تاریخ : 15 آگوست 2015 - 13:17 - شناسه خبر : 3839 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، با دیگر رسانه ها

چند سوال مهم از مقامات میبد درباره اراضی اطراف CNG بلوار آیت‌الله حائری میبد

ب-چرا چنین جلسه‌ای دقیقا در دوران فترت شهرداری میبد و دو هفته پس از برکناری شهردار سابق میبد و پیش از معرفی شهردار جدید برگزار شده است؟ آیا برای این جلسه اضطرار و فوریتی وجود داشته که تا موعد انتخاب شهردار جدید میبد صبر نشده است؟

یکی از نکاتی که در جریان استیضاح شهردار سابق میبد، بسیار برجسته شد و نکات متعددی پیرامون آن در فضای رسانه‌ای انتشار یافت، موضوع زمین‌های اطراف CNG بلوار آیت الله حائری میبد بود.

به گزارش “میبدما”، اگر چه این حرف و حدیثها خیلی اوقات بوی تصفیه حساب به خود گرفته است، اما به هر تقدیر لازم است، سوالات و ابهاماتی که در این باره در افکار عمومی به وجود آمده سریعا پاسخ داده شود؛ سوالاتی که میبدما قصد دارد یک بار دیگر -و به دور از مسائل سیاسی و شخصی- آنها را مرور کند و از مسئولین امر تقاضا دارد تا به صورت مستند و منطقی به آنها پاسخ دهند. ذکر این نکته ضروری است که این سوالات به منظور سوگیری از یکی از دو طرف درگیر ماجراهای اخیر نیست و هدف از انتشار آنها صرفا تنویر افکار عمومی در این باره می‌باشد.

۱٫ اخیرا صورتجلسه ای درباره زمین‌های مذکور به دست خبرنگار “میبدما” رسیده که در تاریخ ۱۸ خرداد سالجاری به امضاء معاون عمرانی استاندار یزد و فرماندار، رئیس شورای شهر، سرپرست شهرداری، بخشدار مرکزی و رئیس شرکت تعاونی دهیاری‌های میبد رسیده است. در این صورتجلسه مقرر شده تا میزان درآمد حاصل از فروش و صدور پروانه ساختمانی در این اراضی محاسبه شود و فرمانداری، بخشداری و شرکت تعاونی دهیاری‌های میبد از هزینه کردن این مبلغ منع شده‌اند و در مقابل این اجازه به شورا و شهرداری میبد داده شده تا این مبلغ را با تایید معاونت امور عمرانی استانداری، هزینه ورودی شهر و سایر پروژه‌های مصوب شهرداری میبد نمایند.

دو سوالی که در این زمینه ایجاد می‌شود آن است که:

الف-اگر این اراضی متعلق به بخشداری میبد بوده، پس چرا بخشی از حق مردم روستا باید طبق این توافق به شهرداری میبد داده شود و اگر اراضی مجاور CNG در محدوده شهرداری میبد بوده، پس چرا تنها بخشی از حق شهرداری به او پرداخت می‌شود و چرا سایر مبالغی که هزینه شده به نفع شهرداری میبد مسترد نمی‌شود و اینکه چرا همچنان بخشداری و شرکت تعاونی دهیاری‌های میبد، مدعی زمین‌های مذکور می‌باشد؟

ب-چرا چنین جلسه‌ای دقیقا در دوران فترت شهرداری میبد و دو هفته پس از برکناری شهردار سابق میبد و پیش از معرفی شهردار جدید برگزار شده است؟ آیا برای این جلسه اضطرار و فوریتی وجود داشته که تا موعد انتخاب شهردار جدید میبد صبر نشده است؟

۲٫ مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های موجود، حریم شهر بر اساس نقشه جامع و حریم روستا بر اساس طرح هادی تعیین می‌گردد. سوالات واضحی که در این زمینه ایجاد می‌شود آن است که:

الف- آیا روستای مهرآباد که در همسایگی این زمین‌ها قرار گرفته، طرح هادی دارد یا خیر؟

ب- اگر این روستا دارای طرح هادی است آیا زمین‌های مورد اختلاف در این طرح واقع شده یا خارج از آن قرار دارد؟

ج- آیا شهر میبد طرح جامع یا هادی دارد یا خیر؟

د- اگر طرح جامع یا هادی موضوع بند فوق وجود دارد آیا اراضی مورد اختلاف در آن طرح واقع شده یا خیر؟

واضح است که اگر روستای مهرآباد طرح هادی داشته باشد و زمینهای مورد اختلاف نیز در آن واقع شده باشد، بنابراین این اراضی در حریم روستای یادشده قرار می‌گیرد و اگر شهر میبد طرح جامع یا هادی داشته باشد و اراضی اختلافی در آن واقع شده باشد، بنابراین این زمین‌ها در حریم شهرداری میبد قرار می‌گیرد و اگر در هر دو طرح شهر میبد و روستای مهرآباد، این اراضی پیش بینی شده باشد، نوعی نداخل صورت گرفته و به نظر می‌رسد وفق ماده ۸ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و نحوه تعیین آنها باید حل اختلاف به طریقی که این قانون مقرر داشته، صورت گیرد.

۳٫ قبلا زمزمه‌هایی از طرح شکایت شهرداری میبد درباره این اراضی در دادگستری به گوش می‌خورد؛ سرنوشت این شکایت چه شد؟ پر واضح است که رای دادگاه در این باره، فصل الخطاب است و به تمام حرف و حدیثها پایان می‌دهد.

۴٫ یکی از اسنادی که درباره اراضی مذکور به آن استناد می‌شود، صورتجلسه‌ای است که طی آن اداره کل منابع طبیعی استان یزد با توصیف کروکی یک زمین ۲۶/۵ هکتاری، آن را جهت ایجاد فضای سبز در اختیار شهرداری میبد قرار داده و این نهاد را از انتقال زمین مذکور به غیر منع کرده و شهرداری را ملزم به ایجاد فضای سبز در آن نموده است. در این باره دو سوال مطرح می‌شود:

الف-آیا کروکی ترسیم شده در این صورتجلسه که به امضای نمایندگان اداره کل منابع طبیعی استان یزد و شهرداری میبد رسیده با کروکی اراضی مجاور CNG انطباق دارد یا خیر؟

ب- اگر این انطباق وجود دارد، چرا به مفاد این سند که قرینه‌ای بر مالکیت شهرداری میبد بر این زمین‌ها محسوب می‌شود، عمل نشده است؟

۵٫ گفته شده که برای زمین مجاور CNG مزایده برگزار شده است. آیا امکان انتشار اسناد مرتبط با برگزاری این مزایده وجود ندارد؟

مطمئنا پاسخ‌گویی روشن به این سوالات می‌تواند از ابهامات زیادی که در این باره ایجاد شده، جلوگیری کند. مجددا تاکید می‌شود که “میبدما” به هیچ وجه قصد ورود در دعواهای حیدری-نعمتی ندارد و هدف از طرح این سوالات، تنویر افکار عمومی درباره مسئله ای است که تاحدی شبهاتی را در مردم به وجود آورده است.

لازم به ذکر است سایت صدای میبد فردا صبح گزارش مفصل همراه با اسناد در اختیار خوانندگان در این زمینه قرار خواهد داد.

نظرات ارسال شده

  1. بخشدار محترم میبد طبق اسناد واگذاری اراضي مذکور از ابتدای سی ان جی الی ابتداي جاده مزرعه كلانتر با كروكي هاي تأييد شده توسط كميسيون بند پنج دستورالعمل ساخت و سازهاي خارج محدوده قانوني و حريم شهرها که با امضاي معاونت عمراني و دفترفني استانداري يزد و بخشدا وقت ميبد بمنظور ايجادپارك و احداث فضاي سبز با تحويل به شهرداري ميبد در صورتجلسه مورخ ۳۱/۱/۷۴ موافقت گرديده و مراتب پس ازتأييد كميسيون ۳۱ و ۳۲ و اعلام رسمي دفتر فني استانداري بشماره ۴۳/۲۰۱۱ مورخ ۱۰/۲/۱۳۷۴ و نامه شماره ۹۱۶۲/۹ مورخ ۱۹/۴/۱۳۷۴ اداره كل منابع طبيعي استان يزد طي قرارداد واگذاري بشماره ۱۲۲۹ مورخ ۲۳/۵/۷۴ اراضي مذكور صرفاٌ باكاربري فضاي سبز توسط اداره كل منابع طبيعي استان يزد تحويل شهرداري ميبد گرديده است و قسمتی اراضی مذکور در طول محور یزد میبد توسط شهرداری میبد درخت کاری شده است ازجمله ورودی رکن آباد که توسط شورای اسلامی رکن آباد نزدیک به ۱۷ قطعه درخت شهرداری قطع و کمپ ورودی احداث شده است و حتی شهرداری میبد هم نمی تواند به غیر از فضای سبز هیچگونه تغییرکاربری برروی پلاک ها بدهد و چه بررسید به بفروش آنها ؟؟ از بخشدار محترم میبد تقاضا می گردد
    ۱- صورتجلسه واگذاری زمین توسط شهرداری میبد به بخشداری یا هرگونه مجوزی که قرارواگذری به شهرداری میبد را لغو کرده باشد در اختیار افکار عمومی قرار بدهد
    ۲- صورتجلسه تغییرکاربری زمین از کاربری فضای سبز به تجاری که توسط کمیسیون امور زیربنایی یزد یا کمیسیون حفظ اراضی زراعی و باغات استان یزد صورت پذیرفته است
    ضمن تشکر از بخشدار محترم و دلسوز میبد که زحمات فراوانی برای روستاها کشیده است تقاضا می کنیم که به این شبهات و سوالات با ارائه اسناد و مدارک پایان دهد

  2. قرار بود براساس صورتجلسه شماره ۱۳۳۶ مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۰ فرمانداری میبد با رعایت واگذاری فضای لازم جهت ایجاد پارک رهگذر مطابق محدوده روبروی محل ( پارک رهگذر ۲ ) به شهرداری ، محدوده باقی مانده محصور و در راستای زیباسازی سیمای شهری بخش پارکینگ و فضای سبز مجموعه در بخش مجاورت محور سنتو احداث و مجموعه فقط یک طبقه جهت نمایشگاهها توسط شرکت تعاونی احداث گردد و اداره صنعت معدن و تجارت و اطاق اصناف ملزم شدند از سال ۹۱ کلیه نمایشگاه در آن محل برگزار نمایند پس چرا کل پلاک تصرف و در سی و چهار قطعه تجاری بفروش رسیده است؟

ارسال نظر