تاریخ : 25 نوامبر 2021 - 11:50 - شناسه خبر : 33985 اخبار شهرستان، اسلایدشو

آیت‌ا... اعرافی در جمع صنعتگران میبد:

وظیفه‌ ما؛ همراهی و همدلی با جریان رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری و صنعت است

صنعتگران و فعالان اقتصادی شهرستان میبد در نشستی صمیمانه با آیت ا… اعرافی امام جمعه میبد مسائل و مشکلات حوزه صنعت را با وی در میان گذاشتند. افراد حاضر در این نشست با ابراز نارضایتی و ناخرسندی از فضاسازی های اخیر برخی افراد مسئول بر علیه صنعت، به تحلیل و بررسی ریشه های این موضوع […]

صنعتگران و فعالان اقتصادی شهرستان میبد در نشستی صمیمانه با آیت ا… اعرافی امام جمعه میبد مسائل و مشکلات حوزه صنعت را با وی در میان گذاشتند. افراد حاضر در این نشست با ابراز نارضایتی و ناخرسندی از فضاسازی های اخیر برخی افراد مسئول بر علیه صنعت، به تحلیل و بررسی ریشه های این موضوع پرداختند. فعالان اقتصادی شهر در این جلسه جهت دست یافتن به راهکارهایی برای حل و فصل و پیشگیری از این رفتارها، با آیت الله اعرافی به رایزنی پرداختند.
آیت ا… اعرافی امام جمعه میبد و عضو مجلس خبرگان رهبری، حضور در جمع صنعتگران را توفیقی دانست که شایسته شکرگزاری خداوند سبحان است.
وی صنعتگران و فعالان اقتصادی را دوستان عزیزی نامید که ابراز ادب، احترام، تقدیر و سپاس شایسته آنها و کلیه کسانی است که در اندیشه رشد، تعالی، پیشرفت، تولید، اشتغال و همزمان سلامت مردم هستند.
امام جمعه قم و میبد وظیفه خود و همه مسئولین را خدمت و گره گشایی از مشکلات کسانی که در امر تولید و اشتغال و سرمایه گذاری تلاش می‌کنند دانست و در ادامه با اشاره به کارها و اقدامات خیّری صنعتگران میبد گفت: من در اینجا افزون بر اینکه از تلاش فکری، علمی، فناوری، اقتصادی و صنعتی شما تشکر می کنم از کارهای خیّر اندیشانه و نیکوکاران صنایع که در میبد، استان و کشور دارند نیز تشکر می کنم.
رئیس حوزه های علمیه کشور گفت: کرونا و حوادث سختی که این سال ها بود و از آن طرف ظلم و ستمی که مستکبرین در تحریم کشور ما داشتند سختی هایی را به وجود آورد، حضور مردم، گروه‌های جهادی و خیرین و نیکوکاران واقعاً چشمگیر بود که جای تقدیر و تشکر دارد .
وی گفت: تشکر سوم از صاحبان صنایع و به ویژه برخی از آنها که نگاه های بلندتری دارند و درصدد پایه ریزی فناوری های بهتر و اقدامات اساسی‌تر در کاهش مصرف آب و رعایت قوانین محیط زیستی دارند و این را وظیفه خودشان می دانند و در این زمینه همراهی و همکاری دارند دارم.
آیت ا… اعرافی انسان را محور تمام فعالیت ها دانست و افزود: همه کارهای ما برای این هست که انسان جایگاه متعالی و دارای کرامت و بزرگواری متناسب با خودش را داشته باشد. در کار ما انسان با همه زوایا با نگاه جامع و متوازن باید مد نظر باشد. نگاه متوازن این است که انسان و جامعه سلامت، آینده، اخلاق و فرهنگ می‌خواهد، معنویت، اشتغال و درآمد و دارایی هم لازم دارد. هر نگاه نامتعادل به این شاخص‌ها چیزی است که باید از آن پرهیز کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میبد به ارزش بالای کار صنعتگر و سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: من بارها گفته‌ام همانطور که یک دانشمند، فیلسوف و مجتهد با همه وجود شبانه‌روز دارد کار می کند، مثل آن هم یک صنعتگر و یک سرمایه‌گذار کار می‌کند. ممکن هست مواردی باشد که افرادی اهل اختلاس و… باشند آنها هم رسوا می شوند و پایدار نمی ماند و برکتی نخواهند داشت. اما کسی که پای کار هست و تلاش می کند مثل یک دانشمند و محقق ارزش کار او هم ارزش بالایی است.
رئیس حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه تولید و اشتغال بزرگ ترین خیّر است تاکید کرد: گاهی وقتی صنعتگران به من مراجعه می کنند خیلی وقت ها می گویند این گره از کارمان باز بشود یه کار خیری هم انجام خواهیم داد، من به آنها می گویم همین که شماها تولید انجام می دهید و اشتغال ایجاد می‌کنید این بالاترین خیر است. ما هم وظیفه مان هست که همراه و همدل با جریان رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و صنعت باشیم. اگر کار خیّری هم اضافه انجام دادید آن نور علی نور است.
امام جمعه میبد با اشاره به اینکه در طول این چند دهه، سه یا چهار محور رشد و توسعه برای شهرستان مدنظر مسئولین و برنامه ریزان بوده گفت: علم، دانش، فناوری و پیشرفت علمی؛ یک عنصر بسیار مهم در رشد هر جامعه هست. بنده هم علیرغم تمام مشکلات، کمبود وقت و… در بحث آموزش و پرورش واقعاً هرجا لازم بوده در خدمتشان بوده و هستم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پنج سال پیش در نشست و همفکری و تحلیلی که در نشست آموزش و پرورش داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید سالانه ۱۰مدرسه جدید بسازیم تا جوابگوی مکان آموزشی برای سال های آینده باشیم تصریح کرد: به هیچ وجه دولت نمی آمد و نمی توانست این کار را انجام بدهد. پنج ساله قبل این تصمیم گرفته شد و مردم، خیّرین و تاجرین و صنعت‌گران همراه شدند و ۶۰ مدرسه در مدت۵ سال ساخته شده است. خیلی از صنعتگران در این کار سهیم بوده اند. آموزش و پرورش یک محور مهم توسعه هست.
وی ادامه اداد: محور دوم توسعه ما آموزش عالی است. بخش دانشگاهی و حوزوی که در این زمینه هم رشد بالایی داشته است و الان هم علیرغم کاهش دانشجو ما الحمدلله شهر دانشگاهی، حوزوی و علمی هستیم.
امام جمعه میبد صنعت را محور دیگر تصمیم گیری های چند دهه اخیر میبد برشمرد و افزود: همیشه تاکید بر این بوده باید صنعت، مقوله آب و محیط زیست، سلامت جامعه و شاخص های این طوری مد نظر گرفته شود. در این زمینه کارهایی صورت گرفته که مردم انجام دادند. اقتصاد میبد درون زا است. صنعت اینجا از دل مردم و فکر و ابتکار مردم جوشیده و به نقطه های های خوب و ارزشمندی رسیده است.
وی از دیگر مباحثی که در این سال ها توسط مسئولین شهرستان دنبال می شده است را مباحث فرهنگی و گردشگری برشمرد و گفت: قبل از کرونا نماز مساجد میبد در صبح، به اندازه استان قم بوده است. من ۵۲ استان رفته ام در این ۳ و ۴ سال غیر از ۱۰۰کشوردنیا که به خاطر مسائل کاری رفته ام، کمتر جایی دیده ام که مسجدش، معنویت و اخلاق اش در این حد باشد و روحیه انقلابی، معنوی و اخلاقی اش خوب باشد. البته آسیب‌های اجتماعی هم داریم، شکی نیست که همه باید احساس رنج کنیم از اینکه فقر، گرسنگی، مسایل خانوادگی، فساد و فحشا در شهر باشد. مسائلی که کمش هم بد است.
امام جمعه میبد با بیان اینکه فقر بدترین مسئله ای است که در جامعه وجود دارد گفت: هر عاملی که سرمایه و تولید را افزایش دهد عبادت انجام داده است. این را باید بدانیم اگر سرمایه‌گذاری و تولید نداشتیم آن وقت با چه مشکلاتی مواجه بودیم. من دیده ام چه شهرهایی در کشور که واقعاً در فقر می سوزد. بهره مندی جامعه یک اصل مهم هست و جلوی خیلی از مفاسد را می گیرد. اگر درست رعایت نشود می‌تواند مشکلاتی هم تولید کند.
وی ادامه داد: صنعت میبد درون زا و مردمی است. همه جا باید صنعت اش، سرمایه‌گذاری و درآمدزایی اش بومی و درون‌زا باشد..
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: در سرمایه گذاری باید تلاش شود تا آن جایی که امکان دارد مردم هم صاحب سهم بشوند، یعنی غیر از کارگری و کارمندی در سهام مشارکت داشته باشند. وقتی جامعه ای غنی پیدا کرد، اخلاق و عدالت هم در آنجا باشد آرام آرام ثروت توزیع شود و در تولید آن ثروت هم همه شریک هستند.
وی اضافه کرد: صاحبان صنعت و مکنت به مقوله محیط زیست، آب و منابع طبیعی و محیط زیست واقعاً به عنوان یک اصل و امر راهبردی نگاه کنند. واقعاً بدانیم که همان درآمد خودمان و سودی که می بریم گره خورده به این که سلامت جامعه تامین شود، تا آن جایی که امکان دارد آب، محیط زیست و منابع طبیعی را صیانت کنیم.
امام جمعه میبد با اشاره به اینکه همه جهان با مشکلات محیط زیستی، آب و منابع طبیعی دست و پنجه نرم می کند و وظیفه اخلاقی، انسانی و شرعی ما هست که به این مقوله ها بپردازیم تاکید کرد: صنعتگران باید به سمت تحقیق، پژوهش و تولید علم فناوری بروند و گره‌گشایی از همه مشکلاتی که آن صنعت دارد از این طریق باز می شود و این اصل در صنعت ماندگار است.
وی با تاکید بر اینکه باید به کارگران توجه کرد افزود: کارگران قائمه های صنعت هستند و ارزشمند هست که فراتر از قانون به آنها توجه شود.
امام جمعه میبد گفت: در گره گشایی از کار مردم سهیم باشید. گرچه صنعتگران میبدی در طرح های بزرگ بیمارستان، مدرسه سازی، مسجد سازی، حسینیه، اماکن ورزشی و رسیدگی به امور فقرا نقش دارند.
وی اضافه کرد: در مقوله دشت یزد- اردکان هر اقدام و تصمیمی باید علمی، دقیق و استانی باشد. با حالت احساسی نمی شود با آن برخورد کرد.
امام جمعه میبد با اشاره به دیدار استاندار یزد با وی گفت: به ایشان گفتم حرکت استان در بحث آب حرکت خوبی نبوده است. موسسه کوثر گفتند بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از دریای عمان به یزد نیاز دارند که بنده گفتم شما ۲۰سال هست این همه امکانات در اختیارتان بوده، اگر درست برنامه ریزی کرده بودید الان ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه داشتید.
آیت ا… اعرافی با بیان اینکه مطمئن باشید مسئولین در خدمت صنعتگران و سرمایه گذاران هستند خاطرنشان کرد: با دلگرمی، کار تولید، اشتغال و صنعت را پیش ببرید و حتماً به مسائل محیط زیست و سلامت هم نهایت توجه داشته باشید. شما کار خودتان را انجام بدهید با همه اصول و قواعدی که توجه داشتید تا شاهد رشد و تعالی اقتصادی و فرهنگی باشیم.
وی ادامه داد: فرهنگ یک جامعه باید آنقدر قوی باشد که هر کسی که می اید در آن جامعه تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی می گویند کسی آمده اینجا عقیده مذهبی دیگری دارد می گویم آموزش و پرورش و روحانیت ما باید این اقتدار و توانمندی را داشته باشد که پاسخ بدهد.
عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ۲۰سال است روی ژنتیک حساس هستم و از عدم پیشرفت مرکز ژنتیک راضی نیستیم گفت: باید قطب های علمی در شهرستان داشته باشیم که بتواند آدم های نخبه را جذب کند و نخبگان را ماندگار کند. صنعت هم اگر درست عمل کند می‌تواند بخش خوبی از نخبگان و افراد برجسته را در خودش جای بدهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر