تاریخ : 25 نوامبر 2021 - 11:59 - شناسه خبر : 33990 اخبار شهرستان، اسلایدشو

مرتضی صفدری زاده صنعتگر میبدی و مجری طرح نجات ملی اقتصاد:

تاکنون به حرف ها و تحلیل های پوپولیستی به احترام آیت ا… اعرافی پاسخی نداده ایم

امروز اگر می توانیم بگوییم شهرستان میبد پس از مرکز استان مهم ترین مرکز اقتصادی است به خاطر همت مردم، فعالان اقتصادی و رهبری امام جمعه بوده است. من به عنوان یک تحلیل گر اقتصادی می گویم میبد اگر به عنوان یک الگو برای جامعه ایرانی اسلامی باشد هیچ مشکلی را برای اقتصاد ایران نخواهیم داشت.

صنعتگران و فعالان اقتصادی شهرستان میبد در نشستی صمیمانه با آیت ا… اعرافی امام جمعه میبد مسائل و مشکلات حوزه صنعت را با وی در میان گذاشتند. افراد حاضر در این نشست با ابراز نارضایتی و ناخرسندی از فضاسازی های اخیر برخی افراد مسئول بر علیه صنعت، به تحلیل و بررسی ریشه های این موضوع پرداختند. فعالان اقتصادی شهر در این جلسه جهت دست یافتن به راهکارهایی برای حل و فصل و پیشگیری از این رفتارها، با آیت الله اعرافی به رایزنی پرداختند.
در ابتدای این جلسه فلاح فرماندار میبد با خوش آمد گویی به حاضران به نقش صنعت در اشتغالزایی و توسعه شهرستان و مشکلات و سختی هایی که در این راه وجود دارد اشاره کرد و از فعالان اقتصادی خواست تا از این مسایل نهراسند و با پیشه کردن صبر، این ناملایمتی ها را به خاطر مردم، کارگران و توسعه و پیشرفت روزافزون میبد تحمل کنند و با قدرت مسیر خود را با برنامه ریزی و آینده نگری هرچه بیشتر ادامه دهند چرا که قطار ایستاده را سنگ نمی زنند.
اولین سخنران این نشست مرتضی صفدری زاده بود که امام جمعه میبد را سنگ صبور صنعتگران خواند که همواره در مشکلات مشوق، همراه و یاور آنان است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه از ۲۵سال پیش شورای توسعه عمران در میبد و تحت نظر آیت الله شکل گرفته است گفت: امروز اگر می توانیم بگوییم شهرستان میبد پس از مرکز استان مهم ترین مرکز اقتصادی است به خاطر همت مردم، فعالان اقتصادی و رهبری امام جمعه بوده است. من به عنوان یک تحلیل گر اقتصادی می گویم میبد اگر به عنوان یک الگو برای جامعه ایرانی اسلامی باشد هیچ مشکلی را برای اقتصاد ایران نخواهیم داشت.
وی در ادامه با اظهار تاسف از مسائل پیش آمده در شهرستان به ریشه یابی این مسایل پرداخت و گفت: متاسفانه بهتر است بگویم این ها به خاطر شناخت ناکافی از صنعت و اقتصاد است و نمی خواهم ذهنم به این سمت برود که افرادی مامور هستند که اقتصاد میبد را متوقف سازند. من این رو نمی خواهم بگویم. ولی متاسفانه با حرف های تبلیغاتی و جمع کردن افرادی که با مسایل آشنا نیستند راحت ذهن جامعه را می برند به سمت یکسری از مسایل که تمام دست آوردهای چندین و چند ساله را بر باد می دهد. ما یک جاهایی باید می گفتیم نگفتیم و امروز کسانی که نباید حرف هایی را بزنند تریبون دارند و حرف هایی می زنند که این شده معضل اصلی.
این فعال اقتصادی در ادامه به حضور مدیرکل محیط زیست استان در جلسه اشاره کرد و افزود: در حضور خانم پور مولایی به عنوان یک مدیر خوب و جامعی که در حوزه محیط زیست فعال هستند عرض می کنم که وی هم در جوانب سیاست های کلی نظام دقت نظر داشته و هم از رسالت های سازمانی مغفول نبوده، هر جا لازم بوده برخورد کند قبل از برخورد، ارشاد کرده و مسئله را حل کرده است،
صفدری زاده یکی از عوامل داشتن ۳۳۰ روز هوای پاک میبد که توسط سازمان محیط زیست اعلام شده را حاصل نوع برخورد مدیریت کلان محیط زیست استان با صنعتگران دانست که همیشه با روی گشاده سعی در اتخاذ بهترین تصمیمات داشته و هدفش حل مشکل است.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با گلایه از نوع نگاه و طرح موضوع مهاجران، آثار فضاسازی در این مورد را این گونه توضیح داد: عده ای براساس موضوع مهاجرین، فضایی را درست کردند که صنعت گری که تا دیروز جهادگر اقتصادی بوده است را به عنوان یک انسان خائن به محیط زیست، اجتماع و امنیت شهر معرفی کردند. این باعث دلخوری شدید صنعتگران شده است و سبب شده تا تمام دستاوردها و پروسه فرهنگی که با خطبه های نماز جمعه با ارشادات آیت الله با دلسوزی و تعلق خاطری که مردم به این شهر داشتند به هم بریزد و البته وجه دیگر این فضاسازی هم یک نوع فرار به جلو برای بعضی کسانی هست که در این حوزه وظیفه و مسئولیتی داشتند و مسئولیت خودشان را در این باره انجام ندادند.
مجری طرح نجات ملی در حوزه اقتصاد دولت سیزدهم؛ برخی از افرادی که به این حواشی دامن می زنند را نیروهای ارزشی، انقلابی و دلسوز برشمرد و گفت: متاسفانه در جاهایی بدون مشورت با کارشناسان امر و بدون به اصطلاح نظرخواهی افراد متخصص یک مطالبی را در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌کند که باعث شده هیجاناتی در جامعه شکل بگیرد.
وی احترام به آیت الله اعرافی و بزرگواری اهالی صنعت را علت عدم پاسخ گویی به این سخنان بیان کرد و گفت: تا امروز کسی از جامعه صنعت برای پاسخگویی به این موضوع حرکتی نکرده است، ما نخواستیم جواب بدهیم چرا که نخواستیم این نیروهای ارزشی و انقلابی مورد هجمه قرار بگیرند.
صفدری زاده ادامه داد: کمترین کاری که یک مسئول می تواند انجام دهد این است که مسائل کلان و تخصصی را در یک جمع تخصصی حل کند. وقتی بحث را به کف جامعه ببریم خوب الان چه اتفاقی می افتد، معضلاتش می ماند روی دست مسئولین.
وی اضافه نمود: این را مطمئن هستیم که امام جمعه میبد بیشتر از همه به امور آشنا هستند و گزارش هم دارید و حضرتعالی تدبیر می کنید. حرف شما را ختم کلام می دانیم. این صحبت ها براساس نوع نگاه ما به ولایت فقیه و به نگاهی که به شما داریم برمی گردد؛ اگر بگویید حرف نزنید حرف نمی زنیم.
صفدری زاده خاطر نشان کرد: به تازگی در حوزه ملی مجری یک طرح نجات ملی در حوزه اقتصاد شده ام. در آن جلسات بارها گفته ام که الگوی میبد چه بود و الان چه جایگاهی دارد.
من می‌خواهم خطاب به آن کسانی که حرکات پوپولیستی انجام می دهند، بگویم که با این شرایط جامعه به ما می گویند خائن؟! ما فکر می‌کردیم تا الان خادم هستیم الان شدیم خائن!؟ جای خادم و خائن دارد عوض می شود؟
صفدری زاده خطاب به آیت الله اعرافی گفت: این را به عنوان یک متخصص اقتصاد می‌گویم این جریان به خاطر منافع و یا هر بحثی دیگری، برخلاف نظرات مقام معظم رهبری عمل می کنند؛ برخلاف حرف و سخن حضرت علی علیه السلام عمل می کند. حضرت نامه نوشت به حاکمش که وقتی به شهری می روی به فعالان اقتصادی احترام بگذار، چرا که قوام و دوام جامعه تو به اینها بستگی دارد. مقام معظم رهبری ۱۰سال هست بحث اشتغال، تولید، صنعت و پشتبانی از آن را مطرح کرده اند. حضرتعالی بارها و بارها در نماز جمعه صنعتگران را تکریم کرده اید.
وی ادامه داد: شما ببینید برخی افرادی که در این زمینه مشاوره می دهند توانسته اند برای ۴ نفردر حوزه صنعت اشتغالزایی کنند. هیچ ناحیه صنعتی بدون آلایندگی نیست اما شهر میبد، محیط زیست گواهی کرده است ۳۳۰ روز هوای پاک داشته است. بله اگر کسی تخلفی داشته برخود کنید دادگاهی کنید، واحدش را پلمپ کنید اما حق ندارید کسانی که دارند درست کار می‌کند را به تخریب محیط زیست متهم کنید. صنعتگران ما همه هیئتی، امام حسینی و اهل حلال و حرام هستند. همه می دانند محیط زیست حق الناس هست. ما باید به ۲۲ ارگان جواب بدهیم.
این تحلیل گر اقتصادی به اشتغالزایی صنعت در میبد اشاره کرد و افزود: صنعتگران دغدغه ارز، صادرات، بی‌پولی و سرمایه در گردش دارند و می توانیم خیلی راحت یک یا دو ماه واحدهای تولیدی را تعطیل کنیم که به خودمان استراحت بدهیم اما وقتی می خواهیم تعطیل کنیم می‌گوییم ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگری که مشغول هستند و حداقل حقوقی که می گیرند را قطع نکنیم. اگر صنعت کاشی و سرامیک را از میبد حذف کنید؛ اگر صنایع جانبی را که در میبد فعال هست حذف کنید دیگر میبد چه خواهد داشت؟
مشاور اقتصادی رئیس جمهور به موضوع پایانه صادرتی کاشی و سرامیک میبد اشاره کرد و گفت: ۶ سال با مسئولان استان و دیگر شهرستان‌ها جنگیدیم تا توانستیم مجوز اولین پایانه صادراتی کاشی و سرامیک کشور را برای میبد که مستحق آن هم بود بگیریم. الان ۲۵شرکت کاشی شریک پایانه صادراتی هستند. فکر کردیم برایمان تقدیرنامه می آید، اما دیگه جایی نبوده که برایمان مشکلی درست نکرده باشند. با همه این تفاسیر به لطف خداوند، یک کار غیر قانونی در این پروژه صورت نگرفته که یک دستگاه نظارتی دست روی آن بگذارد و بگوید اشتباه کردید.
مدیرعامل کارخانه کاشی باستان میبد در ادامه صحبت هایش به ۲ طوماری که با حدود ۲۰۰ امضا بر علیه صنعت در میبد تهیه شده بود اشاره کرد و گفت: برای ما کاری ندارد طوماری با ۲۰ یا ۳۰ هزار امضا جمع کنیم. اما در اخلاق شیعی و اخلاق اسلامی نمی بینیم که من اگر مشکل با آقای فلان دارم این فضاسازی ها را انجام دهم. اگر اختلاف داریم بنشینیم پای هم حلش کنیم.
وی ادامه داد: امروز برای اقتصاد ایران که تولید و ایجاد حتی یک شغل هم مهم هست از استاندار و مسئولان ارشد استانی می‌خواهم بیایید با هم همکاری کنیم. با همفکری ما با همکاری سازمان محیط زیست با صنایع، با سازمان برنامه بیاییم یک پهنه جدیدی، یک بنای جدیدی، یک کار جدیدی انجام بدهیم. اما میبد را ول نکنیم ما را مجبور نکنید که برویم در محدوده اشکذر، در محدوده اردکان. ما را مجبور نکنید برویم در استان دیگر. پهنای جدیدی تعریف کنید اما میبد را ول نکنیم.
این فعال اقتصادی تاکیدکرد: بخش خصوصی پای کار آمده، مدرسه، مسجد، ورزشگاه، بیمارستان و… ساخته است. هر جایی که بگویید پای یک صنعتگر در میان بوده است. مدت هاست که می خواهیم چند واحد مسکونی برای مردم بسازیم. این دغدغه من هست؟ من به معاون وزیر می گویم ۳۰ یا ۴۰هکتار زمین به ما بدهید ما مسکن می سازیم و به طور قسطی به مردم و کارگر تحویل می دهیم.
صفدری زاده در پایان صحبت هایش ارزشمند بودن اقتصاد میبد را به خاطر درون زایی آن دانست و گفت: اقتصاد اجتماعی میبد زبان زد هست. امروز خانواده ای در میبد وجود ندارد که یک ربطی به صنعت نداشته باشد یا سهام دارد، یا کارگر هست و یا در صنایع وابسته و حمل و نقل آن فعال هست. انشاء ا… به لطف خداوند و عنایت ائمه اطهار و رهنمودهای امام جمعه میبد شاهد میبدی پیشرفته تر، توسعه یافته تر و با اقتصاد اجتماعی قوی تر باشیم.

ارسال نظر