تاریخ : 8 آگوست 2015 - 7:56 - شناسه خبر : 3656 ایران و جهان

آیت الله مکارم: توافق نامه ای امضا شده که اصل آن خوب است / سر این توافق به جان یکدیگر نیافتید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: قران کریم اختلاف را مایه ذلّت، بدبختی و سلطه دشمن می داند؛ هر چند سلیقه ها مختلف است اما رقابت فضای انتخابات باید سالم باشد نه همراه با تخریب، عداوت و دشمنی.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: قران کریم اختلاف را مایه ذلّت، بدبختی و سلطه دشمن می داند؛ هر چند سلیقه ها مختلف است اما رقابت فضای انتخابات باید سالم باشد نه همراه با تخریب، عداوت و دشمنی.

به گزارش «انتخاب»، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، پنج شنبه شب در صحن جامع رضوی حرم مطهر با بیان خطوط قرمز زندگی بشر از منظر قرآن کریم اظهار کرد: تمام خطوط قرمز برای سعادت بشر در آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام بیان شده است که به آن فرمان های ده گانه می گوییم که اگر از سایر آیات صرفه نظر و تنها همین ۱۰ فرمان را عمل کنیم به سعادت رسیده ایم.

وی با تبیین این ۱۰ فرمان افزود: در آیه ۱۵۱ آمده است که بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: لاتُشْرِکُوا بِهِ الله شَیْئاً به این معنا که چیزی را شریک خدا قرار ندهید، هوی پرست، مقام پرست و شهوت پرست نباشید و تنها خداپرست باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این بخش از آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً؛ نسبت به پدر و مادر خود احسان کنید» یادآور شد: جوانان اگر می خواهید سعادتمند شوید پدر و مادر خود را احترام کنید و الا بی احترامی به آنان سبب کوتاهی عمر و مشکلاتی پیچیده به خصوص عمر می شود، پدر و مادران شما هم فرزندان و جوانانتان را احترام کنید و محیطی مملو از صمیمیت در خانواده از سوی پدر مادر و از سوی فرزندان نیز برقرار کنید.

این مرجع تقلید ادامه داد: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ: فرزندانتان را از ترس فقیر شدن به قتل نرسانید»، گفت: در زمان جاهلیت گاهی فرزندانشان را از ترس گرسنه ماندن به دلیل فقر مالی می کشتند امروز نیز به نحو دیگری این کار را انجام می دهند؛ سقط جنین و جلوگیری از اتعقاد فرزند می کنند به این بهانه که از عهده تأمین و اداره امور زندگی برنمی آیند و در حالی که قرآن می گوید اشتباه می کنید روزی شما و آنان با ما است تلاشتان را بکنید، از این مسأله نترسید.

تحدید نسل؛ خط قرمز سعادت بشر

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مدت ها ما را فریب دادند و گفتند «اولاد کمتر، زندگانی بهتر» به خود آمدیم و چشم باز کردیم دیدیم فرزند کمتر زندگانی بدتر. امروز ما از عمل به آن شعار که بستن لوله در زنان و مردان یکی از آثار آن بود، رنج می بریم، جامعه ما از این نظر گرفتار بحرانی است که باید به آن فرهنگ خاتمه داده شود و سعی کنیم در تکثیر فرزندان که باعث قوت، قدرت و عظمت نظام وجامعه اسلامی است، کوشا باشید.

وی «وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ: نزدیک کارهاى زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان» را خط قرمز دیگری عنوان کرد و گفت: هر کار زشتی را فحشا می گویند و از انجام آن چون رشوه خواری، رباخواری، استفاده از مواد مخدر و غیبت کردن در پنهان و آشکار بپرهیزید.

این مرجع تقلید افزود: «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ: و انسانى را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید»؛ متأسفانه با تأکیدی که قرآن کریم داشته است ببینید عربستان سعودی که سالانه قرآن را میلیون ها مرتبه چاپ و در دنیا توزیع می کند آیات آن را به طور تمام زیرپا گذاشته و این که در یمن نیز  قرآن چاپ می کنیم و خادمین حرمین شریفین هستیم تمام دروغ است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: گاهی می گفتیم اسرائیل قاتل کودک است و امروز می بینیم آل سعود و عراق هم قاتل کودک، بچه های کوچک و شیرخوار هم چنین زنان و بیماران در بیمارستان ها هستند، البته به جایی نمی رسند و در نهایت نیز با رسوایی عقب نشینی می کنند.

وی بیان کرد: آن ها در ماه رمضان که ماه خدا است و حتی ماه رجب که طبق فرموده اسلام جنگ در آن حرام است، بمباران کردند، آن ها هیچ چیزی را قبول ندارند و متأسفانه تنها خطی از قرآن بر صفحه کاغذی مانده است که به آن عمل نمی شود.

این مرجع تقلید ابتدای آیه ۱۵۲ را که می فرماید «وَ لاتَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاّ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ حَتّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ» خط قرمز دیگری برای زندگی بشر دانست و افزود: یتیمانی از زمان جنگ و غیر از آن در میان شما هستند در اموال آنان خیانت نکنید، اموال آن ها حفظ کنید وقتی به سن بلوغ و رشد رسیدند اموالشان را بدون کم و کاستی به آن ها تحویل دهید، اسلام می گوید وقتی یتیمی از شما باقی بماند انتظار دارید مردم درباره یتیمان شما چه کنند، آن رفتارها را هم درباره سایر یتیمان نیز انجام دهید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی طبق هشتمین فرمان ده گانه یعنی «وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ : وقتی سخنی می گویید عادلانه بگویید حتی اگر درباره برادرت باشد» گفت: عدالت در سراسر زندگی شما باشد منحرف نشوید که این خط قرمز دیگری است.

این مرجع عالی قدر افزود: در ادامه آیات آمده است که «لانُکَلِّفُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها هیچ کس را، جز به مقدار توانایی اش، تکلیف نمى کنیم».

وی با تأکید بر این که تخریب نکردن تولید داخلی از خطوط قرمز بشر است، گفت: طبق این جمله قرآن کریم «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبى وَ بِعَهْدِ اللّهِ» در معاملاتتان تند نباشید؛ اجناس تقلبی نیاورید، اجناسی را از کشورهای عقب افتاده با مارک کشورهای پیشرفت کننده در بازار نفروشید، اجناس قاچاق نیاورید، اقتصاد خود را به خطر نیندازید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: طبق «أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ: و به پیمان خدا وفا کنید، این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا متذکر شوید» نهمین خط قرمز وفای به پیمان با خدا است وقتی گفتید «اشهد انّ محمدا رسول الله» یعنی پیغمبر(ص) را فرستاده خدا می دانم و عهد بستید که به دستوراتش عمل کنید.

تفرقه؛ خط قرمز مؤمن

وی افزود: آخرین فرمان در آیه ۱۵۳ چنین آمده است: «وَ أَنَّ هذا صِراطی مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: این راه مستقیم من است؛ از آن پیروى کنید! و از راه هاى پراکنده (و انحرافى) پیروى نکنید، که شما را از طریق حق، دور مى سازد! این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، شاید پرهیزگارى پیشه کنید».

این مرجع تقلید تصریح کرد: تفرقه خط قرمزی که پای بسیاری از ما در آن می لغزد که این آیه تأکید می کند متفرق نشوید، دست به دست هم دهید، در مقابل دشمن اتحاد داشته باشید، اختلاف شما مایه ذلّت، بدبختی و سلطه دشمن است؛ هر چند سلیقه ها مختلف است اما رقابت باید سالم باشد نه با عداوت و تخریب و دشمنی با یکدیگر.

رقابت سالم در عین اختلاف سلیقه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز کرد: توافق نامه ای امضا شده که اصل آن خوب بوده است حالا ممکن است دارای نقاط ضعفی باشد که باید با بررسی افراد مربوطه اصلاح شود، ولی افراد جامعه نباید دسته بندی شوند، به جان یکدیگر بیفتند تا آنچه دشمن می خواهد حاصل شود.

این مرجع تقلید خواستار شد: افراد در فضای انتخابات همدیگر را تخریب نکنند و نسبت ناروا به یکدیگر ندهند، یه شایعه سازی درباره هم نپردازند.

وی یادآور شد: آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام تمام خطوط قرمز را بیان کرده و تمام اسباب سعادت و بدبختی را نشان داده است؛ در این سه آیه نیز هست البته نکات بسیاری در قرآن است، برادران، خواهران جوانان و تحصیل کرده ها روز به روز نسبت به قرآن آشناتر و مفاهیم آن را فراگیرید و آن ها در زندگی پیاده کنید؛ به دنبال حفظ، قراتت، تلاوت، تجوید، تفسیر قرآن نباشید همه این ها خوب اما مقدمه ای برای عمل به قرآن کریم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: پس از نماز صبح قرآن یک صفحه قرآن بخوانید یک صفحه هم ترجمه آن را بخوانید، عمل به ترجمه دو آیه از قرآن را در دستور برنامه روزانه خود قرار دهید، زندگانی شما نورانی و مشکلات شما حل می شود، بلاها از زندگانی و کشور شما رفع می شود.

ارسال نظر