تاریخ : 3 سپتامبر 2015 - 13:01 - شناسه خبر : 4251 اخبار شهرستان

قائم محمدی کارشناس ارشد آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان یزد

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می کند/ شبکه های اجتماعی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد

فناوری ابزار مفیدی است، اما اکثر افراد نمی دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد که همین مسئله می تواند فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل کند.

با هدف آگاه سازی و شناخت فرصتها و تهدیدات، همایش آسیب شناسی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در سالن طوبی کانون شهید رجایی میبد با همکاری بهزیستی میبد  برگزار گردید.

در این  همایش  یکروزه که با حضورجمعی از مسئولین، خانواده های تحت پوشش بهزیستی، فرهنگیان و… در سالن کانون شهید رجایی برگزار گردید، قائم محمدی کارشناس ارشد آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان یزد به بیان مسائلی پیرامون تهدیدات و فرصتهای فضاهای مجازی و آسیب شناسی شبکه های اجتماعی پرداخت.

وی با بیان تاریخچه ورود اینترنت به ایران، ضمن معرفی شبکه های اجتماعی، مثال هایی از آسیبها ی وارده به زنان و مردان از طریق این شبکه ها را عنوان کرد.

وی در ادامه رده سنی و نوع استفاده گروه های سنی مختلف از سایت های غیر اخلاقی، دوستیابی اینترنتی، آثار مخرب اینترنت بر روابط خانوادگی را نیز از جمله تهدیدات فضاهای مجازی برشمرد.
وی  با معرفی شبکه های واتس آپ و وایبر و اهداف پشت پرده تاسیس آن ها به ارائه پیشنهادات اخلاقی جهت استفاده صحیح از اینگونه فضاهای مجازی پرداخت.

قائم محمدی گفت: یکی از دلایل حضور افراد در گروه های مختلف  مجازی این است که در این فضای مجازی می توانند با افراد بیشتری در تعامل باشند و این خود باعث به وجود آمدن مشکل زمانی می شود که افرادخانواده زمان زیادی درگیر حضور در شبکه های اجتماعی مختلف می شوند و از حضور و صحبت با خانواده دور می مانند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر عضویت در گروه های مجازی، وابستگی روانی به این گروه هاست.

وی افزود: فناوری ابزار مفیدی است، اما اکثر افراد نمی دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد که همین مسئله می تواند فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل کند.

قائم محمدی به  آسیب های شبکه های اجتماعی بر زندگی انسان ها اشاره نمود و گفت: نحوه استفاده ناصحیح از این شبکه های مجازی تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش می دهد. با استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی نه تنها وقت کم تری برای گذراندن با افرادی خواهید داشت که به صورت فیزیکی در اطراف شما حضور دارند بلکه دوستان و اعضای خانواده تان زمانی که ببینند شما به دستگاه های الکترونیکی، موبایل و گدجت های تان بیش از آن ها اهمیت می دهید از محبت شما نا امید شده و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.

وی اضافه نمود: ارسال پست ها غیرمفید و مبهم در فیس بوک به راحتی می تواند تبدیل به عادتی زننده و مخرب در زندگی افرادی شود که غالباً از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. رقابت بی پایان برای به دست آوردن لایک بیشتر و کامنت های متعدد می تواند زندگی شما را به نابودی بکشاند.

قائم محمدی با اشاره به اینکه درک این موضوع که توجه بیش از حد افراد به دنیای مجازی و هویت خود در شبکه های اجتماعی آن ها را از رقابت در دنیای واقعی و رسیدن به اهداف مهم بازداشته بسیار آسان است تصریح کرد: اکثر جوانان به جای اینکه با تلاش و پشتکار مهارت های لازم برای رسیدن به اهداف عالی خود را کسب کنند ترجیح می دهند به فوق ستاره ای در دنیای مجازی و شبکه هایی از قبیل فیس بوک و… شوند.

خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات اخیر افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می کنند. افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اگر فکر می کنید که غمگین شده اید یا کمی احساس افسردگی می کنید بهتر است به خود استراحتی بدهید و چند روز از شبکه های اجتماعی و دوستان مجازی خود فاصله بگیرید.

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می کند.

قائم محمدی افزود: طبق تجربه و به جرئت می گویم که شبکه های اجتماعی آسان ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است. تأثیرات منفی گشت و گذارهای بی هدف در شبکه های اجتماعی مانند زمانی است که شما از روی بی فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه های این جعبه جادویی بپردازید. حریم خصوصی شما را به خطر می اندازد.

وی خاطر نشان ساخت: در بین شبکه های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی ست و طبق افشاگری های اخیر دولت هایی نظیر آمریکا واسراییل به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس های شما در وایبر و… … دسترسی دارد که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می رسد در شبکه های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت ها و شبکه های اجتماعی کمک کرده اید که شما را راحت تر به دام بی اندازند.

قائم محمدی در پایان ضمن اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان ها و افراد نیز داشته است و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربران است گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که تکنولوژی به سرعت رو به پیشرفت است آنچه مهم است وقت گذاشتن و مدیریت خوب این تکنولوژی است واینکه تمام ارگانها از جمله آموزش و پرورش ، سازمان تبلیغات اسلامی و … باید دراین زمینه اطلاع رسانی کنندچرا که بسیاری از نوجوانان در زمینه شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده صحیح از آن آگاهی ندارند واگر با این ناآگاهی وارد این شبکه های اجتماعی شوند راه برگشت مشکل است.


IMG_6125 IMG_6128 IMG_6130

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر