تاریخ : 25 آوریل 2015 - 4:01 - شناسه خبر : 34 اسلایدشو

استاد تیتر، تیتر شد

اولین نوشته‌های حرفه‌ای قندی برای نشریه کیهان هوایی بود و بعد از مدتی در کیهان استخدام شد. اولین مطلبی که نوشت در سال ۱۳۵۱، سرمقاله‌ای درباره روابط ایران و هند بود که برای کیهان هوایی نوشت.

حسین قندی به دیار باقی شتافتحسین قندی استاد روزنامه نگاری درگذشت.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری های ایران از درگذشت حسین قندی استاد روزنامه نگاری در روز پنجشنبه خبر دادند. وی به مهارت در تیترزنی معروف بود.

قندی از مدت ها پیش با بیماری شدیدی روبه رو بود و سرانجام امروز در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

مراسم تشییع پیکر حسین قندی، روز شنبه پنجم اردیبهشت ماه ساعت ۹ صبح از مقابل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه برگزار خواهد شد.
پیکر حسین قندی پس از تشییع در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا آرام خواهد گرفت.

حسین قندی

حسین قندی روزنامه‌نگار، استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس روزنامه‌نگاری، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از آمریکا در رشته مدیریت بین‌الملل، متولد اسفند ۱۳۳۰ در سبزوار و بزرگ شده تهران است.

براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، ویژه‌ترین مهارت حسین قندی را در انتخاب تیترهای مناسب برای مطالب مطبوعاتی می‌دانند. او از جمله روزنامه‌نگارانی است که بسیار بر اخلاق روزنامه‌نگاری تاکید می‌کرد. او به بیماری آلزایمر مبتلا شده  بود که بسیاری از روزنامه نگاران از این خبر متاثر و بیانیه‌ای صادر کردند.

حسین قندی به دیار باقی شتافت

حسین قندی  در سال ۱۳۴۹ دیپلم گرفت و بعد از دو بار شرکت در کنکور دانشگاه، در دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی و روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی قبول شد و روزنامه‌نگاری را انتخاب کرد.

قبل از دانشگاه در یک گروه تحقیقاتی مطالب روزنامه کیهان را از سال شروع این روزنامه (۱۳۲۱) تا سال (۱۳۴۹) به صورت کوتاه و خلاصه چاپ و منتشر کند، مشغول به کار و خلاصه کردن سرمقاله‌ها برعهده او گذاشته شد او این دوره را از موثرترین دوره‌های کار خود می‌داند.

بعد از اتمام آن دوره در سال ۱۳۵۱ موسسه کیهان تصمیم به چاپ نشریه‌ای برای دو قاره آمریکا و اروپاگرفته بود و قرار شد کیهان هوایی را همان گروه تحقیقاتی دربیاورد. همان سال اولین شماره آن به سردبیری حسین عدل با همکاری سایر اعضا درآمد و قندی معاون سردبیر شد و علاوه بر آن، مسوولیت بخش سیاسی نشریه نیز به عهده او گذاشته شد.

حسین قندی به دیار باقی شتافتحسین قندی به دیار باقی شتافت

او در بخش‌های مختلف از جمله شهرستانها، فرهنگی، اقتصادی و… مشغول بود و بعد از خدمت سربازی در سال ۱۳۵۶ مجدد به کیهان برگشت.  بعد از بازگشت از آمریکا در روزنامه‌های کیهان، ابرار، اخبار، انتخاب و جام‌جم در سمت‌های مختلفی مشغول به کار نویسندگی و ایفای مسوولیت شد.

او معتقد است هرخبرنگار به هر خبر با زاویه دید خاص خود نگاه می‌کند و می‌تواند خبر را با رعایت صحت آن به صورت توصیفی بنویسد که خبرگزاری‌ها با استفاده از این روش خبرنویسی می‌توانند مخاطب و مشترک بیشتری جذب کرده و علاوه بر کسب درآمد، بیشتر رقبا را از صحنه خارج کنند.

همچنین قندی بر این باور بود که هر حوزه خبری، زبان و ادبیات خاصی دارد و خبر باید توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با انعطاف و جذابیت، نگارش شود تا احساسات خواننده را تحریک کنند. قندی خبر را به دو مقوله سخت خبر و نرم خبر تقسیم کرد و معتقد است سخت خبر، عناصر اصلی خبر را بیان می‌کند و نرم خبر با استفاده از قوه تخیل به تشریح حوادث حاشیه‌ای خبر اصلی می‌پردازد.

حسین قندی در سمینارهای بررسی مسائل مطبوعات ایران که طی سه دوره در سال‌های ۶۹، ۷۷ و ۸۳ برگزار شد، مقاله‌هایی در زمینه تحولات حرفه روزنامه نگاری ارائه کرد و همیشه حضور فعال در این سمینارها داشت.

روزنامه نگاری نوین، مقاله نویسی در مطبوعات، روزنامه‌نگاری تخصصی از جمله تالیفات او هستند.

کتاب روزنامه نگاری نوین، مقاله نویسی در مطبوعات می‌توان اشاره کرد، کتاب روزنامه نگاری تخصصی هم حاصل چندین سال تدریس و تجربه حرفه یی او است که گام موثری در درک پایه‌ای و مقدماتی از مطبوعات تخصصی، نحوه انتشار و فعالیت ثمربخش برای دانش پژوهان ارتباطات و به ویژه روزنامه نگاران است.

این کتاب دربرگیرنده تاریخچه یی از مطبوعات تخصصی در جهان و ایران، گستره معنایی این گونه مطبوعات، شکل، قالب‌ها و محتوای موجود در زمینه روزنامه نگاری و انتشار نشریه‌است. قندی به دنبال برآورده شدن دو هدف این کتاب را تالیف کرد، نخست ارتقای دانش تخصصی روزنامه نگاران و دوم توجه بیش از پیش به مقوله اقتصاد نشریات به عنوان یکی از عوامل ماندگاری مطبوعات. اما «تخیل در روزنامه نگاری: شش گزارش و یک سفرنامه» هم حاصل تجربیات حسین قندی است که درباره نقش تخیل، ذهنیت داستان پردازانه و خلاقیت ذهنی در روزنامه نگاری سخن گفته و بر آن است تا فنون پرورش خلاقیت ذهنی و تخیل را آموزش دهد. همچنین نمونه‌هایی عینی از روزنامه نگاری متخیل از مطبوعات جهان و گزارش‌های نویسنده در کتاب درج شده‌است.

مقالات ادبیات مطبوعات، عامل وحدت ملی،آموزش روزنامه‌نگاری، علم و تجربه؛ واژه و تصویر را باید شناخت، فراسوی مرزها و ثانیه‌ها، کاریکاتورهای خبری از جمله آثار قندی عنوان شده‌است.

ارسال نظر