تاریخ : 29 آگوست 2015 - 18:45 - شناسه خبر : 4164 اخبار شهرستان

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان میبد خبر داد:

برگزاری همایش اشتغال و کارآفرینی ویژه مددجویان کمیته امداد میبد

طبق آمار موجود، تنها ۱۸ درصد زنان سرپرست خانوار موفق به پیدا کردن شغل می شوند و ۸۲ درصد آنها زنانی هستند که هیچ گونه شغلی ندارند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان میبد از برگزاری همایش اشتغال و کارآفرینی ویژه مددجویان تحت حمایت آن نهاد در محل کانون فرهنگی- تربیتی آیت الله اعرافی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان میبد،” حسین زین الدینی در حاشیه این همایش گفت: این همایش با هدف تشویق و ترغیب مددجویان به کارآفرینی و اشتغال و ارائه آموزشهای لازم به آنها در این زمینه برگزار گردید.

“زین الدینی” در ادامه با بیان اینکه گفتمان مسلط در کمیته امداد امام خمینی(ره)بعنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور، گفتمان توانمندسازی است، گفت: توانمندسازی فرایند شناسایی استعدادهای بالقوه مددجویان، شکوفایی و ارتقاء این استعداد ها، ظرفیت ها و تواناییها با به کار گرفتن سازو کارهای تشویقی، ترغیبی و ترویجی برای انتخاب مسیر جدید زندگی و قرار گرفتن در چرخه تولید و کسب وکار است که نتیجه نهایی آن خروج آنان از چرخه فقر و رسیدن به خود اتکایی و خودکفایی و پیوستن به جریان اصلی زندگی است.

” لیلا برهانی” کارشناس روانشناسی صنعتی و محقق و پژوهشگر در زمینه کارآفرینی، در این همایش گفت: بررسی تحولات خانواده در مناطق مختلف جهان حاکی از افزایش میزان خانوار های زن سرپرست خانوار نسبت به کل جمعیت در ۳۰ سال گذشته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ خودپرستی زنان در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی در ایران، بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار زندگی میکنند که ۸۸ درصد آنها را مردان مسوول تامین معیشت خانوار هستند و ۱۲ درصد باقی مانده که نزدیک به ۵/۲ میلیون خانوار است، زنان بار زندگی را بر دوش می کشند.

“برهانی”، طلاق، فوت همسر( بعلت افزایش آمار تصادفات جاده ای، بیماری و …)، اعتیاد همسر و زندانی شدن سرپرست را از جمله عوامل افزایش نزخ خودسرپرستی زنان عنوان کرد و افزود: طبق آمار موجود، تنها ۱۸ درصد زنان سرپرست خانوار موفق به پیدا کردن شغل می شوند و ۸۲ درصد آنها زنانی هستند که هیچ گونه شغلی ندارند.

این محقق و پژوهشگر در زمینه اشتغال و کارآفرینی، علت فقر در زنان سرپرست خانوار را اعتیاد، ازدواج نامناسب و نداشتن مهارت کاری عنوان کرد و تصریح نمود: تاثیر اشتغالزایی بر بهبود وضعیت مالی زنان سرپرست خانوار خیلی مهم بوده و بر اساس بررسیهای صورت گرفته، زنان سرپرستی که اشتغال پیدا می کنند، ضمن آنکه باعث رفع مشکلات مادی آنها تا حد زیادی می شود، مشکلات روحی و روانی آنها نیز کاهش یافته و اعتماد به نفس و خود باوری آنها نیز افزایش می یابد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه زنان در توسعه اقتصادی و تامین درآمد در خانوارهای بی سرپرست و خود سرپرست گفت: زنان باید جایگاه واقعی خود را دریابند، چرا که اشتغال زنان خودسرپرست ضمن کمک به چرخه اقتصاد و تولید کشور، باعث می شود تا فرزندان این زنان که آسیب پذیرتر از مادران خود هستند، در رفاه بیشتری ادامه زندگی داده و این اشتغال زایی درروابط آنها با دیگران تاثیر قابل توجهی داشته، ضمن ارتقاء طرز فکر، باعث پیشرفت تحصیلی آنان می شود.

“برهانی”، عشق وعلاقه، نگاه به درون، مشاوره، توانایی، موقعیت سنجی اجرا، مشروعیت و بازاریابی را از جمله مراحل کارآفرینی برشمرد و اضافه کرد: افراد موفق کسانی هستند که استعدادهایشان را به خوبی می شناسند و ضمن پرورش آنها، اهدافشان را با استعدادهایشان همسو می کنند.

وی با طرح این سئوال که ” چرا عده ای به سرعت پیشرفت می کنند و عده ای دیگر با وجود تلاش های فراوان، به موفقیت دست نخواهند یافت”، گفت: اگر کار و حرفه ای که پیشه می کنید با ویژگیهای شخصی شما هماهنگ نباشد، نه تنها باعث پیشرفت نمی شود بلکه باعث فرسوده شدن می شود. بنابراین یک مشاوره شغلی مناسب کمک می کند تا از ویژگیها و تواناییهای منحصر به فرد خود آگاه شده و بر اساس این شناخت، شغلی مناسب برای خود انتخاب کنید.

“برهانی” سردرگمی شغلی، عدم رعایت ارزشها و احترام به ارزشها، اتکا به مستمری و یارانه، ترس از شکست، عدم ارائه آموزشهای لازم به افراد، عدم اطلاع از قوانین و مقررات و اتکا بیش از حد و انتظارات نامعقول از دیگران و ادارات مختلف را از جمله مشکلات مربوط به کارآفرینی عنوان کرد و گفت: سخن پیامبر اسلام(ص) که می فرمایند: “عبادت هفتاد جزء است و بهترین آنها کسب روزی حلال است”، نشان دهنده ارزش و جایگاه کار و کوشش در جامعه اسلامی است و باید فرهنگ کار و کسب روزی حلال در جامعه نهادینه شود.

گفتنی است این همایش با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از زنان خود سرپرست و مستمری بگیر کمیته امداد امام خمینی(ره) میبد در محل کانون فرهنگی- تربیتی آیت الله اعرافی شهرستان برگزارگردید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر