تاریخ : 22 ژانویه 2021 - 18:45 - شناسه خبر : 33281 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

گفتگو با مدیرعامل شرکت کاشی وسرامیک میبد:

شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد کارآفرین برتر استان یزد شد / برای کاهش ضایعات ناشی از تولید اقدامات گوناگونی را انجام داده ایم/ساخت نمایشگر درایرکف همراه با برنامه نویسی آن/بازچرخانی خاک اسپری با نصب دستگاه سپراتور

نیروی کار متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از طریق پل ارتباطی اتاق بازرگانی درخواست و می پذیریم. همچنین کارآموزی که کسب امتیاز بالا در ارزیابی دوره کارآموزی به دست آورد به عنوان نیروی کار استخدام می کنیم.

سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان یزد با حضور طالبی استاندار، تشکری سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارآفرینان برتر استان به کار خود پایان داد.
در این دوره از ۶ کارآفرین برتر در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی تقدیر شد. شرکت کاشی و سرامیک میبد به همراه شرکت فولاد آلیاژی ایران و شرکت مارینا پلاستیک یزد به عنوان کارآفرین برتر در بخش صنعت برگزیده شد.
شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد فعالیت تولید کاشی و سرامیک را با جذب نیروی انسانی مجرب در واحدهای مختلف و با همکاری نمایندگان تجاری، تامین کنندگان مواد و قطعات با کیفیت و با توجه به بهره گیری از مزیتها و قابلیت های محلی و منطقه ای آغاز کرده و با تمرکز بر طراحی و تنوع محصولات و همچنین پیاده سازی راهکارهای مبتنی بر اشتغال زایی، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست و … سعی در تولید محصول مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی داشته است.
این شرکت در تمامی استانهای بزرگ کشور دارای نمایندگی است و برای صادرات به روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، سنگال، تانزانیا، گرجستان، قزاقستان، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ترکمنستان و شناخت بازار داخلی و خارجی، عاملینی معتبر دارد.
مدیران عالی شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد با شرکت در نمایشگاه های بین المللی، همایش‌ها و کنفرانس‌ها و تدوین خط مشی و تعیین استراتژی‌ها برای پرسنل در سطوح مختلف چارت سازمانی، در به روز‌رسانی این تکنولوژی و تولید محصول دانش‌محور تلاش می نمایند.
از جمله نوآوری های شرکت که باعث انتخاب آن در سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان یزد شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توجه مدیریت به همکاری دانشگاه و صنعت با هدف تلفیق علم و کار
    ۲٫برنامه‌ریزی شرکت جهت ثبت کلیه مستندات و گزارش‌گیری ‌های فنی و اداری بصورت سیستمی
  2. تهیه نرم‌افزارهای مدیریت آموزش کارکنان، مدیریت کنترل کیفی و مدیریت آزمایشگاه و اشتغال‌زایی برای افراد جویای کار
  3. توجه ویژه مدیریت به مسئله آموزش پرسنل بصورت آموزش‌های برون‌سازمانی، در حین کار و مهم‌تر از همه برگزاری دوره های بازآموزی
  4. حفاظت از محیط زیست با پروژه‌های تحت بررسی اعم از بازیافت آب اسپری کف، بازیافت حرارت کوره راهکارهای کاهش مصرف انرژی با همکاری شرکت‌های معتبر و پروژه استفاده از پسماند آب صنعتی در فرآیند تولید
  5. پذیرش نمایندگی به منظور عرضه محصولات در نقاط مختلف کشور و مدیریت توزیع محصول جهت حفظ رضایت نمایندگان
  6. تولید کاشی با ضخامت ۵ میلی‌متر
    ۸٫جایگزینی رنگ‌های بازیافتی چاپ دیجیتال با جوهرمصرفی پرینتر کارتن
  7. بررسی اثرات حذف خاک آباده از فرمول کاشی بدنه‌ی دیوار
  8. مکانیزه کردن جای گذاری کارتن کاشی و بومی سازی دانش ساخت پالتایزر با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی
    ۱۱ . ساخت نمایشگر درایر کف همراه با برنامه‌نویسی آن
  9. نصب تجهیزات کنترلی بر روی دستگاه جهت کاهش میان ضایعات
  10. ساخت قطعات و بازیافت
  11. اتصال لودینگ خطوط لعاب با هدف جلوگیری از توقف خط به هنگام خرابی لودینگ یا تعویض واگن و افزایش سرعت تولید
  12. اعمال تغییرات اصلاحی در اسپری و افزایش گرانول تولیدی
  13. طراحی و ساخت و نصب خط انتقال مشترک خروجی درایر‌های ۱ و ۲ با هدف حداکثر استفاده از ظرفیت ماشین چاپ دیجیتال و تولید اندازه ۹۰×۳۰باتوجه به نیاز بازار و اشتغال زایی جهت نیروهای شرکت
    در همین رابطه گفتگویی را با مدیرعامل شرکت جناب آقای خالقیه انجام داده ایم که در زیر می خوانید:
    در ارتباط صنعت و دانشگاه چه اقداماتی در واحد تولیدی شما صورت گرفته است؟
    در این زمینه باید به چندین بخش اشاره کنم:
    منابع انسانی
    در حوزه منابع انسانی انجام پروژه پژوهشی با عنوان «ارزیابی تحلیل و برنامه ریزی بهبود حوزه منابع انسانی» در دست اقدام است که به مطالعه اسناد فرادستی و تحقیقات انجام شده در حوزه منابع انسانی، شناسایی ذی نفعان در این حوزه و تحلیل آنها، بررسی وضعیت هر یک از فرایندهای منابع انسانی موجود در استاندارد ۳۴۰۰۰ براساس مشاهدات، مصاحبه ها و مدارک و تدوین نقشه راه بهره وری منابع انسانی می پردازد.
    فروش
    در حوزه فروش موضوع «بازنگری و بهبود سیستم ارزیابی و رتبه بندی نمایندگان فروش (کانال های توزیع) با هدف شناسایی کانال های توزیع سودآور و مفید» با استفاده از روش‌های آماری، تکنیک تصمیم گیری چند معیاره و مدلسازی معادلات ساختاری جهت اجرا مد نظر قرار دارد.
    تحقیق و توسعه
    دراین بخش ارائه فرصت مطالعاتی یا انجام پروژه های تحقیقاتی نظیر فرآوری مواد اولیه و بررسی آلیاژهای قطعات و فرصت مهندسی معکوس برخی از قطعات و تجهیزات از جمله همکاری های بین واحد تحقیق و توسعه شرکت کاشی ستاره میبد با واحدهای دانشگاهی است. قابل ذکر است که واحد تحقیق و توسعه شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد در ارزیابی سال ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ به عنوان «واحد برتر تحقیق و توسعه» استانی برگزار شده است.
    همکاری با دانشگاه‌ها جهت ارتقاء سطح دانش کارکنان واحد تحقیق و توسعه از دیگر مواردی است که در این زمینه روی آن برنامه ریزی شده است.
    همچنین همکاری با شرکت‌های دانش بنیان مبنی بر امکان‌سنجی ساخت نمونه داخلی یا تهیه نمونه خارجی با هزینه کمتر برخی از قطعات و تجهیزات از دیگر اقدامات شرکت است.
    جذب کارآموز و نیروی متخصص
    نیروی کار متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از طریق پل ارتباطی اتاق بازرگانی درخواست و می پذیریم. همچنین کارآموزی که کسب امتیاز بالا در ارزیابی دوره کارآموزی به دست آورد به عنوان نیروی کار استخدام می کنیم.
    یکی از نوآوری های شما استفاده از فضای تحت وب است می توانید توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنید؟
    شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد با توجه به هدف بهبود روند رضایت مشتریان و سرعت عمل در مدیریت امور داخلی سازمان به تهیه برنامه های تحت وب از جمله فروش آنلاین، مدیریت امور مشتریان به مدیریت جلسات، اقدام نموده است به گونه‌ای که دسترسی سریع و آسان و در هر زمان و مکان به فعالیت‌های مرتبط امکان‌پذیر باشد.
    همچنین مهمترین مزیت برنامه های تحت وب سادگی توزیع برنامه‌ها در بین کاربران است. کنترل نسخه برنامه نیز از ویژگی‌های برنامه‌های تحت وب است، به طوری که نگرانی در مورد اینکه هر کدام از آخرین نسخه استفاده می‌کنند یا نه وجود ندارد و چون این برنامه‌ها مستقل از پلتفرم هستند، اهمیتی ندارد که کاربر از چه نوع کامپیوتر یا گوشی استفاده می کند.
    یکی از معضلات زیست محیطی که واحدهای تولید دارند ضایعات برجای مانده از تولیدات آنهاست. چه اقداماتی برای کاهش ضایعات انجام داده اید؟
    برای کاهش ضایعات ناشی از تولید اقدامات گوناگونی را انجام داده ایم که به چند دسته تقسیم می شوند:
  • پروژه تحقیقاتی جایگزینی رنگ های بازیافتی چاپ دیجیتال با جوهر مصرفی پرینتر کارتن
    جهت تایید استفاده از این رنگ مطابق با شرایط استاندارد آزمایش های گوناگونی با همکاری واحد تحقیق و توسعه و آزمایشگاه مرجع شرکت طراحی شد تا از ثبات رنگ در آفتاب، نفوذ مناسب در کاغذ و … این رنگ اطمینان حاصل شده و در مرحله بعد از شرایط رئولوژی مساوی با رنگ شاهد، اطمینان حاصل شود تا بتوان از این رنگ در پرینتر استفاده کرد
  • بازچرخانی خاک اسپری با نصب دستگاه سپراتور
    با نصب دستگاه سپراتور تمام غبارهای خروجی از اگزوز اسپری درایر به چرخه تولید باز می گردد و از آلودگی های محیط زیستی جلوگیری به عمل می‌آید.
    *استفاده از خاک چمفرینگ
    خاک چمفرینگ با تحقیقات در واحد بدنسازی به بالمیل ها موقع شارژ با درصد مناسب اضافه می گردد و در چرخه تولید قرار می‌گیرد
    *استفاده از ضایعات پرس لعاب در چرخه تولید واحد بدنسازی
    چه تعداد نیروی کار دارید؟
    در حال حاضر حدود ۳۵۰ نفر در شرکت مشغول به کار هستند که با پروژه طرح توسعه تعداد پرسنل بیشتری در این واحد تولیدی مشغول به کار خواهند شد.
    مزایایی که برای نیروهای خود در نظر گرفته اید، چیست؟
    حوزه منابع انسانی و بهینه سازی آن در موفقیت سازمان نقش اساسی دارد. شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد که خواهان کسب موفقیتهای روز افزون است به حوزه منابع انسانی خود توجه ویژه‌ای دارد و سعی دارد محیط کار را برای کارکنان به محیط مطلوب و مناسب تبدیل نماید به جهت بهره وری کارکنان در ابتدا هدف «آموزش و توسعه توانمندی های فردی کارکنان» را در اولویت قرار داده است و اقدام به پیاده سازی استاندارد بین المللی ایزو۲۰۱۹-۱۰۰۱۵ نموده است.
    این شرکت ضمن توجه به تعریف یک روند خوب جهت جذب و استخدام نیرو (بررسی مهارت ها، مدرک تحصیلی، سطح علمی و ویژگی‌های شخصیتی و…) به تشویق و دیده شدن کارکنان (ارتقاء سمت، پیشرفت کارکنان و …) توجه دارد و پاداش مالی و… را در برنامه‌های کاری خود تعریف کرده است. این شرکت در زمینه تامین و بهبود معیشت نیروی کار تحت پوشش خود برنامه‌هایی را در راه اهداف کلان و خرد خود تعریف کرده است. همچنین به مناسبت‌های مختلف (ازدواج، تولد فرزند، بازنشستگی و…) به کارکنان خود به نحو شایسته تبریک و از آنها قدردانی می نماید. جهت امکانات رفاهی کارکنان نیز اقداماتی نظیر سالن ورزشی و … مد نظر قرار گرفته است.
    یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی در دشت کویری یزد با آن روبرو هستند آب است؛ برای استفاده حداکثری از این نعمت الهی در تولید، چه برنامه هایی را انجام داده اید؟
    در گذشته به دلیل غیر قابل استفاده بودن آب مصرفی جهت شستشوی بالمیل های لعاب سازی و خطوط تولید، این آب به صورت فاضلاب از شرکت خارج می‌شد؛ اما در حال حاضر با ساخت تصفیه خانه، حوضچه و سیستم بازیافت آب و آزمایش دقیق توسط واحد آزمایشگاه شرکت؛ قادر هستیم این پساب های صنعتی را تصفیه نموده و به صورت مجدد در شارژ فرمول بدنه مورد استفاده قرار دهیم.
    همچنین جهت بروز رسانی این سیستم، پروژه تصفیه آب مورد پیگیری قرار گرفته است که شامل راه‌اندازی سیستم تصفیه پساب مشتمل بر آبهای برگشتی از بالمیل دیوار و کف، آب های شستشوی خط لعاب است و بر استقرار شست و شوی مرکزی تمرکز دارد. در حال حاضر تصفیه آب تنها از طریق حوضچه‌های ته نشینی می باشد و تنها آب شست و شوی خط لعاب برای حوضچه های وارده به این شیوه تصفیه می‌شوند. این پروژه با استفاده از مواد شیمیایی و کاملا خودکار می باشد.
    جهت امکان سنجی تصفیه آب و همکاری با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دیگر طرح‌های تحقیقاتی اقدام گردیده است و نمونه آب برای یک شرکت ارسال گردیده است.
    آیا تاکنون اقدامی برای بومی سازی این صنعت در شهرستان و استان انجام داده اید؟
    بله. یکی از اهداف بلند مدتی که در شهرستان همواره صنعتگران و کارآفرینان به دنبال آن بوده اند، بومی سازی صنعت کاشی و سرامیک در استان است. با توجه به تحریم ها لزوم این امر بیش از پیش احساس می شد. در این زمینه نیز می توانم به این موارد اشاره کنم:
    *به کارگیری نیروهای فنی و تخصصی بومی در این صنعت و همچنین برنامه‌ریزی جهت تهیه و تامین قطعات داخلی
    با توجه به ایده ارائه شده توسط پرسنل شرکت و با رهبری مدیریت شرکت کاشی و سرامیک ستاره، فعالیت‌های تراشکاری، ماشین کاری و قطعه سازی که یکی از فعالیت های کاربردی در شرکت است با استفاده از نیروی متخصص و بهره‌گیری از سرمایه‌های شرکت و با سوددهی خودکفا گردیده است.
    تراشکاری علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند منبع درآمد مناسبی هم باشد. راه اندازی یک تراشکاری به مجموعه‌ای از ابزارها نیاز داشت که شرکت جهت تهیه آن اقدام نمود. فعالیت‌های تراشکاری، ماشین‌کاری و قطعه‌سازی یکی از فعالیت های کاربردی در این واحد تولیدی است. که مدیریت سعی دارد در این بخش با استفاده از نیروی متخصص و بهره‌گیری از سرمایه‌های شرکت و سوددهی، خود کفا گردد.
    *تامین شیرینگ پالت عمومی
    با توجه به هزینه بالای استریج پالت های کاشی پالتایزر و خرابی و به هم ریختن پالت در اثر لرزش پالت حین جابه جایی یا خشک شدن نایلون استریج در نور آفتاب، ضمن بازدید از چند شرکت به بررسیهای فنی که از دستگاه های شیرینگ پالت افقی استفاده می نمودند. این دستگاه با توجه به خرابی بالای آن و گرفتن فضای زیاد، مورد تایید واقع نگردید، بنابراین نسبت به بررسی بیشتر دستگاه های شیرینگ پالت عمودی اقدام شد که ضمن رفع ایرادات فنی از جمله نیاز به نصب فن خنک کننده، نوع گیربکس و پانچ ورق کاری داخل دستگاه، ایرادات دستگاه از نظر ایمنی نیز مورد توجه قرار گرفت و سنسور ایمنی ورودی دستگاه و همچنین حفاظ اطراف آن در نظر گرفته شد و در نهایت طرح تکمیلی تایید و دستگاه خریداری و نصب و راه اندازی گردید.
    لازم به ذکر است دستگاه دارای ریموت کنترل بوده که توسط راننده لیفتراک قابل کنترل می باشد و کنترل دستی نیز روی تابلو برق دستگاه قرار داده شده است. ضمنا کنترل‌های دما و زمان نیز روی تابلو برق دستگاه قرار دارد تا نسبت به نوع نایلون و دمای محیط شرایط قابل کنترل باشد.
  • مکانیزه کردن جای گذاری کارتن کاشی و بومی‌سازی دانش ساخت پالتایزر با کمک شرکت های دانش بنیان داخلی
    به منظور بهینه سازی عملکرد بازوی پالتایزر در قسمت بسته بندی با دانشگاه تهران مشورت و هماهنگی های لازم برای بازدید آنها از کارخانه فراهم گردید. در این راستا جهت انجام طراحی بهتر مابین افراد تیم رباتیک و کارشناسان فنی شرکت؛ کارگروه مشترکی جهت تبادل نظر تشکیل گردیده است.
    *ساخت نمایشگر درایرکف همراه با برنامه نویسی آن
    با توجه به خرابی یکی از درایرهای شرکت به دلیل از بین رفتن نمایشگر مرکزی HMI آن و عدم امکان تامین به دلیل تحریم و قیمت تمام شده بالای آن تیم فنی با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اقدام به بررسی و مهندسی معکوس نمایشگر معیوب نموده و موفق گردید ضمن راه‌اندازی کامل درایر شرکت، دانش برنامه نویسی این مدل درایر را بومی سازی نموده و بتواند با قیمت پایین‌تر از نمونه خارجی و امکانات بیشتر همانند پشتیبانی از زبان فارسی، پشتیبان گیری از اطلاعات و… به شرکت های همکار دیگر عرضه نماید. همچنین قرار دادن کلیه ورودی و خروجی های درایر جهت مشاهده و امکان عیب یابی، کلیه تنظیمات قبلی مورد استفاده را در برنامه لحاظ نموده است که از نظر کاربردی بسیار مناسب بوده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
    سخن آخر
    شرکت کاشی و سرامیک ستاره میبد جهت کارآفرینی و موفقیت، پذیرای ایده های کاری از سوی پرسنل، مشتریان، تامین کنندگان و… است. برای توسعه فرهنگ کارآفرینی بازدید از نمایشگاه های داخلی و خارجی مرتبط و توجه به مبحث آموزش و ایجاد تیم‌های حرفه‌‌ای (واحد تحقیقات و توسعه و…) را در دستور کار خود قرار داده است.
    این شرکت برای اینکه کارآفرین موفق باشد، تصمیم قاطع و آگاهانه ای دارد و فرصت های کسب و کار مناسب را برای خود شناسایی و سپس برنامه ریزی می نماید تا به هدف افزایش سطح درآمد و افزایش اشتغال زایی برسد.
    تجربه های نهفته در خلق ایده هایی برای مدیریت شرکت بسیار ارزشمند است چرا که تلفیقی از آزمون خطاب دانش و آگاهی پرسنل شرکت می باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر