تاریخ : 8 می 2022 - 7:27 - شناسه خبر : 34866 ایران و جهان

عضوهیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی:

۲۸۰ ناشر دانشگاهی برای بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب درخواست دادند/ جانمایی در نیمی از فضای مورد نیاز

تهران- ایرنا- عضوهیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی گفت: حدود ۲۸۰ ناشر دانشگاهی برای شرکت در بخش فیزیکی نمایشگاه درخواست دادند، همه این ناشران در ۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع از فضای رواق غربی جانمایی شدند در حالی که به ۶ هزار مترمربع فضا نیاز بود.

کاظم آرمان‌پور عضوهیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی و مدیر نشر جهش درباره اقدامات ناشران دانشگاهی در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به اینکه سی‌وسومین دوره نمایشگاه تهران به دو شکل مجازی و فیزیکی برگزار می‌شود، ناشران این اختیار را داشتند که شرکت به شکل مجازی یا فیزیکی-مجازی –ناشری که در نمایشگاه فیزیکی شرکت کند، مجبور به شرکت در نمایشگاه مجازی است- را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: برخی از ناشران، شرکت در نمایشگاه مجازی را انتخاب کردند. فعالیت آن‌ها مانند دوره‌های قبل که نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شد، پیگیری می‌شود. تقریبا تمام بن‌های دانشجویی و سازمان‌ها در بستر فضای مجازی خواهدبود. همچنین بستری در قسمت نمایشی کتاب داریم و تعدادی از ناشران از این سیستم استقبال کردند، حدود ۲۸۰ ناشر در این نمایشگاه شرکت کردند یا درخواست نمایندگی دادند.

۲۸۰ ناشر دانشگاهی برای بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب درخواست دادند/ جانمایی در کمتر یک دوم فضای مورد نیاز

فضای ناشران دانشگاهی مقداری محدود شده‌است

آرمان‌پور درباره جانمایی ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: ناشران دانشگاهی در مجموع حدود ۶ هزارمتر مربع درخواست غرفه داشتند، اما با توجه به اینکه رواق غربی را به ناشران دانشگاهی اختصاص دادند و همچنین اولویت ناشران دانشگاهی جانمایی در طبقه همکف رواق غربی و مساحت مفید طبقه همکف حدود ۲۹۰۰ مترمربع بود، برای اینکه بتوانیم همه این ناشران دانشگاهی را در رواق غربی جانمایی کنیم، مجبور شدیم با کم کردن متراژ غرفه‌ها این اقدام را انجام بدهیم.

عضوهیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی درباره مشکلات جانمایی ناشران ادامه داد: ناشران فهمیدند که این مساله بیشتر دعوت از اهل قلم است و فروش در سامانه مجازی هم انجام می‌شود. البته تعدادی از ناشران درخواست متراژ بالاتری می‌کردند، اما وسع انجمن ناشران دانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طبقه همکف به این اندازه بود. همه جانمایی‌ها انجام شده‌است. در تاریخ ۱۰ اردیبهشت متراژ غرفه‌ها را در سامانه نمایشگاه اعلام کردیم. ناشران می‌توانند پرداخت خود را انجام بدهند تا در چند روز آینده برای غرفه چینی آماده شوند و کتاب‌های خود را به نمایشگاه ببرند.

به گفته وی، تمام ناشرانی که ثبت نام مستقل و موقت انجام داده‌بودند، در طبقه همکف رواق غربی جانمایی شدند، اما فضا مقداری محدودتر شده‌است و ناشری که در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ مترمربع غرفه داشت، ممکن است در این دوره ۴۰ متر غرفه داشته‌باشد.

آرمان‌پور با اشاره به اینکه آسانسورهای طبقه دوم رواق غربی هنوز فعال نیستند، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که از رواق غربی طبقه دوم هم می‌توانیم برای جانمایی ناشران دانشگاهی استفاده کنیم، اما امکانات این طبقه از جمله آسانسور هنوز راه‌اندازی نشده‌بود. در نتیجه مشتریان امکان حضور در طبقه دوم غربی را نداشتند و بین ناشران عدالت برقرار نمی‌شد.

باید به جنبه‌های دیگر نمایشگاهی توجه داشته‌باشیم

عضوهیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی با اعلام اینکه آماری از ناشران شرکت‌کننده در بخش مجازی ندارد، گفت: امسال در بخش فیزیکی نمایشگاه بن فعال نیست، در نتیجه نمایشگاه خوبی خواهدبود، باید از این دیدگاه بیرون بیاییم که نمایشگاه کتاب تهران فقط فروشگاه باشد، بلکه باید به جنبه‌های دیگر نمایشگاهی توجه داشته‌باشیم. باید از ناشران دعوت کنیم تا در کمیته‌های علمی و فرهنگی مشارکت داشته‌باشند، از کتاب‌هایشان در نمایشگاه رونمایی کنند، بتوانند کارهای علمی و فرهنگی انجام بدهند و با اهل قلم ارتباط برقرار کنند.

این ناشر درباره امکانات بخش فیزیکی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیان کرد: این نمایشگاه بیشتر جنبه نمایشی دارد و فروش در آن بسیار کم است، در نتیجه ناشران باید بیشترین نیروهای خود را در بخش فروش مجازی بگذارند. اینجا بیشتر معرفی کتاب مطرح خواهدبود. فکر نمی‌کنم مانند قبل نیاز باشد تا اقداماتی برای فروش انجام بدهیم.

ارسال نظر