تسهیلات حمایتی دولت شدند ولی هرچند منابع آن تخصیص یافته ولی تاکنون ۲۳۴۰ واحد در این رابطه ثبت‌نام کرده‌اند.

ایسنا/یزد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به استفاده ۱۶ هزار نفر از جامعه تولید و خدمات استان از بیمه بیکاری در سال جاری، گفت: حدود ۱۲ هزار نفر از این افراد به طور مستقیم آسیب دیده ناشی از کرونا هستند.

«محمدحسین ریاحی» در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در یزد، ایسنا را یک ظرفیت و فرصت مغتنم خواند که اگر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند به درستی خود را به آن پیوند دهد می‌تواند با نگاه تسهیل‌گرانه‌ای خدمات خود را به عموم مردم معرفی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از وظایف سازمانی این دستگاه اجرایی اشاره و تصریح کرد: تعاون یکی از این بخش‌هاست که فرصت‌های خردجمعی را برای مولدان اقتصادی و آنهایی که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی توجه دارند به زیرساخت‌ تعاون و این که تعاون را رویکردی برای همبستگی بیشتر، خروجی مطلوب‌تر و کار تیمی موثرتر می‌دانند و در این رابطه افتخار داریم که در استان یزد دارای ۳۸ شرکت تعاونی دانش‌بنیان هستیم.

ریاحی با اشاره به تفکر نادرست گذشته که مخاطبان تعاونی‌ها را دهک‌های پایین جامعه می‌دانستند، گفت: این در حالی است که دیگر دهک‌های اقتصادی جامعه نیز می‌تواند در این حوزه ورود کنند و دهک‌های پایین جامعه به عضویت تعاونی‌ها در آیند و به این نحو شرایط اقتصادی خانوارهای عضو به صورت بهتر و زیباتر به نمایش درآید.

ریاحی ادامه داد: به نظر می‌آید مدل‌های جدیدی نیز در حوزه تعاون وجود دارد که همان خرد جمعی است که می‌تواند از تحصیل‌کرده‌ها، نخبگان، کارآفرینان، مولدان اقتصادی و صاحبان حرف بهره بگیرد.

وی با بیان این که تعاون یک ابزاری است که می‌توانیم امروز بهتر و مناسب‌تر از آن استفاده کنیم، هر چند که زیرساخت‌های تعاون به درستی تعریف نشده و در این باره اعتقاد داریم هنگامی که می‌خواهیم ۲۵ درصد رشد اقتصادی ما بر مبنای تعاونی و توسعه تعاون باشد، قاعدتاً باید زیرساخت‌های تعاون نیز متناسب با آن تعریف شود ولی این درحالیست که امروز تنها یک درصد منابع بانکی در اختیار بانک توسعه تعاون که باید ۷۰ درصد منابع خود را در جهت توسعه بخش تعاون‌ کشور صرف کند، قرار دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان در ادامه یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی این اداره کل را حوزه روابط کار خواند و گفت: این حوزه فرایند تبیین روابط بین کارگر و کارفرما را فراهم می‌کند و سعی می‌کند تا اختلاف‌نظرهایی که گاهاً بین این دو بخش روی می‌دهد را در قالب هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مرتفع کند.

وی با تاکید بر سه‌جانبه‌گرایی یعنی برقراری روابط کارگر، کارفرما و دولت در حوزه روابط کار حائز اهمیت است، اضافه کرد: حوزه روابط کار علاوه بر این وظایف، بازرسی‌های موردی و مستمر از واحدهای تولید و صنوف برای رعایت نکات ایمنی کار و افردی را برعهده دارد که در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی همکاری خوبی دارد.

وی با بیان این که اتفاقات جامعه کار و تولید می‌تواند منجر به مشکلاتی و در نهایت ختم به بیمه بیکاری شود، اظهار کرد: هر چند سالانه آماری حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در استان از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند ولی در جریان بروز بیماری کرونا و مسائل دیگر امسال حدود ۱۶ هزار نفر در استان یزد بیکار شدند که البته از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر به طور مستقیم آسیب دیده ناشی از کرونا بودند.

وی با بیان این که مسئولان در جریان مشکلات جامعه کار و تولید که جمعیتی قریب ۹۱۴ هزار نفر در استان را در این خانواده گردهم اورده است، هستند، گفت: هر چند امسال ۱۶ هزار نفر در استان تاکنون شامل بیمه بیکاری شده‌اند ولی امیدواریم از مردادماه شاهد بازگشت شرایط به حالت قبل و فعالیت مجدد این قشر نیز باشیم.

وی از رایزنی با تامین اجتماعی برای فراهم شدن بیمه بیکاری این افراد نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۹ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی و خدماتی در استان یزد به دلیل کرونا مشمول دریافت تسهیلات حمایتی دولت شدند ولی هرچند منابع آن تخصیص یافته ولی تاکنون ۲۳۴۰ واحد در این رابطه ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته ریاحی، خوشبختانه اخیراً علاوه بر واحدای دارای نیروهای کار بیمه شده، واحدهای دارای نیروهای فاقد بیمه تامین اجتماعی نیز مشمول این تسهیلات شده‌اند که بر همین اساس برای هر نفر در مشاغل خویش فرمایی با خوداشتغالی و برای آن دسته از کسب و کارهایی که روابط بین کارگر و کارفرما قابل اثبات نیست،  ۶ میلیون تومان و برای مواردی که این ورابط قابل اثبات است ۸ میلیون تومان تعریف شده که با بهره ۱۲ درصد به مقتاضیان پرداخت و بازپرداخت اقساط آن نیز به صورت ۲۴ ماه از آبانماه امسال آغاز خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با بیان این که توسعه تشکل‌ها از  موضوعاتی است که در حوزه روابط کار دنبال می‌شود، گفت: اعتقاد داریم اگر همدلی در یک واحد تولیدی وجودداشته باشد خروجی‌ آنها بهتر و راندکان کاری و کیفیت تولیداتشان ارتقا خواهد یافت لذا در این رابطه رویکرد مذکور را که ابزاری برای انتقال مطالبات نیروی انسانی آن واحد به مجموعه مدیریتی برای رفع آنهاست، در کارگاه‌های بزرگ و متوسط  پیگیری می‌کنیم.

این مسئول دیگر حوزه کاری این اداره مل را حوزه اشتغال و کارآفرینی نام برد و اظهارکرد: برخلاف تصور عمومی که اشتعال و اشتعالزایی را وظیفه این دستگاه اجرایی می‌دانند در واقع ۲۳ دستگاه اجرای صادرکننده مجوزها مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، جهادکشاورزی و سایر دستگاه های مربوطه متولی ایجاد اشتغال هستند.

وی افزود: دو سالی است که دبیرخانه کارگروه اشتغال در ذیل شورای برنامه ریزی استان‌ها توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولی گری نمی شود بلکه این وظیفه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها به ریاست استاندار است.

ریاحی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان را در حوزه کارآفرینی به دلیل برخورداری از افراد خلاق زیادی در استان که می‌توانند از طریق این دستگاه اجرایی هدایت شوند را توانمند خواند و گفت: در استان ۱۸  مرکز مشاوره تخصصی کارآفرینی داریم و از طریق آنها کسانی که منابع دارند ولی فکر ندارند یا کسانی که فکر دارند ولی منابع ندارند و می توانند از خرد دیگران بهره بگیرند می توانند از طریق این ظرفیت پیوند داده شوند هر چند جایگاه های دیگری مانند بنیاد نخبگان و پارکهای علم و فناوری نیز در این زمینه فعالیت دارند.

وی یکی از موضوعاتی که در یزد موضوعیت دارد را اشتغال اتباع خارجی خواند و افزود: هرچند به دنبال تورم و شیوع کرونا شاهد کاهش اشتغال این قشر هستیم، عملاً شاهد افول این بخش هستیم ولی امیدواریم که با استقبال کمتر این بخش، فرصت برای نیروهای بومی و فعالیت آنها حتی در مشاغل عمدتاً سخت به رغم این که محدودیتهایی مانند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که عمدتاً بانوان هستند، شاهد باشیم.

ریاحی در بخش دیگری از سخنانش حوزه اجتماعی را از دیگر بخش‌های کاری اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی ذکر کرد و گفت: در حوزه  رفاه اجتماعی استانها مجری سیاست گذاری‌های متمرکز دولت در این بخش هستیم و در واقع پاسخگویی این سیاستها از جمله بحث‌های معیشتی برای هدایت متقاضیان هستیم.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای رفاه جسم و روان جامعه کار و تولید نیز به ایجاد مجموعه های فرهنگی رفاهی در اکثر شهرستانهای استان و برگزاری برنامه های آموزشی با کمک تیم های دانشگاهی  و روانشناسان برجسته استان برای رفع برخی آسیب‌های این جامعه اشاره کرد.

«میثم لطفی» سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز در این بازدید ضمن اشاره به ورود بسیار خوب تعاونی‌ها به ویژه در حوزه بانوان در مسئله کرونا، از تغییر خط تولید پنج شرکت بزرگ تولیدی استان برای تولید ماسک و گان خبر داد.

وی همچنین از فعالیت برخی واحدهای استان در زمینه تولید مواد ضدعفونی مورد نیاز در مقابله با کرونا خبر داد که پنج مورد از آنها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

لطفی خاطرنشان کرد: استان یزد تا پایان سال گذشته مجموعاً ۵۶۲۸ شرکت تعاونی داشته که از این تعداد حدود ۳۰۷۶ مورد، تعاونی فعال و ۲۵۵۲ تعاونی غیرفعال بودند.

وی افزود: در سال گذشته به رغم شرایط نامساعد اقتصادی نیز شاهد تشکیل ۹۶ تعاونی در ۲۴ گرایش با اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر بودیم.

این مسئول از فعالیت ۱۶ اتحادیه فعال در استان نیز خبر داد و افزود: بیشترین نمود و نقش‎آفرینی تعاونی‌های استان در حوزه تولید است که اشتغال بیشتری را نیز به خود اختصاص داده اند.

لطفی همچینین با اشاره به این که کرونا خیلی از کسب و کارها را در سال جاری دچار مشکل کرد، گفت: با این حال امسال نیز ۱۷ شرکت تعاونی در استان تشکیل شد که از سرآمدهای آن تشکیل سومین شرکت تعاونی سهامی عام بود که بعد از استانهای تهران و خوزستان بیشترین تعداد این نواع تعاونی‌ها داریم.

وی از تلاش استان برای راه اندازی چهارمین شرکت تعاونی سهامی عام استان نیز خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها در استان در حوزه‌های گردشگری، خدمات فنی فولاد و سنگ اهن فعالیت دارند.

وی با بیان این که براساس ظرفیت اشتغال تعاونی‌های استان ۳۱ هزار و ۲۰۰ نفر است، خاطرنشان کرد: در حالی سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ۲۵ درصد تعیین شده ولی تاکنون ۴ تا ۵ درصد محقق شده است که افزایش آن براساس سیاست کلی نیاز به تامین زیرساختهای بیشتری در این حوزه است.

لطفی در پایان نیز از تشکیل کمیته عارضه‌یابی تعاونی‎های راکد با همکاری دانشگاه خبر داد و گفت: شناسایی این تعاونی‎ها و رفع مشکلات را دنبال می کنیم ولی از سال گذشته تاکنون با ابلاغ دستور العمل انحلال تعاونی‌های غیرفعال تعداد ۲۴۰ تعاونی غیرفعال استان منحل شده و طبق برنامه تا پایان سال، ۶۰۰ تعاونی دیگر نیز منحل خواهند شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر