تاریخ : 29 آگوست 2015 - 19:01 - شناسه خبر : 4167 اخبار شهرستان، گفت و گو

مشایخ رئیس بهزیستی میبد در گفتگو با صدای میبد:

سال گذشته زمینه اشتغال ۱۱۵ نفر را فراهم کردیم/۳۸ واحد مسکونی مهر بهزیستی در حال تکمیل و واگذاری است

۵۴ واحداز مسکن مهر متعلق به دوره های پیشین بوده که به خانواده ها تحویل گردیده است و ساخت ۳۸ واحد مسکن مهر دیگر نیز در حال تکمیل می باشد که تا آینده نزدیک به خانواده ها تحویل خواهد شد.

DSC_0512

بهزیستی یکی از نهادهای حمایتی و مردمی است که بیشترین تأثیر در کاهش میزان فقر در جامعه و توزیع عادلانه ثروت دارد چرا که از یک طرف با مردم و خیّرین و از طرف دیگر با افراد نیازمند درارتباط است و به عنوان پل ارتباطی و واسطه خیر، به نهادی حمایتی و مهم تبدیل گشته است. از جمله رسالت مهم و جدید سازمان بهزیستی کشور در بخش توانمندسازی و بازتوانی مددجویان و ایجاد اشتغال برای آنان است. این نهاد نه تنها در بخش حمایت از معلولین فعالیت دارد، بلکه در راستای پیشگیری از معلولیت های مادرزادی و ایجاد کارگاههای آموزشی اقدامات زیادی انجام داده است.

اداره بهزیستی میبد نیز با تأسی از رسالت های مهم این نهاد حمایتی گام های موثری در جهت حمایت از معلولین و آموزش های مختلف برداشته است که در ادامه شما مخاطبین گرامی را دعوت به گفتگویی خواندنی با رئیس اداره بهزیستی میبد جناب آقای سعید مشایخ می کنیم:

در مورد برگزاری جشنواره قرآنی که چندین سال در بهزیستی در حال اجرا می باشد توضیح دهید و آیا این طرح مختص جامعه تحت پوشش و کارمندان بهزیستی می شود یا عموم مردم برای شرکت در این طرح آزاد هستند؟

طرح جشنواره قرآنی تنها مختص جامعه هدف بهزیستی و همچنین کارمندان این نهاد است. شرکت کنندگان با شناسایی قابلیت خود در رشته های مختلف قرآنی، کتابخوانی، مدیحه سرایی،شعر،تحقیق و پژوهش و…..می توانند ثبت نام کنندودرصورت موفقیت در مرحله منطقه ای به مراحل استانی و کشوری دست پیدامی کنند.

همچنین در سال گذشته دو نفر از روشندلان عزیز به نامهای آقای علی فلاح دررشته قرائت تحقیق و آقای عباس فلاح در زمینه حفظ ۲۰جزء موفق به کسب برتر در کشور شده اند.

مردم چگونه می توانند با شما همکاری داشته باشند؟

از جمله فعالیتهای این اداره جذب داوطلبان همیار بهزیستی می باشد که به منظور حمایت و قادرسازی اقشار نیازمند و تحت پوشش (معلولین،زنان سرپرست خانوار،ایتام، سالمندان و…) اقدام به جذب نیروههای داوطلب از میان اقشار مردم انسان دوست و نیکوکار نموده است. لذا از کلیه شهروندان عزیز در سراسر میبد که مایلند در زمینه های اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی و آموزشی یار و یاور بهزیستی باشند دعوت به همکاری می نماییم. این داوطلبین عزیز جهت ثبت نام به اداره بهزیستی مراجعه و با داشتن تخصصهای پزشکی، پیرانپزشکی، کارشناسان حقوقی، گروههای فنی و حرفه ای، مسئولین ادارات و…) با داشتن شرایط گواهی یا مدرک تحصیلی و برخورداری از سلامت روحی و روانی و اخلاقی به صورت افتخاری به جامعه هدف بهزیستی خدمت رسانی می نمایند.

چه برنامه هایی برای توسعه مسکن مهر بهزیستی دارید؟

به طورکلی مسکن مهر معلولین برای خانواده های نیازمند و تحت پوشش بهزیستی است.۵۴ واحداز مسکن مهر متعلق به دوره های پیشین بوده که به خانواده ها تحویل گردیده است و ساخت ۳۸ واحد مسکن مهر دیگر نیز در حال تکمیل می باشد که تا آینده نزدیک به خانواده ها تحویل خواهد شد.

خوشبختانه این واحدها درعین دقت و توجه به مقاوم سازی با سرعت بسیار بالایی درحال پیشرفت است اما مشکلاتی در این زمینه بوجود آمده از جمله سهم آورده معلولین است که از خیّرین برای پرداخت آن کمک گرفتیم اما متأسفانه در میبد به تدریج روحیه خیّری در بین بعضی افراد کمرنگ شده و به سختی نسبت به این موارد تمایل نشان می دهند. بنده با استفاده از این رسانه از خیّرین عزیز و صاحبان صنعت در شهرستان میبد تقاضا می کنم تا با کمک در ساخت مسکن معلولین و زنان سرپرست خانوار باعث رضایت هرچه بیشتر این عزیزان شوند. از این رو باید مسکن این عزیزان را در اولویت قرارداد تا توانمندی به راحتی صورت گیرد.

شما در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی تا کنون انجام دادید و چه برنامه هایی دارید؟

راههای متعددی برای توانمندسازی این عزیزان صورت گرفته است از جمله : تشکیل گروههای همیار بهزیستی بوده است بدین نحو که بانوان مددجو با تشکیل گروههای همیار و ایجاد اشتغال منبع درآمد خود را تعیین می کنند و در این مسیر بهزیستی با ایجاد تسهیلاتی همچون وام به این گروهها کمک می کند از جمله این گروه ها می توان گروه آژانس بانوان،کارگاه زیلوبافی با شعبه هایی در میبد و ندوشن،تایپ وتکثیر و… دانست،همچنین بیمه تامین اجتماعی و بیمه عشایر و روستایی تعداد زیادی از این زنان ،برگزاری دوره های آموزشی جهت آنها ، پرداخت وام اشتغال خانگی و… از جمله اقدامات توانمندسازی این جامعه هدف بهزیستی میباشد.

درصورت امکان درخصوص عملکرد بهزیستی در حوزه های مختلف توضیح مختصری دهید.

حوزه پیشگیری

یکی از مهمترين اولويت‌هاي بهزيستي توجه به امر پيشگيري از معلويت‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي میباشد در سال گذشته بالغ بر۱۳۹۶نفر از نوزادان متولد شده در بيمارستان‌ تحت پوشش غربالگري شنوايي قرار گرفته‌اند ..

همچنين جهت اقدام پيشگيرانه غربالگري و پايش بينايي كودكان سه تا شش میتوان گفت : در سال گذشته ۴۴۲۶كودك در شهرستان تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد۱۶ نفر دچار تنبلي چشم شناسايي و اقدامات درماني براي انها انجام گرفته است.

يكي ديگر از اقدامات پيشگيرانه مربوط به مشاوره‌هاي ژنتيكي است : در سال گذشته حدود۳۸۱نفرتحت مشاوره‌هاي ژنتيكي درمیبد قرار گرفته‌اند و كليه ازدواج‌هاي شهرستان ميبد نيز با انجام اين مشاوره‌ها انجام گرفته است.

در سال گذشته تعداد کارگاهای برگزار شده شامل: ۱۲۹ کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی ،۵۳کارگاه آموزشی خانواده، ۵کارگاه آموزشی پیش از ازدواج،۱۶کارگاه پیشگیری از اعتیاد،۲۹کارگاه آموزشی پیشگیری از معلولیتها،۲۳کارگاه آموزشی فرزند پروری.که تقریبا ۶۰%کل کارگاههای برگزار شده در کل استان می باشد وآمار بسیار بالایی می باشد.

حوزه توانبخشی :

در خصوص تامين وسايل كمك توانبخشي ۱۰۶۵ نفر از مددجويان در سال گذشته و ۲۴۸ نفر در سه ماهه اول امسال در حوزه درمان خدمات ارائه شده است.

۳ مركز درمیبد دررابطه با مراقبت و ويزيت در منزل براي معلولين تحت پوشش بهزيستي میبد، در حال فعالیت میباشد ودر سال گذشته مراكز توانبخشي مبتني بر خانواده در میبد راه‌اندازي شده که ۴۰نفر با كمك۸نفر از پرسنل مراكز غيردولتي خدمات دريافت مي‌كنند..

تعداد۱۴۹۲نفر تحت پوشش اين برنامه توانبخشي و پيشگيري از معلوليت‌ها قرار گرفتند كه از اين تعداد، تعداد۱۴۱مورد داراي اختلال بينايي،۲۳۳ نفر گفتاري شنوایی،۵۹۰ نفر جسمي حركتي،۴۰۰ نفر معلول ذهني و۱۲۸ نفر نيز داراي اختلالات رواني بودند.

توانمندي اين افراد با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي مناطق خودشان و حمايت‌هاي سازمان وشهرستان در دستور كار است.

حوزه مسکن: اکنون بالغ بر۱۲۲٫واحد مسكوني مهر به مددجويان در نظر گرفته شده است که در سالهای گذشته تعداد۵۴واحد مسكوني به مددجويان واگذار شده است وتعداد ۳۸ در حال ساخت و تحویل میباشد. .

در حال حاضر تعداد۶۱ مرکز غیردولتی وتعداد۴۵۰پرسنل .پرسنل در شهرستان در حوزه های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی در حال فعالیت میباشند.

حوزه اشتغال:

در زمینه اشتغال در سال گذشته زمینه اشتغال تعداد ۱۱۵ مورد مشاغل خانگی با اختصاص مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۷۵۰/۵ریال تسهیلات قرض الحسنه تعداد ۲۲مورد خود اشتغالی با اختصاص مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰/۳ریال تعداد ۳مورد کارفرمایی با اختصاص مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ریال فراهم شده است .

حوزه زنان وخانواده:

در حال حاضر تعداد ۲۱۵زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي این اداره می باشد که در سال گذشته تعداد ۱۸مورد از این افراد بازتوان یا ترخیص گردیده اند که درسالهای قبل حدود ۴۰درصد از اين زنان به مرحله بازتواني رسيده‌اند و در همين رابطه نيز ۲۵ گروه هميارزنان سرپرست خانوار در حال فعاليت هستند.

تعداد ۷۹نفر از این زنان سرپرست خانوار تحت پوشش صندوق بيمه اجتماعي و ۶۱ نفر نيز تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.

همچنين تعداد ۴۲ خانواده داراي چندقلو در شهرستان می باشند که در زمینه های تهیه شیر خشک، هزینه های معیشتی و…. خدمات ارائه می گردد..

تعداد ۶ خانواده داراي فرزند سه قلو،و۳۴ خانواده داراي فرزند دوقلو میباشند.

امور مهدهای کودک

همچنین در حال حاضر ۲۱ مهد كودك خصوصی و روستایی با آمار تقریبا ۶۵مدیر و مربی وبا تعداد کودکان ۶۷۷ در شهرستان مشغول به فعالیت میباشد.

حوزه اورژانس خدمات اجتماعی.

درحوزه ورژانس خدمات اجتماعی در سال گذشته تعداد۲۷۱مورد پذیرش در بخش کاهش طلاق صورت گرفته است که از این تعداد ۲۱درصد به صورت خود معرف،۷۴%ارجاعی از داد گستری،۳%درصد از مراجع قضایی و۲%ما بقی از سایر ارگانها ومراکز بوده است.از تعداد کل پذیرش شدگان ۳۳%سازش صورت گرفته است مابقی پرونده ها در دست اقدام،عدم سازش و عدم همکاری زوجین بوده است.

در بخش مداخلا در بحران های فردی و اجتماعی در سال گذشته تعداد ۵۳مورد پذیرش بوده است که از این تعداد ۶۶%خود معرف و ۳۴%ارجاعی از سایر ارگانها بوده است.

همچنین خط ۱۲۳در سال گذشته ۲۱۰مورد تماس داشته است که از این تعداد ۱۶۴مورد تماس مرتبط با اهداف اورژانس اجتماعی بوده است.

لازم به ذکر است اورژانس خدمات اجتماعی در خصوص آموزش جهت مراجعین مرکز،آگاهی بخش به عموم مردم به خصوص در سطح مدارس شهرستان،تهیه بروشورهای تخصصی و… فعالیت دارد.

حوزه امور شبه خانواده :

در حال حاضر ۴مرکز خانه کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست با پذیرش ۳۰کودک دختر و پسر از سنین ۳تا ۱۸ سال در حال فعالیت میباشد.

به نظر شما حلقه مفقوده کارگاههای آموزش برگزارشده از طرف بهزیستی چه چیزمی تواند باشد؟

اداره بهزیستی میبد در سال ۹۳، ۱۳۵ کارگاه مهارت های زندگی برگزار کرده که به عبارت دیگر معادل کل استان می باشد. موسسات تحت نظارت بهزیستی در این زمینه بسیار فعال هستند. متأسفانه در کارگاههای آموزشی به صورت تک بعدی کار می شود مثلا برای آموزش فرد معتاد تنها برروی خود فرد تمرکز می کنیم درصورتی که حتی فروشنده سیگار، جامعه و تمام عواملی که در ترویج سیگار نقش دارند، باید تحت آموزش قرارگیرند. هم اکنون یکی از برنامه های موسسات تحت نظارت بهزیستی چنین مقوله ای است.

تا چه حد از طرح مشاور ژنتیک پیش از ازدواج استقبال شد؟

باتوجه به اینکه میبد دارای مرکز تحقیقات ژنتیک است، این طرح بسیار خوب و براحتی قابل اجراست. پیش از این، طرح مشاور ژنتیک به صورت پایلوت به مدت سه ماه در شهرستان میبد بعنوان اولین شهر در کشور اجرا شد اما اکنون به صورت سراسری درحال کار است و استقبال خوبی از طرف مردم شده است.

خیّرین از چه طریقی می توانند به بهزیستی کمک کنند؟

در این زمینه شماره حساب مشارکت های مردمی بهزیستی میبد شماره ۶۵۳۳۸۶۴۰۶۸ حساب جام بانک ملت مرکزی است خیرین می توانند با بخش مشارکت های مردمی این اداره در زمینه تحویل هدایا و نذورات خود را اقدام کنند.

مردم خیّر میبد توجه داشته باشند که شناسایی وکمک به افراد نیازمند بدون کمک نهادهای حمایتی مثل بهزیستی، ، سخت ومشکل است اما درصورتی که کمک های آنها بنابر ضابطه و هدفمند باشد، می توانند نسبت به نیازمندان واقعی جامعه اطمینان کسب کنند. متأسفانه تاکنون موارد متعددی داشتیم که بعضی با سوء استفاده از احساسات مردم و خیّرین، خدمات متعددی دریافت می کنند درصورتی که اصلا مستحق این کمک ها نبوده است؛ اما اگر اینکار در قالب فعالیتهای مددکاری بهزیستی و سایر ارگانهای حمایتی صورت گیرد یافتن نیازمند واقعی آسانتر میباشد.

درپایان اگر صحبتی دارید بفرمائید.

از تمام خیّرین درخواست می کنم که در ساختن مسکن برای نیازمندان واقعی پیش قدم شوند چرا که مهمترین نیاز، مسکن جامعه هدف بهزیستی است چرا که بی خانمان بودن بیشترین فشار اقتصادی برروی فرد ایجادمی کند. بنابراین مهمترین کار، کمک به ساخت مسکن است، البته خیّرین محترم در زمینه های دیگر هم می توانند به بهزیستی کمک کنند. متأسفانه کمک هایی که از محل اعتبار دولت انجام می گیرد بسیار ناچیز است. واقعا وجود افراد نیازمند در شأن شهرستانی همانند میبد با داشتن ثروت بالا خوشایند نیست بنابراین تمامی مردم می توانند نسبت به توزیع عادلانه سرمایه بین تمامی افراد کمک کنند تا جایی که میبد حتی یک فرد نیازمند هم نداشته باشد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر