تاریخ : 21 سپتامبر 2015 - 15:23 - شناسه خبر : 4560 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

به مناسبت برگزاری طرح نشست کتابخوان در شهرستان میبد:

برگزاری سه نشست کتابخوان تا پایان سال در میبد

در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عمومی مردم قابل درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با مطالعه آشنا کند. موضوعاتی مانند: شعر، داستان، دین، روانشناسی و… از این دسته‌اند.

DSC_0005

اولین نشست «کتابخوان» شهرستان میبد روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی- هنری امام صادق(ع) شهیدیه برگزار می گردد.

«کتاب‌خوان» عنوان نشست‌هایی است که به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده توسط جامعه هدف و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌‌شود.

سلسله نشست‌های “کتاب‌خوان” در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد.

محسن کارگر رابط فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان میبد ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمندسازی کتابداران از طریق مطالعه و آشنایی با شیوه‌های استاندارد معرفی کتاب را از اهداف طرح ملی کتابخوان برشمرد. گفتگو ما با وی را در این رابطه می خوانید:

لطفا در مورد طرح نشست کتابخوان توضیحاتی را برای خوانندگان ما ارائه دهید؟

کلمه کتاب‌خوان در معنای نخست، اشاره به خواندن کتاب دارد و معنی دیگر آن، بهره‌مندی از خوان (سفره) گسترده کتاب و شرکت در این ضیافت آگاهی است.

طرح ملی “کتاب‌خوان” با هدف ترویج مطالعه و کتابخوانی، به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده و معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

آشنایی عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه، ایجاد احساس نیاز به مطالعه و فرهنگ سازی این امر، نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عموم مردم، بهبود نگرش عموم مردم و کیفیت سبک زندگی ایشان در اثر مطالعات هدفمند و کاربردی از سیاست‌های طرح کتاب‌خوان است.

چه کسانی می توانند در این طرح شرکت کنند؟

در سلسله نشست های این طرح، کتابداران کتابخانه‌های عمومی، نویسندگان، فرهیختگان، فعالان رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند ضمن ثبت‌نام در طرح کتاب‌خوان، به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود بپردازند و از این طریق کتاب‌های دلخواه خود را با دیگر اهالی کتاب و کتابخوانی به اشتراک بگذارند.

کتاب هایی که دراین طرح معرفی می گردند باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عمومی مردم قابل درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با مطالعه آشنا کند. موضوعاتی مانند: شعر، داستان، دین، روانشناسی و… از این دسته‌اند.

ملاك انتخاب كتاب ها، دارا بودن مجوز نشر و انتشار قانوني و در نظر گرفتن تنوع موضوعي در نشست است.

از ویژگی های دیگر کتاب‌های ارائه شده در این نشست ها این است که ترجيحاّ در کتابخانه هم موجود باشد؛ تا اگر فردی از روی مباحث ارائه شده، به خواندن کتابی تمایل پیدا کرد، امکان به امانت گرفتن آن از کتابخانه وجود داشته باشد.

هر نفر برای معرفی کتاب خود چقدر فرصت دارد؟

در هریک از نشست‌های طرح کتاب‌خوان، هر فرد در مدت زمان تقریبی۵ الی۷ دقیقه خلاصه‌ای از کتاب موردنظر خود را به دیگر کتاب‌دوستان معرفی می‌کند.

 

 

این طرح در راستای چه اهدافی است؟

از اهداف این طرح می‌توان به ايجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراك گذاري كتاب‌هاي خوانده شده، معرفي كتاب‌هاي مفيد و كاربردي و ارتقاء و توانمندسازي كتابداران از طريق مطالعه اشاره نمود.

افرادی که در این طرح شرکت می کنند برای معرفی کتاب چه مواردی را باید مد نظر قرار دهند؟

مهم است که معرفی کتاب شامل این موارد باشد:

  • حق مطلب ادا شود. یعنی اگر نویسنده کتاب، معرفی کتابش را از زبان شما شنید، راضی باشد.
  • مخاطب شما قانع شود که لازم است این کتاب را مطالعه کند و مطالعه این کتاب، مطالعه‌ای مفید است.
  • کتابی که معرفی می‌شود، ذائقه گسترده تری از مخاطبان را در بربگیرد.

البته لازم به ذکر است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جهت معرفی کتاب ملاک هایی را در نظر گرفته که پیش از ارائه کتاب توسط علاقه مندان به آنان جهت ارائه بهتر و استاندارد کتاب داده خواهد شد.

علاقه مندان از چه طریقی می توانند برای حضور در این طرح مشارکت نمایند؟

علاقه‌مندان به شرکت در این طرح در شهرستان میبد جهت معرفی کتاب‌های مورد علاقه خود می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به آدرس www.yazdpl.ir بخش ثبت‌نام کتابخوان مراجعه کنند. البته با توجه به برگزاری این نشست در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، فراخوان جهت شرکت در نشست کتاب‌خوان میبد ۱۵ روز قبل از تاریخ برگزاری خواهد بود که بالتبع از اول مهرماه تا ۱۰مهر علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

آیا این طرح در شهرستان ادامه دار است؟

با توجه به برنامه ریزی انجام شده توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، تا آخر امسال، سه نشست در شهرستان میبد در تاریخ های ۱۵ مهر، ۱۵ آذر و ۱۵ بهمن برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر