تاریخ : 7 سپتامبر 2015 - 20:20 - شناسه خبر : 4340 اخبار استان

دستگاه بازیافت آب در صنعت کاشی در يزد اختراع شد

دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه یزد موفق به ساخت دستگاه آزمایشی بازیافت آب اسپری درایر کارخانجات کاشی شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، “اسماعیل بلور” مخترع اين دستگاه، با اشاره به این که استان یزد با قريب ۷۰ واحد كاشي و سراميك بیش از ۶۰ درصد تولید کاشی کشور را به خود اختصاص داده است، تصريح كرد: هر کارخانه کاشی به طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار لیتر آب در روز مصرف می‌کند و این بدان معناست که هر روز صنعت کاشی استان یزد آبی معادل سرانه مصرف ۷۰ هزار نفر از هم استانی را هدر می‌دهد و اين در شرايطي است كه هم اکنون در بحران کم آبی زندگی می‌کنیم و این بحران نيز هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

وي ادامه داد: در همين راستا موفق به ساخت دستگاهي به صورت آزمايشي شدم كه با نصب آن در يكي از واحدهاي توليد کاشی، بیش از ۵۵ درصد از آب مصرفي اين واحد را بازیافت و به چرخه تولید کاشی باز می‌گرداند.

بلور افزود: این دستگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که یکی از آنها هزینه جاری پایین دستگاه است.

اين مخترع يزدي خاطرنشان كرد: این دستگاه دارای گواهی ثبت اختراع بوده و توسط استادان با تجربه دانشگاه نيز مورد تایید قرار گرفته است لذا امیدوارم در آینده‌ی نزديك، دستگاهی چندین برابر بزرگتر از این دستگاه ساخته و مورد آزمايش قرار دهم تا از اين طريق بتوانم مشکل بزرگی از بحران کم آبی را رفع کرده باشم.

وی در ادامه تاكيد كرد: نمی‌توان صنعت کاشی استان را به دليل بحران كم‌آبي حذف کنیم چرا كه یکی از صنایع پردرآمد استان است و حدود یک پنجم مردم استان به گونه‌ای از آن کسب درآمد می‌کنند لذا حذف آن مشکلي به مراتب بزرگ‌تر است و بهترین راه در اين رابطه بهینه‌سازی مصرف آب در آن است.

بلور در پايان نيز عنوان كرد: اگر این دستگاه با قیمت تقریبی ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسد، علاوه بر بازگشت پول خرید در عرض یک سال، بازدهی بیشتری نیز برای کارخانه‌ها خواهد داشت و کمک شایانی به اقتصاد و مصرف آب استان نیز خواهد کرد.

ارسال نظر